جمهوریت-مهدی چمران در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه سال پایانی شورای ششم اظهار کرد: انتخابات هیئت رئیسه روز گذشته برگزار و با همدلی و همراهی اعضای شورای شهر تهران، اعضای هیئت رئیسه شورای شهر تهران برای سال پایانی ابقا شدند.

وی تصریح کرد: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری تاکید داشته و داریم که برنامه‌های نیمه‌تمام و باقیمانده از دوره چهارم را به سرانجام برسانیم هر چند که پروژه‌های جدیدی نیز آغاز و انشاءالله طبق زمانبندی به سرانجام خواهد رسید.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: البته اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام که از گذشته به جا مانده است سختی‌هایی را داشته و دارد اما همانطور که گفته شد تاکید ما در این دوره بر آن بوده که این پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم. به عنوان مثال می‌توان به پروژه آزادراه شهید شوشتری اشاره کرد که این پروژه از شورای چهارم عملیاتی اما در ادامه در دوره بعد با توقف روبرو شد.

چمران با تاکید بر اینکه قطعا فاز نخست این پروژه با ۹ کیلومتر می‌تواند گشایشی در جهت کاهش بار ترافیک در محدوده افسریه باشد گفت: انشاءالله این بخش در این دوره از مدیریت شهری به سرانجام خواهد رسید. البته این پروژه در دور فاز طراحی شده و قاعدتا با توجه به اینکه فاز دوم این پروژه از فضای جنگلی عبور می‌کند، نیازمند به طراحی چندین تونل است و علی‌القاعده به این دوره نخواهد رسید. اما تدابیری اندیشیده شده که با بهره‌برداری از فاز نخست و اتصالاتی که پیش‌بینی شده است، اتفاقات خوبی در جهت کاهش بار ترافیک منطقه محدوده افسریه شاهد باشیم.

وی با امتداد پروژه یادگار امام اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز از دوره چهارم باقیمانده بود که در دوره پنجم به دلایلی توجهی به این پروژه نشد اما در این دوره از مدیریت شهری اصرار ما بر تکمیل این پروژه و اتصال آن به بزرگراه شهید بروجردی و در نهایت آزادراه ساوه است و انشاءالله این پروژه نیز در این دوره به سرانجام خواهد رسید.

چمران افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی چند روز آینده در میدان فتح، پل‌های چپ‌گرد که یکی از طرح‌های پیش‌بینی شده در قالب امتداد یادگار امام است نصب خواهد شد و در ادامه نیز با تلاش مجموعه شهرداری تهران به صورت شبانه‌روزی این پروژه به نتیجه خواهد رسید.

وی در ادامه نشست خبری به رویکرد این دوره از شورای شهر تهران در جهت توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: این بخش نیز با همکاری شهرداری تهران پیش رفته است، به طوری که شورای شهر تهران نیمی از بودجه سالانه خود را به حوزه حمل و نقل و توسعه اتوبوس و مترو اختصاص داده است، به طوری که سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه به صورت ویژه به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داد که این رقم در سال جاری به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، البته ۲۸ هزار میلیارد تومان نیز به صورت جداگانه در حوزه حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو اختصاص داده شده است.

چمران به ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اشاره کرد و افزود: قطعا ورود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تعداد زیادی در این دوره محسوب نمی‌شود البته که در قیاس با دوره ۴ ساله شورای پنجم آمار خوبی است اما ما به این میزان اکتفا نکرده و نخواهیم کرد چرا که ما انتظار داریم بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه کنیم البته باید در این مسیر به مشکلات کارخانجات داخلی و خارجی توجه داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان اتوبوس‌های داخلی حداکثر در ماه ۵۰ دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران تحویل می‌دادند چرا که آنها باید برای سایر شهرهای کشور نیز اتوبوس تولید و واگذار کنند و در کنار خرید اتوبوس‌های داخلی شهرداری تهران توافقات و قراردادهایی را برای خرید اتوبوس‌های خارجی و چینی عملیاتی و اجرا کرده است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در فرایند ورود اتوبوس‌های خارجی و همچنین مترو، نیازمند به همکاری دولت جدید و شخص رئیس جمهور هستیم، گفت: انشاءالله کارهای باقیمانده از دوره شهید رئیسی در این دوره پیگیری و اتمام شود تا بتوانیم با توجه به قراردادهای بسته شده شاهد ورود اتوبوس‌ها و واگن‌ها و تاکسی‌های برقی به سطح شهر تهران باشیم و دولت تعهدات خود را در حوزه مالی انجام بدهد.

