به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ فریبا بریمانی، مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به شعار امسال هفته ناشنوایان دوم تا هشتم مهرماه، با عنوان “زبان دست ها را بشنویم و درک کنیم ” و تاکید بر فراهم نمودن امکانات لازم برای حضور فعال افراد دارای معلولیت در جامعه، گفت: در حال حاضر ۸۸۳۶ ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش بهزیستی مازندران هستند که نهادهای دولتی و غیردولتی باید زمینه را برای استفاده این عزیزان از همه امکانات موجود در جامعه فراهم کنند.
بریمانی یکی از دلایل اصلی اختلالات شنوایی را اختلال ژنتیک دانست و افزود: از اقدامات و برنامه های مهم بهزیستی؛ توسعه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی در نوزادان و شیرخواران در راستای پیشگیری از معلولیت شنوایی برای ارائه خدمات درمانی به این افراد می باشد.
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است، گفت: طبق مطالعات متعدد در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند گردد، می تواند به مهارتهای گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.
وی ادامه داد: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران دارای سه سطح؛ غربال، تشخیص و مداخله می باشد که هریک می بایست به ترتیب در زمان های پیش از یک ماهگی، ۳ ماهگی و ۶ ماهگی انجام شود.
مدیرکل بهزیستی استان خاطر نشان کرد: غربالگری شنوایی کودکان گروه سنی ۳_۵ سال نیز توسط بهزیستی انجام می شود که شناسایی، بررسی و مداخله انواع افت های شنوایی در این گروه سنی می توانند اثرات مخرب این نقص را بر گفتار، زبان، آموزش و رشد اجتماعی- روانی به حداقل برساند.
بریمانی بر لزوم اجرای کامل طرح غربالگری شنوایی در استان تاکید کرد و گفت: طی سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۶ هزار نوزاد و شیرخوار در ۳۰ مرکز، غربالگری شنوایی شدند که همسو با اجرای این طرح، ۵۶ نوزاد دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند که از این تعداد ۱۶ نوزاد سمعک دریافت کردند و ۴۰ نوزاد نیز برای اقدامات طبی و جراحی به مراکز درمانی معرفی شدند.
وی سن طلایی کاشت حلزون شنوایی را تا ۲ سالگی عنوان و تصریح کرد: غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، ارائه خدمات توانبخشی گفتاری و شنیداری به ۱۲۴۱ فرد دارای اختلالات شنوایی در مراکز دولتی بهزیستی استان، ارایه تجهیزات توانبخشی از جمله توزیع ۱۰۹۴ مورد سمعک و پرداخت کمک هزینه تعمیر و تعویض قطعات پروتز افرادیکه مورد جراحی کاشت حلزون قرارگرفته اند برای ۱۴۲ نفر از جمله خدمات ارایه شده بهزیستی استان به ناشنوایان تحت پوشش طی یک سال گذشته می باشد.
این مسوول در پایان بیان کرد: از خانواده ناشنوایان در استان، بازیکنان ملی‌پوش در تیم‌های ورزشی مختلف داریم، در بخش‌های مختلف هنری، علمی، ورزشی و … افراد توانمندی هستند که جا دارد از تلاش کانون ناشنوایان مازندران که چندین شعبه در استان دارد قدردانی کنیم.

source