مرحله اول از روتین پوست چرب: 2 بار در روز صورت خود را بشویید.

اولین و پایه‌ای‌ترین مرحله از مراقبت پوستی برای انواع پوست، این است که صورت خود را با بهترین ژل شستشوی صورت که با پوست شما سازگار است، بشویید. این مرحله بسته به نوع پوست شما می‌تواند کمی متفاوت باشد و توصیه می‌شود که افراد با پوست چرب، این مرحله را 2 بار در روز، تکرار کنند؛ یک بار صبح‌ها و بار دیگر در روتین شب. این توصیه بیشتر به این دلیل است که ترشح سبوم و چربی در افرادی که پوست چرب دارند، بسیار بیشتر از سایر انواع پوست است و این راهکار می‌تواند شما را از شر آن همه چربی و احساس سنگینی روی پوست خلاص کند.

دومین مرحله از روتین پوست چرب: از تونر استفاده کنید.

حالا که صورت شما از هر گونه کثیفی و آلودگی پاک شده است، نوبت استفاده از تونر است. به طور کلی توصیه می‌شود افرادی که پوست چرب دارند، از تونرهایی استفاده کنند که حاوی یکی از ترکیبات زیر هستند:

  • سالیسیلیک اسید
  • لاکتیک اسید
  • گلیکولیک اسید

تونر منتخب خود را بر روی یک پد سکه‌ای بریزید و به تمام صورت بکشید. در نظر داشته باشید که پس از استفاده از تونر، احتیاجی به آبکشی صورت نیست.

روتین پوست چرب

مرحله سوم روتین پوست چرب: استفاده از رتینول، بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید را دست کم نگیرید.

انجام این مرحله، بسته به معضل اصلی که هر فرد با پوست چرب تجربه می‌کند، متفاوت است و یک مرحله ضروری نیست. برای این منظور می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید:

اگر آنگاه
پوست شما مستعد جوش و آکنه است، می‌توانید از محصولات و یا سرم‌های حاوی بنزوئیل پروکساید در روتین روزانه خود استفاده کنید.
پوست شما منافذ باز دارد، بهتر است از سرم رتینول در روتین شب خود استفاده کنید.
پوست شما دارای چربی بیش از حد است، می‌توانید از سرم‌های حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

بهتر است محصولاتی که در این مرحله استفاه می‌شوند، از میان سرم‌ها و یا ژل کرم‌ها انتخاب شوند و بافت بسیار سبکی داشته باشند تا در مراحل بعدی، پوست، احساس سنگینی نداشته باشد.

مرحله چهارم از روتین پوستی پوست چرب: نوبت استفاده از مرطوب کننده و آبرسان است.

این مرحله تقریبا مهم‌ترین مرحله روتین پوست چرب است و جالب است بدانید که در میان تمامی انواع روتین‌ها برای پوست‌های مختلف، مشترک است. فرقی نمی‌کند که پوست شما چرب باشد یا خشک؛ این یک قانون است که تمام پوست‌ها برای حفظ سلامت خود موظف به رعایت آن هستند. تنها تفاوتی که وجو دارد، این است که محصولات هر نوع پوستی، ترکیبات و فرمولاسیون ویژه خود را دارند. توصیه می‌شود برای این منظور از محصولاتی استفاده کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • بافت سبک
  • فاقد چربی
  • فرموله شده بر پایه آب

بیشتر بخوانید: بهترین کرم آبرسان و روشن کننده پوست

پنجمین مرحله تنها مخصوص روتین پوست چرب و جوشدار است.

این مرحله منحصرا برای افرادی است که پوست چرب جوشدار دارند. چنین افرادی بهتر است پس از آبرسان و مرطوب کننده، از کرم‌ها و یا ژل‌های ضد جوش استفاده کنند. علاوه بر آن، برخی داروهای خوراکی مانند ایزوترتینوئین نیز برای کنترل آکنه وجود دارند که حتما باید به دستور پزشک و تحت نظر وی مصرف شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین کرم ضد جوش

روتین پوست چرب

نکات مهمی که در روتین پوست چرب باید در نظر بگیرید

تقریبا تمامی مراحل ضروری و مهم را با یکدیگر مرور کردیم و آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. تنها چند نکته دیگر باقی مانده است که قصد داریم در این بخش به آن‌ها اشاره کنیم:

  • در وهله اول مهم است که بدانید باید تمامی مراحل را به ترتیب گفته شده انجام دهید.
  • بسیار مهم است که بین هر مرحله و مرحله بعد، چند دقیقه فاصله بیندازید تا محصول قبل، به خوبی جذب پوست شود.
  • اگر از رتینول و یا سالیسیلیک اسید در روتین پوست چرب خود استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان از محصولات لایه بردار و یا اسکراب استفاده نکنید.
  • برای داشتن یک روتین پوست چرب اختصاصی و استفاده از محصولات تخصصی‌تر، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.
  • به هیچ عنوان از محصولاتی که حاوی روغن در ترکیبات خود هستند، استفاده نکنید.
  • در صورتی که به صورت روزانه و مرتب ورزش می‌کنید، بلافاصله پس از ورزش نیز صورت خود را بشویید تا از هر گونه عرق و آلودگی پاک شود.
  • استفاده از ضد آفتاب را در روتین روزانه خود به هیچ عنوان فراموش نکنید. مهم است که ضد آفتابی سبک و زود جذب که مناسب با پوست‌های چرب باشد را انتخاب کنید.

جمع بندی

در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز به معرفی بهترین روتین پوستی ممکن برای پوست چرب پرداختیم. چنانچه طبق موارد اشاره شده در متن، مراحل مراقبت پوستی خود را انجام دهید، مطمئنا پس از مدتی خودتان متوجه تفاوت چشمگیری در کیفیت و درخشندگی پوست خود خواهید شد. تنها باید استمرار داشته باشید و آن را برای مدتی پیگیری کنید و اجازه بدهید تا آثار آن با گذشت زمان، بر روی پوست شما مشخص شود.

source