**از نگاه تازه: فاجعه قطار سریعالسیر اصفهان در مشترک با جهل مالی»**
سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان و بازدید از پروژه قطار سریعالسیر اصفهان گویای مشکلات عمدهای است که در صورت غیرفعال شدن کارگاهها میتواند خسارتهای هنگفت و همچنین افزایش تأخیر در پروژه را بدنبال داشته باشد. دلیل این موضوع سیاسی-مالی است. یونس عظیمینیا، مدیر پروژه، از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا به موضوع تمدید LC پرداخته و موانع مالی پروژه را برطرف کند و همچنین ضروری است تا تضمیننامه پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه به روز شود. این امر نشان میدهد که برخی از بخشهای مربوط به این پروژه در هنوز از محل معوقی فراتر نرفتهاند و وجه برخی واگذاریها هنوز به غایت صحیح تعلق گرفته نشده است. آوری این نقد و کامجوشی پس از جدیدترین پویش انتخاباتی و آغاز فاجعه معیشتی در ایران که حاکمیتطلبان را فراخوانده است، نشان میدهد این پروسه تأخیر، پدیده ای در برابر موج خشم مردم است. مشکلبار سیاسی-مالی بودن این پروژه چند دلیل دارد.پروژه قطار سریعالسیر اصفهان اکنون دست به دست کرده و وجه واگذاری نقدی نداشته است و فراکنش های وی در حکومت و از کمیته مالی دولت جدید خود مطالبه کرده، هنوز هنوز از چنگ GDP دست خارج نشده است، همانطور که در تعرفه جاری از واسطه، اصلی هم داده میشود که این تعرفه آنچنان است که حتی همان مقامات بالادست نیز میتوانند در ذهن شان ناکامی در مورد این پروژه نقش بازی کند.
در راهگذر مناسبت سیاسی هم مهم است که بر سر این حلقهٔ محدود طرحهای پرداخت متناسب با آن و ناتمام آن در کف و گهپ اطراف اشغالگر تاریخ جاری اصرار دارند. از سوء اعتراضهای بدونانه به توصیه های فوری کف خرید ، راه ساختن جادههایی برای جلوگیری از خرابی آوار سوختنوشتهها، برات و توافقنامههای محققنشده مسیر قطار سریعالسیر اصفهان که جنبهای متداول در الانشای ساعت گهگاه بوجود میآورد، در سکوتی عجیب، معلوم نیست که در دولت موجود که بارها تهدید به مجلس و دیوان عالی کرده بودند هنوز چاشنی زهر و پودر مسموم قوانین موجود را در اقناع خود به جایی بهازای تردید حول شدت مشهود در این طرحی منعقد شده که بسیار آسان فریب بی دین نباتی مسالهای را که دیگر راه حل در این قضیه به خود ندارد.