به گزارش روابط عمومی و امور بین الماا، دکتر سید جواد حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور، در دیدار با خانم لی دونگمِی معاون رئیس فدراسیون معلولان چین اظهار داشت: قبل از دیدار با شما توفیق داشتیم که از نمایشگاه دستاوردهای افراد دارای معلولیت چین بازدید کردیم.
وی افزود: خیلی دستاوردهای خوبی را دیدیم به ویژه مشارکت تشکلهای غیردولتی را متوجه شدیم که چقدر زمینههای فعالیتهای مشترک در حوزه رفاه اجتماعی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت بین دو کشور وجود دارد و میتواند وجود داشته باشد.
حسینی با اشاره به ساختار سازمان بهزیستی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران سازمانی به نام سازمان بهزیستی دارد که بنده مسئول این سازمان هستم، این سازمان ۱۷ هزار کارمند رسمی دارد و ۲۳۰۰۰ موسسهای که به شکل غیر دولتی از این سازمان مجوز میگیرند و فعالیتهای مختلفی را انجام میدهند.
وی در تشریح خدمات این سازمان افزود: ۸ میلیون از جمعیت ایران به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند به عنوان مثال یک میلیون و ۶۰۰ هزار افراد دارای معلولیت هستند که مستمری هم دریافت میکنند.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: خدمات متعددی پیش از تولد تا پس از مرگ از جمله خدمات مشاورههای ژنتیکی و پیشگیرانه تا نگهداری، آموزش، مهارت، اشتغال، مسکن، ازدواج و تحصیل را به نوباوگان، کودکان و نوجوانان، بزرگسالان همچنین میانسالان و خصوصاً سالمندان ارائه میدهیم.
وی گفت: همچنین کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در امر طلاق، خودکشی، رفتارهای خشونتآمیز، اعتیاد و خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت و خدمات حرفهای مددکاری، مشاورهای و توانمندسازی از جمله خدماتی است که سازمان بهزیستی به جمعیت هدفش ارائه میدهد.
وی در توضیح سیستم آموزشی کشور گفت: سه نوع مدرسه مخصوص دانشآموزان دارای معلولیت داریم. یک دسته مدارس، مدارسی هستند با عنوان” پذیرا” یعنی مدارس عادی هستند اما کارکنان آن آموزشهایی میبینند که کودکان دارای معلولیت بتوانند در این مدارس و در کنار سایر دانشآموزان درس بخوانند، دوم، مدارس مخصوص دانشآموزان دارای معلولیت و دسته سوم مدارس عادی است که دانشآموزان عادی در آنجا درس میخوانند.
رئیس سازمان بهزیستی افزود: سالانه اول هر سال تحصیلی بچههای سال اول دبستان و پیشدبستانی را در پهنه کل کشور سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی میکنیم و ۹۹ درصد از بچههایی که شروع به تحصیل میکنند، طرح سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی را طی میکنند و ما بر اساس نتایج این طرح مشخص میکنیم که چه کودکی باید به مدرسه استثنایی، مدرسه پذیرا یا مدرسه عادی برود.
حسینی با اشاره به زمینههای همکاری مشترک بیان کرد: بسیاری از فعالیتهای ما مشترک است و در چند زمینه میتوانیم در آینده فعالیتهای مشترک را توسعه بدهیم. خیلی مایلم در زمینه مراکز شبه خانواده معلولین کودک که ما تعداد زیادی از این مراکز در ایران داریم و همواره نگران نظارت بر این مراکز هستیم، همکاری کنیم. نظارتهای الکترونیکی در این زمینه بسیار مهم است و چین در این زمینه میتواند به ما کمک کند.
وی افزود: همچنین استفاده از تکنولوژیهای نوین به ویژه مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه اشتغال خصوصاً برای افراد دارای معلولیت ذهنی و نیز در حوزه مسکن استفاده از تکنولوژی که در چین به عنوان مسکنهای پیشساخته وجود دارد میتوانیم از آن استفاده کنیم.
