در دنیای مجازی که تبلیغات آنلاین از روش‌های مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی شده، دو مفهوم مهم آن بک لینک و رپورتاژ آگهی هستند. بک لینک به ارجاع دادن به وب‌سایت شما از طریق لینک‌های داخلی و خارجی از وب‌سایت‌های دیگر اشاره دارد. در حالی که رپورتاژ آگهی به معنای انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها و اینترنت است. در این مقاله به بررسی این دو مفهوم می‌پردازیم و فرق بک لینک و رپورتاژ آگهی را توضیح می‌دهیم.

بک لینک یک پیوند به وب‌سایت شما است که در فوتر یا هر قسمت دیگری از سایت قرار می‌گیرد و کاربران با کلیک بر آن می‌توانند به وب‌سایت شما هدایت شوند. بک لینک در حوزه سئو بسیار حائز اهمیت است. برخی از مهم‌ترین اصطلاحات که لازم است در رابطه با لینک‌ها و بک لینک‌ها بدانید عبارت‌اند از:

* بک لینک داخلی پیوندی از یک قسمت وب‌سایت شما است که در صفحه‌ای دیگر از سایت خودتان قرار داده می‌شود.
* لینک ورودی لینکی است که در وب‌سایت دیگری قرار داده می‌شود و کاربران را به صفحه‌ای از وب‌سایت که شما می‌خواهید، هدایت می‌کند.
* لینک ارجاع پیوندی است که به یک صفحه وب از طریق ایمیل یا یک سند Word می فرستد.
* لینک لنگر لینکی است که کاربر با کلیک بر آن می‌تواند فوراً به بخشی از متن دسترسی پیدا کند.

رپورتاژ آگهی یک نوع از تبلیغات است که به شکل محتوا و در ازای پرداخت هزینه در یک وب‌سایت پربازدید منتشر می‌شود. اما تفاوتی که دارد این است که چندان به تبلیغات شباهت ندارد و نحوه نگارش، طراحی و پیاده‌سازی آن شبیه اخبار، داستان یا یک مقاله در مورد یک موضوع مرتبط با کسب و کار شما است.

در مجموع، بک لینک و رپورتاژ آگهی هر دو در دنیای بازاریابی و سئو سایت از مهم‌ترین عناصر تلقی می‌شوند. انتخاب بهتر بین این دو کاملا به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد و نمی‌توان برای همه افراد استراتژی یکسانی را در نظر گرفت.