به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ ابراهیم غفاری، مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در گفتوگو با «ایران» با اشاره به شبانه روزی شدن خدمات مشاورهای خط ۱۴۸۰در دوران جنگ ۱۲ روزه میگوید: «قبل از حملات رژیم صهیونیستی خدمات ۱۴۸۰ فقط از ۸ صبح تا ۱۲ شب ارائه میشد.
اما پس از حملات و شرایط جنگی در اولین قدم به استانها اعلام کردیم، با توجه به شرایط جدید آمادگی لازم را برای ارائه خدمات در حوزه سلامت روان به شهروندان داشته باشند.
اما به دلیل شرایط بسیاری از مراکز حضوری یا تعطیل شده بود یا شهروندان به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، نمیتوانستند به مراکز مراجعه کنند.
بنابراین بهترین راه ارائه خدمت از طریق خط ۱۴۸۰ بود. بنابراین با استفاده از همه ظرفیتها سعی کردیم این خط را به شهروندان معرفی کنیم تا اگر نیاز به خدماتی هست در کمترین زمان ممکن در سراسر استانها مشاوره سلامت روان و خدمات از طریق این خط به مردم ارائه شود». او با اشاره به اینکه از ۲۳ خرداد تا دهم تیرماه بیش از ۷۰ هزار تماس با خط مشاوره داشتهایم، میگوید: «استانهای تهران، اصفهان، البرز، فارس، ایلام، فارس، کرمان و سیستان بیشترین آمار تماسها را ثبت کردهاند.
در بررسی جنسیتی تماسها هم مشخص شد که بیشترین تماسها از طرف زنان گرفته شده است. در حقیقت زنان نگرانی بیشتری نسبت به محیط و افراد پیرامون خود داشتهاند.»
فعالیت ۸۲۲ تیم محب در سراسر کشور
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیش از ۵۱۰ مشاور با این خط همکاری میکنند، توضیح میدهد: «در این مدت ۲۵۸ داوطلب را هم به خط اضافه کردهایم. همه این افراد صلاحیت روانشناسی از سازمان نظام پزشکی دارند و داوطلب شدهاند تا به این خط کمک کنند.»
غفاری در پاسخ به این سؤال که چه پیگیریهایی برای وضعیت آسیب دیدگان از جنگ انجام میشود، میگوید: «بیش از سه هزار تماس با خط مشاوره افرادی بودند که خودشان یا اطرافیانشان در معرض آسیب قرار گرفته بودند.
آنها راهنمایی لازم را دریافت کردهاند. اگر نیاز به خدمات تخصصی باشد، آنها را به مراکز دعوت میکنیم تا از خدمات رایگان بهرهمند شوند. البته به سه هزار مرکز غیر دولتی هم فراخوان دادهایم که اگر تمایل دارند به صورت رایگان به آسیب دیدگان ناشی از جنگ خدمات بدهند و فراخوان ارسالی را به استانها اعلام کنند.»
او با اشاره به فعالیت ۸۲۲ تیم محب در سراسر کشور میگوید: «تیمهای محب بعد از حادثه وظیفه سرکشی به افراد را دارند. دو هزار و ۳۳۴ روانشناس در سطح کشور و ۵۸۶ مددکار، ۳۰ روانپزشک و سه هزار داوطلب در قالب ۸۲۲ تیم محب در سطح کشور وظیفه مراجعه به افراد آسیبدیده را دارند و اگر احساس کنند نیاز به خدمات بلندمدت هست افراد را به مراکز تخصصی ارجاع میدهند.»
زمانی که حادثهای اتفاق میافتد، به جز خسارت مادی، فرد در لحظه حادثه و بعد از آن دچار شوکها و هیجاناتی میشود که به همدلی و مداخله حوزه روان نیاز دارد.
در حقیقت رسالت حوزه داوطلبان محب، خدماتدهی روانی به حادثه دیدگان در شرایط بحرانی است. اعضای گروه محب را افراد متخصص و آموزش دیدهای تشکیل میدهند که برای حوادث و بحرانها آمادگی یافتهاند.
این افراد ضمن مراجعه به آسیبدیدگان آنها را مورد حمایت و دریافت خدمات تخصصی قرار میدهند.
غفاری با بیان اینکه در دوران تهاجم رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان لحظهای آموزش به مشاوران متوقف نشد میگوید: «در تمام این دوران و در روزهای بعد از آن اقدامات مختلفی برای آموزش و بازآموزی مشاوران و تیمهای ارائه خدمات انجام شده است.
زیرا بسیاری از مشاورانی که با ما همکاری میکنند جوان هستند و خودشان تجربه مواجهه با بحرانهایی از این دست را نداشتند، بنابراین لازم بود که توسط نیروهای خبره و باتجربهتر مورد ارزیابی قرار گیرند. هر چند که در هر استان سوپروایزرهایی بر اقدامات و مشاورههای مشاوران نظارت میکنند. ۴۵ سوپروایزر در استانهای مختلف به امر نظارت مشغولند که در استانهای پرجمعیتتر سوپروایزرهای بیشتری به کار مشغول هستند ولی قطعاً هر استان یک سوپروایزر را دارد.»