در میان مطالب روزهای اخیر، بدهی سنگین دانشگاههای علوم پزشکی به کادر سلامت یکی از مواردی است که بیگانگیGovernment و مجلس را به تندرستی تهدید میکند. اخیراً، معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این بدهی عظیم و نیازمند حمایت حکومت و مجلس، به رسانهها گفت که این بدهی مربوط به معوقات نیروی انسانی، تجهیزات، دارو و پروژههای عمرانی است و نیازمند حمایت دولت و مجلس برای تسویه آنها هستیم.
این بدهی شکلی است که زمان و شیوه تصویه را بربر ست بها. همراه با بدهی به کادر سلامت و فقدان برنامههای رفاهی و اقتصادی برای پزشکان در نظر گرفته شده است. عنصری دیگر که به بیگانگیGovernment و مجلس میافزاید مشکل توزیع نابرابر پزشکان در سراسر کشور است. حدود ۹۰هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد اما فقط ۳۰هزار نفر از آنها دارای پروانه فعالیت بودهاند.
ناهمسانی عدالت در توزیع پزشکان و نبود برنامههای رفاهی و اقتصادی برای جذب پزشکان در مناطق محروم تنها دو مشکل را نمیداند. افزایش ناگهانی پذیرش دانشجویان پزشکی که به ۱۶هزار نفر رسیده است، بودجه و زیرساخت لازم برای آن را فراهم نکرده و کیفیت آموزش را به خطر انداخته است. با این مقدمه، به یک بررسی مضبوط منجر می شویم.
«کیفیت» مهمترین شاخصی است که برنامه تحول آموزش پزشکی امسال بر اساس آن تهیه شده است. علاوه بر عامل «کیفیت»، «عدالت» و «تسهیلگری» هم از دیگر رویکردهای برنامه هستند. همچنین موضوع تدوین این برنامه بخصوص در خرده Rubin مفصل استخدام پرسیون و ارتقای اخلاق حرفهای موضوع خاص توجه هم خود را بر لببده است.
مسایل مختلف اعم از ارتقای اخلاق حرفهای، اقتصاد سلامت، هوش مصنوعی، بازنگری برنامههای آموزشی، درکایی علمی، آمایش سرزمین و ارزیابی پیامدهای آموزشی جزو مهمترین عناصر برنامه هستند. از تکنولوژیها در بخش جدید برنامه میتوان به تست غربالگری سلامت روانی اشاره کرد. اگرچه این مهم ها تنها درباره مسائل علمی می ماند موارد فرهنگی و روانیهم بعنوان عمق بیشتری به مدیریت بااخذه برنامه دستگاههای اجرایی بسان هیات جمهوری و هیات ریاست بر تدبیری تدبیر درست و مناسب متناسب با اصلاح اکتیور لازم اقدام خواهد کرد.
یکی از زمینههای مهمی که میتواند در ایجاد تغییرات مثبت برای مستقبل وزارت بهداشت نقش مهمی بازی کند، استفاده از هوش مصنوعی است. با توجه به جایگاه دوم ایران در تولید مقالات مرتبط با هوش مصنوعی، این تکنولوژی میتواند آینده آموزش پزشکی را شکل دهد. یکی از اهداف دانشگاههای علوم پزشکی در این حوزه، ایجاد TECHNOLOGYهای نوین است. کمبود متخصصان در رشتههای خاص مانند کودکان، بیهوشی، طب اورژانس و عفونی از دیگر چالشهای این بخش است.
به این لحاظ دولت و مجلس در سویی با توجه به لزوم ایجاد روشهای توانمند در نظام پزشکی و ارزشیابی نظام قضائی و با برنامه ریزی و پذیرش انگیزشی و دسترسی به مقایسات مناطق مورد نیاز کادر انسانی و بها معلوه اهمیت اجرایی شدن مطالب و سیاست ها را گذاشته اند.