خواص دمنوش قاصدک

دمنوش‌ها یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها هستند که هر کدام فواید منحصر به فرد خود را دارند. دمنوش قاصدک نیز از این قاعده مستثنی نیست و در ادامه قصد داریم خواص آن را شرح دهیم.

یکی از راه‌های بهره‌مندی از خواص گل قاصدک، نوشیدن دمنوش قاصدک است. اما اگر طرفدار دمنوش و زحمات دم کردنش نیستید، مکمل‌های حاوی قاصدک را به شما پیشنهاد می‌کنیم که لیست آن‌ها در پایین این مقاله موجود است.

طرز تهیه:

  • دمنوش قاصدک با گل‌ها و برگ‌ها: گلبرگ‌ها و برگ‌ها را بشویید؛ سپس بگذارید 15 تا 20 دقیقه در آب داغ بماند تا دم بکشد.
  • دمنوش قاصدک با ریشه‌ها: ریشه‌ها را خیلی خوب بشویید، به قطعات ریز خرد کنید و حدود دو ساعت در فر قرار دهید تا برشته شوند. 1 تا 2 قاشق چایخوری از آن را در آب داغ بریزید و حدود 10 دقیقه دم کنید. می‌توانید این نوشیدنی را به عنوان جایگزین قهوه میل کنید.

خواص قاصدک برای کبد چرب

برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره قاصدک ممکن است از کبد در برابر برخی از آسیب‌ها و بیماری‌ها مانند آسیب کبدی ناشی از استامینوفن (AILI)، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و آسیب کبدی مرتبط با الکل محافظت کند.

به طور مثال، نتایج یک مطالعه روی موش‌های مبتلا به نارسایی کبدی نشان داد که عصاره ریشه قاصدک به جلوگیری از آسیب کبدی کمک می‌کند. سایر مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که عصاره این گیاه ممکن است در کاهش چربی اضافی ذخیره شده در کبد و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو موثر باشد. با این حال، تحقیقات انسانی برای اثبات این خواص گل قاصدک، مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: برای کبد چرب چی بخوریم؟

خاصیت آنتی اکسیدانی

قاصدک‌ها حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان مختلف مانند بتاکاروتن و پلی فنول‌ها در سرتاسر ریشه‌ها، برگ‌ها و گل‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مخرب محافظت می‌کنند. استرس اکسیداتیو ناشی از این مولکول‌ها به سلول‌های بدن آسیب رسانده و باعث پیری زودرس می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن نقش حیاتی در کاهش آسیب سلولی دارند. سطوح پایین استرس اکسیداتیو با کند شدن روند پیری سلولی و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند دیابت، زوال عقل و پوکی استخوان مرتبط است.

حفظ سلامت پوست، از خواص گل قاصدک

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قاصدک ممکن است در محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید موثر باشد. اشعه ماوراء بنفش (UV) آسیب قابل توجهی به پوست وارد می‌کند و منجر به پیری پوست می‌شود.

مطالعه‌ای در سال 2015 روی سلول‌های پوست در یک لوله آزمایش، نشان داد که قاصدک می‌تواند تأثیر یک نوع نور مضر UV را کاهش دهد. محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش به طور بالقوه به جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند. با این حال، برای تأیید این نتایج به انجام مطالعات روی انسان نیاز است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های مراقبت از پوست صورت

کمک به کاهش وزن

طبق نتایج بعضی تحقیقات حیوانی، قاصدک می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. پلی فنول‌های موجود در برگ قاصدک و عصاره آن، ممکن است در مدیریت چاقی مفید باشند. با این حال، شواهد قوی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

دمنوش قاصدک

خاصیت ضد التهابی

عصاره گل قاصدک ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

التهاب مزمن در بدن عامل بسیاری از مشکلات جدی از جمله سرطان، روماتیسم و بیماری‌های قلبی است. مصرف بیشتر مواد غذایی ضد التهاب، یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری‌ها است. طی مطالعات آزمایشگاهی، محققان اشاره کردند که مواد شیمیایی موجود در قاصدک ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند.

کاهش کلسترول، از خواص گل قاصدک

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که برخی از ترکیبات زیست فعال موجود در عصاره ریشه و برگ‌های قاصدک از جمله برخی از پلی فنول‌ها مانند فلاونوئیدها و مشتقات هیدروکسی سینامیک اسید، ممکن است به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک کنند؛ اما هنوز تحقیقات بیشتر در مورد انسان ضروری است. کاهش کلسترول یک گام مهم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.

تنظیم قند خون

شیکوریک اسید و اسید کلروژنیک، دو ترکیب فعال زیستی در قاصدک هستند که ممکن است در کاهش سطح قند خون موثر باشند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که این ترکیبات ممکن است با کاهش مقاومت به انسولین و سطح گلوکز خون ناشتا به مدیریت دیابت نوع 2 کمک کنند. با این حال، برای ارائه هر گونه ادعای قطعی، تحقیقات بیشتری لازم است.

کنترل فشار خون

دیورتیک‌ها (ادرارآورها) اغلب برای کمک به کنترل فشار خون بالا استفاده می‌شوند. برگ‌های قاصدک منبع خوبی از پتاسیم هستند که آن را به یک دیورتیک طبیعی تبدیل می‌کند. رژیم غذایی غنی از پتاسیم ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند.

کمک به هضم و درمان یبوست

در طب سنتی اغلب از خواص گل قاصدک برای درمان یبوست، تحریک اشتها و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

ریشه قاصدک منبع غنی فیبر پری بیوتیک اینولین است. افزایش مصرف فیبر، یبوست را کاهش می‌دهد و حرکت منظم غذا را در سیستم گوارشی تقویت می‌کند. همچنین بر اساس بررسی منتشر شده در سال 2022، محصولات مشتق‌شده از قاصدک ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی به پیشگیری از اختلالات گوارشی کمک کنند. با این حال، تحقیقات در مورد مزایای احتمالی قاصدک برای سلامت دستگاه گوارش در حال حاضر محدود است.

سخن پایانی

قاصدک حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های A، C و K و همچنین پتاسیم، آهن و کلسیم است. برگ، ریشه و گل قاصدک می‌تواند جزئی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی باشد. این گیاه، قرن‌ها برای خواص دارویی آن مورد استفاده بوده و امروزه نیز در مکمل‌های خوراکی و به صورت دمنوش مصرف می‌شود. آیا شما تا به حال از این گیاه دارویی استفاده کرده‌اید؟

source