در سلسله نشست‌های تخصصی با عنوان «خودکشی از ریشه تا درمان» که روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت توسط جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد، دکتر سید حسن موسوی عنوان کرد که ۱۲۳ خط تماسی است که به صورت ملی راه‌اندازی شده و پاسخگوی مردم برای مداخله در زمینه آسیب‌های اجتماعی، خشونت‌های خانگی، فرار زنان و دختران در معرض آسیب و خودکشی است.

او گفت که در این حوزه گروه‌های مختلفی پوشش داده می‌شود که یکی از این گروه‌های هدف افرادی هستند که تمایل به خودکشی داشته یا به آن اقدام می‌کنند. مقاومت در برابر خودکشی، ابعاد مختلفی دارد و جزء محوری هم نیست و محیط اجتماعی و خانواده در این زمینه مهم هستند.

وی تأکید کرد که در حال حاضر، زیرساخت‌های کمی در اختیار داریم و مردم هم آشنایی کمی با خدمات این پایگاه دارند. با این حال، تماس‌ها و مداخلات این مرکز به دنبال آگاهی بخشی و توسعه خدمات افزایش یافته است.

موسوی یادآور شد که خدمات اورژانس اجتماعی کاملا رایگان است و محرمانه و کاملا غیر قضایی است. رویکرد مداخله روانی و اجتماعی را برای کمک به افراد آسیب دیده دنبال می‌کند.

وی افزود که برای کاهش مدت زمان رسیدن اورژانس اجتماعی به محل خدمات گیرنده و فرد آسیب دیده، به زیرساخت‌ها و امکانات بیشتری نیاز داریم. علاوه بر این، به وسیله تماس با سامانه ۱۴۸۰ یا صدای مشاور و نیز مراکز مشاوره حضوری در این حوزه خدمات مورد نیاز به مردم ارائه می‌شود.

موسوی افزود که طبیعتا در سامانه ۱۲۳ اطلاعات اولیه در یک بازه زمانی ۵ تا ۷ دقیقه دریافت می‌شود اما در مورد سامانه ۱۴۸۰ مشاوره‌ها می‌تواند از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طول بیانجامد.

وی همچنین اعلام کرد که حدود ۳۸۶ مرکز اورژانس اجتماعی فعال در کشور فعالیت می‌کند و در شهرهایی که اورژانس مستقر نیست یا سطح سه روزانه دارند؛ کارشناسان به صورت برخط پاسخگوی مردم هستند.

در سال جاری، تربیت سوپروایزر در حوزه خودکشی و در استان‌های مختلف به ویژه مناطقی که آمار بالاتری از نظر توزیع و پراکندگی دارند، برنامه‌ریزی شده است و به دنبال آن توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها را خواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش آگاهی عمومی درباره فعالیت‌های اورژانس ۱۲۳ در سال جاری یادآور شد که در حال حاضر میزان مداخلات این پایگاه به حدود ۹۰۰۰ مداخله رسیده است که این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰۰ مداخله بوده است. افزایش این آمارها نشان می‌دهد که مردم شناخت بیشتری از اورژانس ۱۲۳ پیدا کرده‌اند و هم سازمان توانسته برای دسترسی مردم به این خدمات ظرفیت‌های بیشتری را ایجاد کند.