برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی با دعوت از کارشناسان، فواید واکسن MMR (سرخک، سرخجه، اوریون) و خطرات سرخک را توضیح دادند. در کمپین سال ۱۳۸۲، که ۳۳ میلیون نفر را ایمن‌سازی کرد، آموزش خانه‌به‌خانه در مناطق روستایی و محروم، مشارکت والدین را تقویت کرد.

این تلاش‌ها، به‌ویژه در مناطق مرزی مانند سیستان و بلوچستان، پوشش واکسیناسیون را به بالای ۹۵ درصد رساند.

اعتمادسازی و مقابله با شایعات 

اعتماد عمومی به نظام سلامت، عاملی کلیدی در موفقیت ایران بوده است. وزارت بهداشت با انتشار اطلاعات شفاف از طریق وب‌سایت رسمی و همکاری با پزشکان محلی، شایعات درباره عوارض واکسن‌ها را خنثی کرد.  همانطور که در دوران پاندمی کووید۱۹، که تردید نسبت به واکسن‌ها در برخی کشورها افزایش یافت، ایران با تکیه بر سابقه موفق ایمن‌سازی و اطلاع‌رسانی مسئولانه، از کاهش مشارکت عمومی جلوگیری کرد.

آموزش عمومی و اعتمادسازی، پذیرش واکسن را در ایران بالا برد و موارد سرخک بومی را به صفر رساند. این موفقیت، ایران را به یکی از چهار کشور منطقه مدیترانه شرقی با گواهی حذف سرخک تبدیل کرد.

source