"فرصت طلایی" برای صنعت لبنیات ایران: تجدید تحول در قیمتهای شیر خام
درک اهمیت این تحولات در مسیرIndustry 4.0 و تحول روندها و تجدید نظم نظامهای اقتصادی، ضروری است. در پنجاه سال اخیر، مدیریت عرضه و تقاضا در بازار شیر خام در ایران چالشهای بسیاری را به وجود آورده است. در این مدت، نقش بالای شیر خام در صنعت لبنیات، تجاریسازی محصولات و وابستگی تولیدکنندگان به شیر خام تا جایی پیش رفته است که قیمتهای این محصول تأثیر مستقیمی بر فعالیتهای اقتصادی دارد.
منظور از این تحولات نه تنها افزایش قیمت شیر خام به کیلو 230000 ریال است، بلکه همچنین قیمت شیر خام با میزان Ch 3.2 درصد ، پروتئین 3 درصد و بار میکروبی زیر 100000. در قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، آییننامه مشترک موضوع خرید بخشی از شیر خام کشاورزی (بطور گسترده) با هدف تأمین بخشی از نیازهای داخلی صنعت لبنیات، تدوین شده است. این آییننامه که در سال 1399 تصویب شده است، شیر خام را به توانمندی منحصر به فرد خود از جمله دارای پروتئین بالا و بار میکروبی کم شناخته و خرید آن را مورد حمایت قرار میدهد.
پیشنهاد بدون هیچ اغراق یا تعصب خاصی بر این موضوع است: در این میان، اگر تولید شیر فرموله شده (خشک) با روشی که در حال حاضر تولید است، بدون حمایت از تولید شیر خام است، و تولید شیر فرموله شده (خشک) در سادهترین مدارک و مدارهای موجود و تولید روزانه به صورت چندباره و کند و صبری که در حال حاضر برایشان انجام میشود، این زمان است که سیاستهای متناسب و پشتیبانی برای حفظ و ارتقای تولید شیر خام را باید اتخاذ کرد. با این نگاه، تمام پشتیبانیهایی که تاکنون برای یک صنعت که برای مقداری از نیاز داخلی ما هستند را میتوان به هزار دلیلی کافی در نظر گرفت و اینکه سازندگان صنایع بسترهایی را باز میکنند برای سر مکی ندارند.
اما در مقطعی که افراد در این سن دارد نه بزرگسال و نه خردسال، این زمان گویا یک فرصت فریبنده و ماندگاری برای دست اندرکاران صنعت لبنیات است. این پروژه بشود یک واحد و نیز از نهادهای مهمی باشد که چهارچوبهای قانونی و جهتدهی آنها را برای منطقه آب و هوایی محیط زیست و مبتنی بر اصول علمی میدانیم.