آگاهی مردم به چیستی وی‌رفاه و چه زمانی اقدام به نصب نرم‌افزار آن می‌کنند و روشن شدن مزایای سامانه‌های ملی بیصرفه و سامانه ملی یارانه، مناسب‌ترین جواب برای مبارزه با کلاهبرداران سایبری است.

سرهنگ پاشایی رئیس مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا با اشاره به افزایش انواع کلاهبرداری سایبری می‌گوید: مجرمان سایبری، با استفاده از رصد جریان‌های معیشتی و اقدامات حمایتی دولت، در هماهنگی با انتشار اخبار و طرح‌های جدید دولت، پیامک‌های تهدیدآمیز یا ترغیب‌آمیز را به شهروندان می‌فرستند تا آن‌ها را به کلیک روی لینک‌های آلوده ترغیب کنند.

وی ادامه داد که اکثر این پیامک‌ها از سرشماره‌های جعلی یا ناشناس ارسال می‌شود. حتا سازمان‌های رسمی وجود ندارد که برای موضوعاتی مثل یارانه، رجیستری، کارت سوخت و سبد حمایتی از مردم، اطلاعات شخصی و کلیک روی لینک درخواست کنند. چون به داده‌های هویتی و دهک‌بندی مخاطبان خود دسترسی کامل دارند.

سرهنگ پاشایی با اشاره به شیوه‌های فریب کاربران اظهار داشت: بسیاری از این پیامک‌ها با مضمون قطع یارانه، باطل شدن رجیستری تلفن همراه یا افزایش سهمیه سوخت، مخاطب را در شرایط اضطراری قرار می‌دهند تا هر چه سریع‌تر به لینک مراجعه و نرم‌افزار مورد نظر را نصب کنند. اما این نرم‌افزارها در حقیقت بدافزارهایی هستند که اطلاعات تلفن همراه افراد را سرقت کرده یا زمینه هک گوشی را فراهم می‌کنند.

ماجرای مهم‌تر این است که بیشترین فعالیت مجرمان سایبری در ایام تعطیل و پایان هفته‌ها اتفاق می‌افتد. تصور می‌کنند احتمالاً دسترسی مردم به مراجع انتظامی و قضائی محدودتر شده است. با این حال، مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا آماده رسیدگی به گزارش‌های مردمی است.

گاهی هم حتی از افراد تحصیل‌کرده و آگاه نیز کلاهبرداری می‌شود و نباید متواضع و سادهذهله‌گ بود. سادگی در اعتماد به پیامک‌های تبلیغاتی یا ناشناس می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

در پایان می‌توانیم بگوییم که ضروری است مطابق با سایر کشورها و به همان شیوه، باید از سامانه ملی بیصرفه و سامانه ملی یارانه استفاده کنیم.