وی ادامه داد: با توجه به موارد اشاره شده، انشاءالله شاهد تغییراتی در تامین منابع جهت ورود اتوبوس‌ها، واگن‌ها و تاکسی‌های برقی نباشیم و به زودی شاهد بهبود حوزه حمل و نقل عمومی در پایتخت باشیم.

چمران به اقدامات انجام شده در این دوره از مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: برگزاری برنامه‌های ملی مذهبی و جشن‌هایی از جمله جشن غدیر، برگزاری ویژه برنامه‌های محرم از برنامه‌هایی بود که در این دوره انجام شده و مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

وی همچنین به ویژه‌برنامه سرزمین تمدن‌ها در برج میلاد اشاره کرد و گفت: این برنامه نیز در کنار برنامه‌هایی همچون محرم شهر در میدان آزادی مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تدوین برنامه چهارم توسعه شهر تهران در این دوره از شورای شهر تهران تصریح کرد: تاکید ما بر این بوده که سالانه بخشی از این برنامه همزمان با بودجه سالانه شهرداری تهران عملیاتی و اجرا شود و این مسیر در حال انجام است.

وی به دیدارها و ملاقات‌های اعضای شورای شهر تهران با شهروندان تهرانی در جهت رفع مشکلات آنها اشاره کرد و افزود: ما تجربه‌ای را از ادوار گذشته از شورا از جمله دوره دوم سوم و چهارم داشتیم و در این دوره از از این تجارب استفاده شده است به طوریکه در این دوره از شورای شهر تهران ملاقات‌های مردمی اعضای شورای شهر تهران نسبت به ادوار گذشته به مراتب بیشتر بوده است.

چمران با اشاره به وجود اختلاف نظر میان اعضای شورای شهر تهران گفت: خاصیت شورا همین بوده و هست اما موضوعی که بسیار مهم است اینکه اعضای شورای شهر تهران در مسائل اساسی با هم همدل و همراه هستند که می‌توان به انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران در سال پایانی دوره ششم شورا اشاره کرد که اعضای هیئت رئیسه شورای شهر تهران با رای اعضای شورا، مجددا برای سال پایانی ابقا شدند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط پیش آمده و حواشی هفته‌های گذشته در شورای شهر تهران و تهدید برخی از اعضای شورای شهر تهران به استعفا و استیضاح شهردار تهران آیا زاکانی تا پایان این دوره از مدیریت شهری در شهرداری تهران باقی خواهد ماند یا خیر گفت: البته این موضوع را بنده نمی‌توانم پیش‌بینی بکنم. قاعدتا شرایط به گونه‌ای است که فکر می‌کنم همین مسیر را تا پایان دوره دنبال کنیم تا آقای زاکانی در شهرداری تهران به فعالیت خود ادامه بدهد اما صرفه و صلاح شورای شهر تهران نیز بسیار مهم است.

چمران گفت: قطعا ما مطالبات و تذکرات اعضای شورای شهر تهران به صورت ویژه پیگیری و دنبال می‌کنیم و هر جا ایرادات و اشکالاتی باشد آنها را به شهرداری تهران گوشزد می‌کنیم تا با پاسخ به ابهامات و سوالات، مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه قاعدتا تغییر و دگرگونی در پایان سال چهارم شورای ششم به ما آسیب خواهد زد گفت: سعی می‌کنیم در حین کار اگر نیاز باشد موارد و سوالات را پیگیری و مطالبات را انجام بدهیم اما نیاز به تغییر و تحول را چندان نمی‌بینیم.

رئیس شورای شهر تهران سپس به موضوع ورود واگن‌های چینی اشاره کرد و افزود: در همین ارتباط نیز اخیرا معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بازدیدی را از روند ساخت نخستین واگن از واگن‌های چینی انجام داده است و انشاءالله با همکاری و همراهی دولت این واگن‌ها طبق زمانبندی وارد پایتخت خواهد شد.

چمران تصریح کرد: در حال حاضر نیز از ۱۵ درصد تعهدات دولت در قالب هزینه‌های خرید واگن‌های چینی حدود ۹ درصد از سوی دولت پرداخت شده و امیدواریم باقیمانده که حدود ۵ درصد است از سوی دولت پرداخت شود هر چند که با توجه به توافقاتی که با طرف چینی انجام شده است آنها علیرغم اینکه ما به صورت کامل ۱۵ درصد را پرداخت نکرده‌ایم، کار شروع واگن‌ها را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: انشاءالله مبلغ باقیمانده نیز هر چه سریع‌تر از سوی دولت به طرف چینی پرداخت شود و بر اساس زمانبندی حداقل تا پایان سال ما شاهد ورود یک رام قطار به تهران باشیم و تدریج سایر رام‌های قطار نیز وارد خواهند شد. هر چند بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است ساخت این واگن‌ها در تهران پیگیری و دنبال شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری در ارتباط با ورود تراموا به پایتخت گفت: تراموا در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد چون که مصوبه شورا را ندارد. دو نمونه‌ای که وارد می‌شود آزمایشی است و چنانچه مورد تایید قرار بگیرد در شورا تصویب و در نهایت شهرداری می‌تواند نسبت به خرید و واردات تراموا اقدام کند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمی‌توان به عنوان یک پروژه از آن نام برد چرا که باید طرح در ابتدا در شورا به تصویب و بودجه برای آن تامین شود تا در نهایت بتوان طرح را اجرا کرد.

