آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، یک معضل جهانی و جهانی است که بیشتر کشورهای دنیا با آن روبرو هستند. به گزارش ایسنا، دکتر مجید مختاری با بیان اینکه در دهه ۶۰ میلادی، شهرهای سئول و لندن از آلودهترین شهرهای دنیا بودند، افزود: با اقدامات انجام شده با یک عزم جمعی در طول حدود دو دهه، این دو شهر از نظر آلودگی هوا، محیط زیست و صنعت از تمیزترین شهرهای دنیا شدند. این کشورها با درک خطر آلودگی هوا، اقدامات را برای کاهش آلودگی انجام دادهاند و از نظر عزم ملی، یکی از مناسبترین جوامع جهانی در این زمینه هستند.
با این وجود، کیفیت هوا در بسیاری از شهرها، هنوز هم در طبقهبندی آلودگی، در دسته بد قرار دارد. آلایندگیهای حاصل از خودروها و صنایع، نگرانکننده هستند. خودروهای داخلی از استانداردهای ضد آلایندگی برخوردار نیستند و سوخت این خودروها، وضعیت مناسبی ندارد. در چنین شرایطی، استفاده از خودروهای برقی میتواند کمک به کاهش آلودگی هوا کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطرناک بودن آلایندههای کمتر از ۵ به ویژه کمتر از ۲.۵ میکرون برای سلامتی مردم، خاطرنشان کرد: توانایی سیستم تنفسی بسیار پیچیده ما به ویژه بینی این است که جلوی ورود ذرات بیشتر از ۱۰ میکرون را میگیرد اما ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به راحتی وارد بدن، عمق ریه و حتی حبابهای هوایی ششها میشوند. این ذرات میتوانند باعث ایجاد و تشدید بیماریهای مختلف شوند.
بیماری انسداد مزمن ریه،یکی از مهمترین Diseases است که از علل آن اغلب مصرف سیگار و سوختهای فسیلی بودهاست. با این حال، مطالعات اخیر نشان دادهاست که آلایندگیهای ناشی از خودروها و صنایع نیز موجب این بیماری میشوند. به حدی که حالا از بیماری انسداد مزمن ریه میتوانیم بگوییم که مربوط به سموم هوا میباشد و این بیماری، تبدیل به سومین تا پنجمین عامل مرگ و میر انسانها در سطح جهان شده است.
بیماری تنگی مجاری تنفسی،همچنین یکی دیگر از بیماریهای ناشی از آلودگی هوا است. این بیماری، باعث افزایش ریسک بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ و میر میشود. طبق مطالعات، آلایندگیهای ناشی از خودروها و صنایع میتوانند تاثیری نیز در بروز سرطانهای ناشی از آلودگی هوا، نارسایی قلبی و مشکلات دریچهای داشته باشند.
فشارهای اقتصادی و تولید برق با سوختهای فسیلی میتوانند عمق این مسئله را بیشتر کنند. با افزایش تولید برق با سوختهای فسیلی، فشار برای استفاده از سوختهای فسیلی بیشتر میشود. در چنین شرایطی، اگرچه مشکلات اقتصادی و اقتصادی به وجود میآیند، اما هزینه این اقدامات، قابل مقایسه با مخارج درمان بیماران و توسعه زیرساختهای درمانی، نیست. مدیریت مبتنی بر رویکرد علمی و عزم ملی در مورد آلودگی، در این شرایط، مطلوبترین و کم هزینهترین راهکار خواهد بود.
در این شرایط، نقش مهم استفاده از خودروهای برقی، جایگاه بسیار ارزشمندی دارد. با تبدیل کردن موتورسیکلتها به برقی، میتوانیم تا حد زيادی، آلودگی هوا را کاهش دهیم. ازاینرو، توصیه میشود که به جای استفاده از موتورسیکلتهای فسیلی، MotorCykelrH Braki استفاده شوند.
اقداماتی که ما انجام میدهیم، با درک ضرورت این موضوع، برپایه موازین علمی انجام میشود. با این حال، همراهی و مشارکت جوامع و مراجعهای ذیربط، از تحقق این اهداف بسیار کمککننده است.