در این گزارش، تحریریه توضیحاتی در مورد بخش هوافضای کشور و فعالیت‌های آن ارائه کرده است. بخش هوافضای کشور شامل تمام نهادهای مرتبط با شناسایی و بهره‌برداری از هوافضا برای کاربردهای مختلف مانند فعالیت‌های رسانه‌ای و مخابراتی، تصویربرداری و حمل و نقل است. این بخش در آن شامل حوزه‌های آموزش و پژوهش، اکتساب و توسعه فناوری، فعالیت‌های صنعتی و ارائه خدمات است.

به دلیل سرعت بالای تحولات فناورانه و فاصله کوتاه بین تحقیقات و پیاده‌سازی صنعتی، بخش هوافضا به ویژه بخش فضایی را دانش بنیان می‌توان稱. مهم‌ترین نهادهای سیاست‌گذار و اجرایی کشور در بخش فضایی غیردفاعی معمولاً وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هستند.

در این گزارش، با بررسی اعتبارات حوزه فضایی در بخش غیردفاعی با تمرکز بر وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، مشخص شده است که مجموع اعتبارات برنامه‌ای بخش فضایی کشور در بخش غیردفاعی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ رشد ۳۳ درصدی داشته و از مجموع رقم حدود ۴۱ هزار و ۵۷۶ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به رقم حدود ۵۵ هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال رسیده است. این رقم حدود یک دهم درصد از مجموع اعتبارات عمومی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین مجموع درآمدهای بخش فضایی غیردفاعی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ رشد ۲۱ درصدی داشته و از مجموع رقم حدود دو هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به رقم حدود سه هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ رسیده است.

گفته شده است که افزون بر این، مجموع اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران با عنوان «توسعه صنعت فضایی کشور» در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ رقم ۴۰ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال است که این مقدار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با ۳۲ درصد افزایش، به رقم حدود ۵۳ هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین در این گزارش، آمده است که تطبیق اهداف کمّی قانون برنامه هفتم پیشرفت با اهداف کمّی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که تنها دو هدف از اهداف مندرج در برنامه هفتم در دستور کار بودجه سال ۱۴۰۴ قرار گرفته است که عبارتند از استقرار موفق ماهواره در مدار، به سنجه ۱۴ ماهواره و ایجاد بستر ارایه خدمات کاربردی فضاپایه با ارزش افزوده به سنجه ۲۰ کاربرد.

بر این اساس، در این گزارش، نشان داده شده است که تمام اعتبارات دستگاه‌های اصلی براساس برنامه‌های اجرایی در بخش برنامه توسعه صنعت فضایی کشور ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در موضوع حکم «استقرار موفق ماهواره در مدار» مقرر شده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ در مجموع ۱۴ ماهواره در مدار استقرار یابد که نسبت به سال ۱۴۰۳ تعداد ۵ ماهواره افزوده شده است.

همچنین در موضوع حکم «ایجاد بستر ارائه خدمات کاربردی فضاپایه با ارزش افزوده» مقرر شده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ در مجموع ۲۰ زمینه برای خدمات فضاپایه تعریف شده باشد که نسبت به سال ۱۴۰۳ تعداد ۵ زمینه جدید افزوده شده است.

همچنین در این گزارش، می‌توان به محلول‌های ممکن برای برخی چالش‌های موجود اشاره کرد. برای مثال، با توجه به نیاز به منابع مالی قابل توجه برای تحقق احکام برنامه هفتم پیشرفت، می‌توان از همکاری‌های بین‌المللی یا از منابعprivate مشارکتی استفاده کرد.

همچنین، توجه به موضوع نیمه فساد و ارائه راهکارهای عملی را می‌توان به عنوان موضوع مهم دیگر برشمرد. به‌طور مثال، با فراهم کردن امکانات بیشتر برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی، می‌توان این موضوع را ترویج کرد و مردم را در این زمینه آگاه و با خبر کرد.

در آخر، در این گزارش، می‌توان به صحبت‌های منتقدان اشاره کرد و آنها را در مورد موضوع این گزارش خطاب کرد. در این صورت، خواننده می‌تواند مطالب خود را به‌سرعت به برخی سوال‌ها بپردازد و در واکاوی مسائل رابح للإ می‌شو.