ایران زمین، آموزش و پرورش به سراغ آزمونهای نهایی دانشآموزان پایه دوازدهمی و یازدهمی بر میدود. این آزمونها از بیست و هشتم اردیبهشت آغاز و تا بیست و دوم خرداد ادامه خواهد داشت. به دلایل آزمونهای نهایی، به دانشآموزان توصیه شده است تا در کلاس درس حضور یابند، از کتابهای درسی استفاده کنند و نکات معلمان را نیز در نظر بگیرند. علاوه بر این، دانشآموزان میتوانند از راهنمای عمل و بستههای یادگیری نصاب دبیرخانه راهبری کشوری بهرمند شوند تا برای شرکت در امتحانات آمادگی لازم را کسب کنند.
در سالهای اخیر کیفیت تصحیح برگههای آزمون نهایی به فراموشی سپرده شده است. به این ‘\’ابله ازآ و Ranch یادآوری است که سالهای پیش، برآورد زیادی از کیفیت تصحیح وجود داشت. اکنون این واحد مرکزی و تنها با گمان های حداقلی از عملکرد مصححان سراغ ما میرود. در پاسخ به سوالاتی در این باره، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: «برای تمام مصححان آزمون نهایی، کارنامه تعداد و نیز کیفیت تصحیح تهیه و ارسال شده. در این بررسی، نشان داده شد که همبستگی تصحیح دو مصحح اول و دوم بیش از ۹۰ درصد است. نمرات داده شده توسط دو مصحح اختلاف قابل توجهی نداشته و همبستگی بالایی داشتهاند. تنها در کمتر از ۱۰ درصد از موارد، اختلاف معنادار میان نمرات مشاهده شده که این برگهها نیز به مصحح سوم ارجاع شده است.»
ثبت نتایح این بررسی نشان میدهد صحت و سلامت فرآیند تصحیح برگههای آزمون نهایی در سطح مطلوبی قرار دارد. در این فرآیند مصححان با دقت و حساسیت بالا به این امر پرداختهاند. نیازمند توجه است که چرا این واحد مرکزی در کارنامه چهار مصحح ارایه نمیکند. یا چه کسانی این کارنامه را پیادهسازی میکنند؟ چرا در سیستم احتمال جابخت حدود ۱۰ درصد صحیح است؟ آیا در اثر تأخیر در ارایه گزارش یا مبنای بیشتر در هر گونه تحلیل صورت گرفته است؟