چمران درباره میزان اجرای برنامه چهارم توسعه شهر تهران خاطر نشان کرد: درصدی که برای اجرایی کردن برنامه‌ها اعلام شده عدد بالایی است اما بخش‌هایی را هم داریم که هنوز عملیاتی نشده البته مقدمات آن انجام شده است.

رئیس شورای شهر تهران درباره ورود اتوبوس‌های چینی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: برای تامین اتوبوس‌ها بازدیدی صورت گرفته و اتوبوس‌ها تایید شده است و عنوان شده که حتی بخشی از ارقام آن پرداخت شده و مابقی آن نیز در شهریورماه واریز خواهد شد تا این اتوبوس‌ها وارد شهر تهران شوند.

وی با اشاره به ورود اتوبوس‌های نو به سطح شهر تهران گفت: شهروندان تهرانی در ماه‌های اخیر این اتوبوس‌ها را در فرآیند خدمترسانی مشاهده کرده‌اند.

چمران درباره کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی خاطر نشان کرد: اقدامات در این حوزه به نتیجه نرسیده است البته در این بخش ما با دیگر نهادها چالش‌هایی را داریم که باید برخط و یکسان شود. ما پیش‌بینی کرده‌ بودیم که پروانه ساختمانی حداکثر دو ماهه صادر شود اما تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است و ما همچنان نسبت به عدم تحقق این مسئله منتقد هستیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری با تاکید بر اینکه حساسیت بنده به مسائل نسبت به دروه‌های قبل بیشتر شده است گفت: بنده نیازی نمی‌بینم که برخی از موارد را در صحن شورا مطرح کنیم اما به محض مشاهده چنین موضوعات و مواردی آنها را به مدیران گوشزد می‌کنیم. به عنوان مثال روز گذشته بنده موضوعی را با شهردار تهران درباره ملکی مطرح کردم که به یک شهروند ظلم شده که این موضوع به سال ۹۷ بر می‌گردد و به این دوره رسیده است و این نشان از حساسیت‌های ما به موارد و موضوعات شهری است.

وی درباره فروش برخی از املاک شهرداری تهران در قالب پرداخت بدهی‌های شهرداری گفت: این فرآیند به صورت مرتب انجام می‌شود و ما در طول سال برخی از املاک را خریداری و برخی‌ها را می‌فروشیم و تاکید ما بر این است که خام‌فروشی صورت نگیرد.

چمران در ارتباط با خرید اتوبوس‌های کارکرده و ورود آنها به ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران تصریح کرد: هیئت وزیران  در دولت شهید رئیسی بر این موضوع تاکید داشت و عنوان کردند که می‌توانیم اتوبوس‌های کارکرده را خریداری کنیم و ما این مسئله را در زمان برگزاری جام جهانی در قطر دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوس‌ها که حتی یک ماه هم کار نکرده بودند را بخریم به ضرر تولید داخلی است و ما درآن زمان می‌توانستیم اتوبوس‌های ۴ میلیارد تومانی را با رقم یک میلیارد تومان بخریم اما این اقدام انجام نشد و در نهایت این اتوبوس‌ها به لبنان هدیه داده شد.

وی همچنین درباره تعهدات وزارت کشور درخصوص خرید اتوبوس‌ها خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین و مقررات، وزارت کشور باید ۸۰ درصد از هزینه اتوبوس‌ها را بپردازد و ۲۰ درصد باقیمانده را نیز شهرداری بدهد و شهرداری تهران سهم بیست درصدی سهم خود را پرداخت کرده است اما بیش از ۱۶۵ دستگاه اتوبوس را دریافت نکرده است و البته دیگر کلانشهرها چون تبریز، اصفهان و شیراز و نیز با این مشکلات روبرو هستند.

رئیس شورای شهر تهران درباره قرارداد واگن‌های چینی گفت: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و این قرارداد طبق برنامه پیش می‌رود. به طوریکه در قالب این قرارداد ۶۴۰ دستگاه واگن به ۷۹۰ دستگاه واگن افزایش پیدا کرد.

 

بیشتر بخوانید:

source