**مراسم ترحیم و فرهنگ تجملاتی در ایران**

بهبود رویه های مراسم ترحیم و التزام به احترام گهرباری برای گذشتگان یک ضرورت مهم است. در اینجاست که مراسم ترحیم به تجملات غیرضروری تبدیل شده است و خانواده های عزادار از چنین هزینه های سنگینی در حالانه سوگ عزیران گرفتار شده اند.

**تمام مردم با خواسته های مردم است**

در چند روز گذشته ویدئویی در اینستاگرام پربازدید شد که در آن چند ریش‌سفید همدانی میثاق‌نامه‌ای را برای حذف غذا و پذیرایی سنگین در مراسم ترحیم نوشته و با یکدیگر امضا کرده‌اند؛ ویدئویی که کاربران ایرانی از آن به شدت استقبال کرده و آن را به عنوان یک تبلیغ مثبت بازنشر کرده‌اند.

**مانده خاک از غذا درست شده است**

одному از تالارهای مجلل به عنوان اولین تالاری که در میان تبلیغات سطح شهر جای ثابتی برای خود باز کرده است، در تماس تلفنی با مسئولان آن، اطلاعات جالبی در مورد هزینه‌های نجومی پذیرایی و خدمات جانبی به دست آورد. به گفته مسئول اطلاع‌رسانی این تالار، 13 منوی برای پذیرایی وجود دارد که از نفری 655 هزار تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون و 755 هزار تومان ادامه دارد. به این هزینه‌ها باید 10 درصد مالیات و 3 درصد حق سرویس را اضافه کرد. بر این اساس هزینه حداقلی این تالار برای 100 مهمان بیش از 70 میلیون تومان است و اگر بخواهیم منوی یک میلیون و 755 هزار تومان را ملاک قرار دهیم، برای این تعداد بیش از 175 میلیون تومان هزینه لازم است.

**امام جمعه اردبیل: «در مسلمانان برکنید به اقامت بلیط»**

امام جمعه اردبیل در خطبه‌های نماز جمعه از مردم خواست تا غذا دادن در مراسم ترحیم را تعطیل کنند. او گفت: «در دین اسلام نیز مکروه است که کسی در منزل صاحب‌عزا غذا بخورد.» او پیشنهاد داد: «اگر شما را به تالاری جهت غذای میت دعوت کردند، حتماً نروید تا این آداب ناشایست تعطیل شود.»

**میثاق‌نامه برای «نه» به تجملات عزاداری**

در کنار چشم و هم‌چشمی‌هایی که با مراسم ترحیم گره خورده است، برخی یاد گرفته‌اند که برای حمایت از اطرافیانشان دست به اقدامات متفاوتی بزنند؛ درست مانند اهالی جلالوند، یکی از دهستان‌های بخش مرکزی کرمانشاه که در اواخر دهه 90 با حمایت ریش‌سفیدان روستا، میثاق‌نامه‌ای با نام «نه، به مراسم غذا خوردن در مراسم ختم» امضا کردند و از این طریق به کمک خانواده‌های عزادار آمدند.

**پویش علیه پذیرایی روز خاکسپاری**

این موضوع در شبکه ایکس هم ترند شد. مثلا این مطلب 11 هزار بار از سوی مخاطبان پسندیده و 527 بار بازنشر شد. «رفتین مراسم خاکسپاری دمتون گرم، موجب تسلا و دلگرمی بازماندگان شدین اما مراسم تموم شد، برگردین خونه‌هاتون و یه املت بزنین؛ چلوکباب خانواده عزادار رو نخورید. بیاید این رسم کثیف رو مثل پاتختی از مد بندازین. مهمون خونه داغدیده نشید.»

در این مقاله تنها بر خاستگاه مساله اشاره شده است و با سایر وجهه های این مسئله نیز آشنا می شویم: مسالهجو بعد از قبر جای خودش را دست خرجی پیدا کرده است.

اگر بخواهیم هزینه رفت و برگشت اتوبوس و بلیط هواپیما را نیز اضافه کنیم، باید هزینه Total 5 billion تومان حساب کرد

بالاخره یک جمعیت از اعمالی که از خود نشان می دهد اسراف می باشد.

حالا توجه داشته باشید که علی رغم این هزینه مبالغتگرا این موضوع در زندگی روزمره شما تأثیر نخواهد گذاشت. چون میثاقناخذ موافقت کنیم و با خانواده اش زنده نگه دارید!

اما این شرط و این حکم نیز واقعا لازمه نیست : «اگر شما را به تالاری جهت غذای میت دعوت کردند، حتماً نروید تا این آداب ناشایست تعطیل شود»

نیاز این موضوع را انسانها شناسایی کرده اند. دادگاه انتظامی قضات ایران بایستی با دخالت خود کمکهای بشری را که با حجیم کنونی مقابل اراده ما اشکالی ندارد را به دیوان اعلی برگرداند.

بازهم اشاره به اینکه این افراد مردم ایران هستند نیز لازمه نخواهد بود Insensitive.