شی باتر چیست؟

داستان پیدایش شی باتر بازمی‌گردد به شرق و غرب آفریقا که مناطق استوایی دارند. در این مناطق درختی وجود دارد به نام درخت شی. این درخت دارای دانه‌های روغنی پر خاصیتی است که حاوی دو هسته هستند. هنگامی که این دو هسته از این دانه‌ها جدا شده و باقیمانده آن‌ها آسیاب می‌شوند، پودری تهیه خواهد شد که پس از جوشاندن آن در آب، یک روغن بر روی سطح آن، نقش می‌بندد. این روغن با گذشت زمان، از مایع به جامد تغییر حالت داده و دقیقا همان چیزی است که به آن “شی باتر” می‌گوییم.

فواید و کاربردهای شی باتر

همانطور که اشاره کردیم، شی باتر یکی از عجیب‌ترین فرآورده‌های طبیعی است که کاربردهای مختلف زیادی برای پوست و مو دارد. در این بخش به تمامی این فواید و کاربردها به طور کامل خواهیم پرداخت.

رطوبت رسانی تضمینی با شی باتر

شی باتر یک رطوبت رسان فوق العاده است که می‌تواند برای همه انواع پوست، کاربردی باشد؛ حتی شما که پوست چربی دارید. این ترکیب، منافذ پوست شما را مسدود نخواهد کرد؛ بنابراین، هیچ نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. همچنین شواهد نشان داده‌اند که میزان حساسیت زا بودن این ماده، بسیار پایین است؛ پس افراد با پوست حساس نیز با اطمینان خاطر می‌توانند از آن استفاده کنند.

توجه: در صورتی که تمایل چندانی به استفاده از شی باتر به عنوان یک رطوبت رسان ندارید، می‌توانید از یک کرم‌ مرطوب کننده و آبرسان متناسب با پوست خود استفاده کنید.

شی باتر

اگر پوست ملتهبی دارید، شی باتر به کارتان می‌‌آید

شی باتر یک ضد التهاب فوق العاده است و ترکیباتی دارد که به شدت در مقابله با التهابات پوستی، موثر هستند. به همین دلیل است که مصرف آن می‌تواند اثر فاکتورهای به وجود آورنده التهاب، نظیر برخی شرایط محیطی و یا آب و هوا را به حداقل برساند. همچنین اگر اگزما دارید، شی باتر می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب و کاربردی برای شما باشد و به بهبود سریع‌تر کمک کند.

یک آنتی اکسیدان قوی طبیعی

اگر می‌خواهید همیشه جوان بمانید، شی باتر استفاده کنید. از آنجایی که این ماده حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و E است، یک آنتی اکسیدان قوی و طبیعی به حساب می‌آید که می‌تواند قدرت خود را در مبارزه با رادیکال‌های آزاد سطح پوست، به خوبی به رخ بکشد و به میزان چشمگیری، روند پیری پوست را به تعویق بیندازد.

شی باتر دشمن آکنه

شی باتر دارای خواص آنتی باکتریال فوق العاده است و بر خلاف چیزی که تصور می‌کنید، در کاهش میزان آکنه نیز بسیار موثر است. علاوه بر آن، به دلیل همین خواص آنتی باکتریال قادر است است از بروز آکنه‌های جدید هم جلوگیری کند.

از شما در برابر عفونت‌های قارچی محافظت می‌کند

اگر به هر یک از عفونت‌های قارچی پوست مبتلا شدید، شی باتر می‌تواند شما را نجات دهد؛ چرا که دارای خواص ضد قارچ است. بروز عفونت‌های قارچی در پوست پا و به ویژه در میان انگشتان پا بسیار رایج است. شی باتر در چنین شرایطی می‌تواند به میزان بسیار زیادی به رفع این آسیب و مشکل، کمک کند.

شی باتر: سپر بلای کلاژن

شی باتر حاوی ترکیباتی است به نام تری ترپن. وظیفه این ترکیبات این است که از تخریب کلاژن پوست جلوگیری کرده و در نتیجه موجب می‌شوند تا الاستیسیته پوست حفظ شده و خاصیت ارتجاعی آن افزایش یابد.

شی باتر

قدرت بازسازی و ترمیم سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهد

سلول‌های پوستی دائما در حال بازسازی و ترمیم هستند؛ به این معنی که سلول‌های مرده را از بین رفته و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. جالب است بدانید که پوست شما به صورت روزانه چیزی در حدود 30 تا 40 هزار سلول جدید را جایگزین سلول‌های مرده می‌کند. همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، شی باتر دارای خواص مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی بسیار زیادی است. این دو ویژگی در کنار یکدیگر، نیرویی فوق العاده به سلول می‌بخشند تا سلول‌ بتواند هر چه سریع‌تر خود را بازسازی کرده و یا سلول‌های سالم جدید بسازد.