حسینی در پایان گفت: استفاده از تکنولوژیها و فناوریهای نوین در زمینه تجهیزات توانبخشی نیز میتواند جزو زمینههای مختلف همکاری میان ایران و چین باشد. در ایران اخیراً برای استفاده از تکنولوژیهای نوین در حوزه توانبخشی از راه دور ورود کردیم و دولت چین در این زمینه خیلی میتواند به ما کمک کند.
خانم لی دونگمِی معاون رئیس فدراسیون معلولان چین نیز در این دیدار ضمن تشکر از توضیحات دکتر حسینی اظهار داشت: مایلم تشکر بکنم از محبتی که کردید برای تشریف بردن به نمایشگاه معلولین که توسط سازمان ما تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به آمار معلولان در کشور چین گفت: ۸۵ میلیون نفر با معلولیت در چین زندگی میکنند این افراد در ۷ حوزه تقسیمبندی میشوند؛ برخی نابینا، برخی کمشنوا و ناشنوا هستند، برخی دیگر معلولیتهای فیزیکی، روانی، گفتاری و در حوزههای دیگر دارند.
نماینده چین با اشاره به محل زندگی این افراد تأکید کرد: ۸۰ درصد از این افرادی که خدمت جنابعالی عرض کردم در بخشهای روستایی و حومه شهری زندگی میکنند.
وی درباره سیاستهای دولت چین تصریح کرد: دولت چین توجه بسیار ویژهای به افراد دارای معلولیت میکند. همچنین رئیسجمهور تاکید دارد که ما باید با نگاه ویژه و توجه ویژه به افراد دارای معلولیت داشته باشیم.
لی دونگمِی گفت: افراد دارای معلولیت در چین نهتنها از امتیازاتی که به همه مردم داده میشود برخوردارند، بلکه امتیازات ویژهتری هم دریافت میکنند به عنوان مثال در حوزه مراقبتهای ویژه از آنها یا حوزه دریافت تنخواه زندگی کردن و تنخواه معیشتی همچنین یک چتر توانمندسازی برای کودکان دارای معلولیت داریم که از آنها حمایت میشود.
وی درباره چالشهای آموزشی اظهار داشت: در حوزه آموزش، بزرگترین چالش، دریافت آموزش محسوس برای کودکان دارای معلولیت است. تقریباً تمامی کودکان دارای معلولیت در چین میتوانند ۹ سال آموزش دریافت بکنند که البته اجباری نیست اما خوب برای آنها تمهیداتی در نظر گرفته میشود و بیشتر در مدارس عادی و در کنار سایر دانشآموزان تحصیل میکنند.
نماینده چین گفت: البته مدارس مخصوص کودکان دارای معلولیت هم داریم اما ۶۰ درصد کودکان دارای معلولیت به مدارس عادی میروند و ۴۰ درصد در مدارس مخصوص کودکان دارای معلولیت تحصیل میکنند.
وی با اشاره به سیاستهای آموزشی خاص تأکید کرد: برای دانشآموزانی که با معلولیت شدید هستند، بحث آموزش در منزل را ما در نظر گرفتیم و در منزل به اینها آموزش میدهیم.
لی دونگمِی افزود: با پایشهایی که انجام دادیم توانستیم تعداد کودکان ناشنوا و نابینا را بسیار کم بکنیم، اکنون بیشتر تمرکز مدارس در حوزه کودکان با معلولیتهای ذهنی است. در چین مدارس مخصوص کودکان اوتیسم داریم که متفاوت از مدارس کودکان دارای معلولیت ذهنی است.
وی در بخش اشتغال اظهار داشت: اشتغال افراد دارای معلولیت، یکی از مهمترین موضوعاتی است که ما به آن توجه داریم. اقدامات حمایتی خیلی زیادی برای این گروه انجام دادیم، اما بزرگترین چالش ما افراد دارای معلولیت ذهنی هستند که برای ورود به بازار کار با مشکلات بسیار جدی روبرو هستند.
وی درباره راهکار این چالش افزود: برای حل این موضوع سعی کردیم آنها را در مراکز خاصی تجمیع بکنیم و بهصورت گروهی آموزش بدهیم تا بتوانند در کنار هم کار بکنند نه بهصورت فردی.