از برخی از اطرافیان شنیده ایم که خاطرات مربوط به راه رفتن در دوره کودکی ، خاطرات خاص یک یا دو سالگی و غیره خود را بیاد می آورند و ما نیز عموما اقدام به مسخره کردن فرد و برچسب زدن با عنوان خیالاتی شدی می کنیم. در حالی که این ادعا ، می تواند حقیقت داشته باشد. هیپرتایمزی یک اختلال حافظه است که فرد، تمام وقایع زندگی خود را با کوچکترین جزئیات به یاد می آورد. افراد مبتلا به هایپرتایمزی می توانند جزئیات زیادی را در مورد رویدادهایی که در زندگی آنها رخ داده است را با دقت و به راحتی به یاد بیاورند. و این جزئیات می تواند شامل تاریخ های دقیق و اطلاعات پیچیده در مورد تجربیات قبلی باشد.علت هیپرتایمزی ممکن است بیولوژیکی، ژنتیکی یا روانی باشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای به دست آوردن درک بهتر از عوامل ایجاد هیپرتایمزی ضروری است.عصب شناسان آمریکایی الیزابت پارکر، لری کیهیل و جیمز مک گاگ (۲۰۰۶) دو ویژگی تعیین‌کننده هیپرتایمزیا را شناسایی کردند که عبارتند از ، صرف زمان بسیار زیاد به فکر کردن دربارهٔ گذشته خود و داشتن یک توانایی فوق‌العاده در به یاد آوردن وقایع خاص گذشته.

شعارسال: بیش‌یادآوری یا هایپرتایمزیا (Hyperthymesia) که همچنین به عنوان سندرم هایپرتایمستیک یا حافظه اتوبیوگرافیک بسیار برتر (H-SAM) شناخته می‌شود، وضعیتی غیرطبیعی بوده که افراد می‌توانند تعداد زیادی از تجربیات زندگی خود را با جزئیات واضح به خاطر بسپارند. این بیماری فوق‌العاده نادر بوده و تا سال ۲۰۲۱ تنها ۶۲ نفر در جهان به این عارضه مبتلا شده‌بودند فرد مبتلا به هیپرتایمزیا دارد هیپرتایمزیاک نامیده می‌شود و این افراد حافظه سرگذشتی بسیار دقیقی دارد. عصب شناسان آمریکایی الیزابت پارکر، لری کیهیل و جیمز مک گاگ (۲۰۰۶) دو ویژگی تعیین‌کننده هیپرتایمزیا را شناسایی کردند: صرف زمان بسیار زیاد به فکر کردن دربارهٔ گذشته خود و داشتن یک توانایی فوق‌العاده در به یاد آوردن وقایع خاص گذشته. علت هیپرتایمزی ممکن است بیولوژیکی، ژنتیکی یا روانی باشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای به دست آوردن درک بهتر از عوامل ایجاد هیپرتایمزی ضروری است.

از بیش‌یادآوری یا هایپرتایمزیا  چه می دانید؟

برخی از محققان ادعا می‌کنند که هیپرتایمزیا ممکن است نتیجه مرور مداوم خاطرات در نتیجه اختلال وسواسی-جبری ایجاد شده باشد. با این حال، پرایس این سری از مقالات را به‌طور کامل رد کرده و آن را «باری از مزخرفات» دانسته‌است، همچنین سایرین مبتلایان به هیپرتایمزیا ادعا می‌کنند که هرگز خاطرات بی‌حادثه را مرور نمی‌کنند. یافته‌های دیگر نشان داده‌اند که تمایل به جذب اطلاعات جدید و خیال‌پردازی در افراد هیپرتایمستیک بیشتر از بقیه افراد دیده می‌شود. این ویژگی‌ها، جذب و خیال‌پردازی، همچنین با آزمونی که حافظه زندگی‌نامه‌ای برتر را در نمونه هیپرتایمستی اندازه‌گیری می‌کند، همبستگی دارد. یک مطالعه MRI که روی این بیماران انجام شد، استدلال قابل قبولی در مورد دلایل عصبی این بیماری ارائه می‌دهد. هر دو لوب گیجگاهی و هسته دم‌دار بزرگ شده بودند.

از بیش‌یادآوری یا هایپرتایمزیا  چه می دانید؟

از آنجایی که هایپرتایمزی یک توانایی نادر است، در حال حاضر هیچ راه رسمی برای تشخیص آن وجود ندارد؛ و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به هایپرتایمزی بیش فعالی در قسمت‌های خاصی از مغز خود دارند. بنابراین، پزشکان به طور بالقوه می‌توانند با گرفتن اسکن ام آر آیی، در حین انجام آزمایش حافظه، ارزیابی کنند که آیا یک فرد هایپرتایمزیدارد یا خیر. تست‌های پیچیده حافظه همچنین می‌توانند به تأیید اینکه آیا فردی مبتلا به هیپرتایمزی است یا خیر کمک می‌کند. این تست‌ها می‌توانند شامل یک منبع معتبر ارزیابی حافظه زندگی‌نامه‌ای باشند که توانایی فرد را برای یادآوری وقایع و حقایق خاص از زندگی قبلی خود آزمایش می‌کند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

source