بله، عفونت خون قابل درمان است، اما سرعت عمل و تشخیص اولیه بسیار حائز اهمیت است. در صورت تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، بسیاری از بیماران می‌توانند بهبودی کاملی یابند. با این حال، در مواردی که عفونت به شدت پیشرفت کرده باشد، عوارضی نظیر آسیب به ارگان‌ها یا مرگ ممکن است رخ دهد. اگر پزشک شما را مبتلا به سپسیس تشخیص دهد، معمولا شما را برای درمان ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان قرار می‌دهد و درمان‌های زیر را برای شما در نظر خواهند گرفت.

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت باکتریایی داشته باشید، آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. درمان با آنتی بیوتیک در اسرع وقت شروع می‌شود. آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف، که در برابر انواع باکتری‌ها موثر هستند، اغلب ابتدا استفاده می‌شوند. وقتی نتایج آزمایش خون نشان می‌دهد که کدام میکروب باعث عفونت می‌شود، ممکن است اولین آنتی بیوتیک برای آنتی بیوتیک دوم حذف شود. آنتی بیوتیک دوم میکروب ایجاد کننده عفونت را هدف قرار می‌دهد.

  • درمان اصلی عفونت خون شدید یا شوک سپتیک آنتی بیوتیک است. این داروها مستقیما در ورید (داخل وریدی) داده می‌شوند. در حالت ایده آل، درمان آنتی بیوتیکی باید ظرف یک ساعت پس از تشخیص شروع شود. آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی معمولا بعد از 2 تا 4 روز با قرص جایگزین می‌شوند.

آنتی بیوتیک ها

مایعات داخل وریدی (IV)

برای حفظ جریان خون در اندام‌های خود و جلوگیری از کاهش بیش از حد فشار خون به مایعات نیاز دارید. تجویز مایعات داخل وریدی به بیماران مبتلا به شوک ناشی از عفونت خون ممکن است برون ده قلبی، اکسیژن رسانی، عملکرد اندام‌ها و مرگ و میر را بهبود بخشد.

داروهای وازوپرسور

وازوپرسورها رگ‌های خونی را سفت می‌کنند. در برخی موارد، ممکن است برای رسیدن به فشار خون کافی به آنها نیاز داشته باشید. پزشکان از آن برای منقبض یا باریک شدن رگ‌های خونی در افراد مبتلا به فشار خون پایین استفاده می‌کنند. اغلب، این افراد در شوک هستند و قادر به رساندن خون کافی به اندام‌های حیاتی خود نیستند. بدون خون غنی از اکسیژن، اندام‌های شما نمی توانند کار کنند و این مسئله می‌تواند کشنده باشد. کادر درمان وازوپرسورها را از طریق یک کاتتر وریدی مرکزی که یک لوله داخل وریدی است و وارد یک ورید بزرگ می‌شود، انجام می‌دهند. اگر به جای بازو در قفسه سینه یا گردن شما باشد، ممکن است عوارض کمتری داشته باشید.

داروهای وازوپرسور

مراقبت حمایتی مناسب

اگر به علت عفونت خون اندام‌های دیگر شما دچار نارسایی شوند به سایر درمان‌های سپسیس مانند دیالیز برای نارسایی کلیه یا تهویه مکانیکی برای نارسایی تنفسی نیاز خواهید داشت.

جراحی

ممکن است برای برداشتن بافت آسیب دیده به جراحی نیاز داشته باشید. جراحی روشی است که می‌تواند به طرق مختلف روی بدن شما تاثیر بگذارد، روش‌های جراحی می‌توانند بزرگ باشند، مانند جراحی قلب باز، یا جزئی باشند مانند بیوپسی. وجه مشترک آن‌ها یک برش است.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به این سوال پاسخ دادیم که آیا عفونت خون قابل درمان است؟ عفونت خون یک وضعیت پزشکی جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. با تشخیص و درمان به موقع، امکان بهبودی و عوارض کمتر افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از بروز این عفونت، توجه به بهداشت شخصی و معاینات منظم پزشکی توصیه می‌شود. در نهایت، آگاهی و اطلاعات لازم درباره این بیماری می‌تواند نقش مهمی در نجات جان انسان‌ها ایفا کند.

source