دیگر ردی از استرچ مارک و اسکار باقی نمی‌ماند

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، شی باتر به بازساری سلول‌ها بسیار کمک خواهد کرد. علاوه بر این، این ماده حاوی ترکیباتی است که قادر است از گسترش و تولید اسکار جلوگیری کند. این 2 وضعیت در کنار هم سبب می‌شوند تا پوست بتواند هر چه بیشتر به وضعیت پیش از استرچ مارک‌‌ها و اسکارها بازگردد و خود را با قدرت هر چه تمام‌تر بازیابی کند.

شی باتر: محافظ پوست شما در مقابل آفتاب

اگر چه که شی باتر را نمی‌توان به تنهایی به عنوان یک ضد آفتاب موثر، استفاده کرد؛ اما نمی‌توان از خواصی که در کاهش آثار مخرب نور خورشید دارد، چشم پوشی کرد. این ماده همچنین پوست را از آثار زیان بار نور خورشید که می‌تواند باعث پیری پوست شود، محافظت کرده و می‌تواند چین و چروک‌های حاصل از آن را کاهش دهد.

از شکستگی مو جلوگیری می‌کند

احتمالا شما هم با چنین موقعیتی مواجه شده‌اید که تصور می‌کنید ریزش موهایتان شدت گرفته، ولی وقتی خوب به آن توجه می‌کنید، می‌بینید که تار موهای از دست رفته، اندازه و طول یکسانی ندارند. در چنین موقعیتی، این احتمال وجود دارد که موهای شما از ساقه شکسته شده باشند. ضمن یک مطالعه در سال 2017 نشان داده شد که شی باتر می‌تواند در این خصوص اثر مثبتی گذاشته و موجب شود تا مقاومت تارهای مو افزایش یابد.

شی باتر یک ضد شوره طبیعی است

یکی از عمده دلایل به وجود آمدن شوره سر، خشکی بیش از اندازه اسکالپ است. ضمن یک مطالعه که در سال 2018 انجام شد، مشخص شد که اگر شی باتر با سایر محصولات رطوبت رسان کف سر مخلوط شده و مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان اثر بسیار زیادی در رفع و از بین بردن شوره‌ها داشته باشد.

شی باتر

تسکین دهنده‌ای طبیعی

شی باتر با توجه به ترکیباتی که دارد، می‌تواند یک ماده آرام بخش در موقعیت‌های خاص باشد؛ موقعیت‌هایی از قبیل:

  • اگزما
  • درماتیت
  • پسوریازیس
  • آفتاب سوختگی
  • دردهای آرتروز
  • جای نیش و گزش حشرات
  • زخم
  • دردهای عضلانی

روش استفاده از شی باتر

شی باتر هم می‌تواند برای پوست کاربرد داشته باشد و هم برای مو. روش استفاده از این ماده برای این دو منظور کمی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

محل کاربرد روش استفاده
پوست می‌توانید از این ماده مستقیما بر روی پوست خود استفاده کنید. این ماده با کمی ماساژ به آسانی جذب پوست خواهد شد و بهتر است شب‌ها پیش از خواب مصرف شود.
مو
  • اگر موهای فر دارید: می‌توانید از این ماده به طور مستقیم بر روی ساقه موهای خود استفاده کنید. حتی می‌توانید این ماده را به عنوان نرم کننده به کار ببرید.
  • اگر موهای صافی دارید: بهتر است این ماده را تنها به انتهای ساقه مو یزنید؛ چرا که مصرف بیش از این مقدار می‌تواند باعث شود موهای شما چرب به نظر بیایند.

عوارض جانبی شی باتر

به طور کلی، تحقیقات اثبات شده‌ای در خصوص وجود عوارض جانبی جدی برای استفاده از شی باتر گزارش نشده است؛ حتی در نمونه‌های دارای پوست حساس. اما به هر ترتیب احتمالاتی هم وجود دارند که بهتر است پیش از مصرف در نظر گرفته شوند. این موارد عبارت‌اند از:

  • بروز التهاب
  • احساس درد
  • وجود تورم
  • ایجاد مشکل در تنفس

جمع بندی

شی باتر یکی از ارزشمندترین مواد طبیعی است که می‌تواند کاربردهای خوراکی و موضعی متفاوتی داشته باشد؛ اما کاربردهای موضعی آن به شدت مرسوم‌تر هستند. ما در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز به شرح تهیه این ماده و فواید و عوارض ناشی از مصرف آن به صورت مفصل پرداخیتم. آیا شما تا به حال از این ماده و یا محصولات حاوی آن استفاده کرده‌اید؟ تاثیر آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

source