در سال گذشته، جانباختگان تصادفات در پایتخت حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است. این آمار حاکی از آن است که بیتوجهی رانندگان به احیای قوانین و هشدارهای مربوط به ایمنی و کاهش چالشهای ترافیکی، سایر عناصر انسانی و عوامل دگرگونکننده و ثابت را در معرض خطر قرار میدهد. سمت راست دستورالعملهای ایمنی یک حکم الزامآور برای همهٔ شهروندان بهوجود آورده است و باوجود تلاشهای زیادی برای ارتقای فرهنگ ایمنی، هنوز بسیار از روشهای آموزشی و آگاهسازی برای رانندگان و پیادهها کافی نیست.
تمام حوادث ناشی از تصمیمات اشتباه رانندگان مربوط به سوانح انسانی است. رانندگان یک ریسک هنگفت را بر خود ایجاد میکنند. رانندگان باید قوانین را رعایت کنند و البته اگر این قوانین آسمانی باشند حتماً فقط باید توسط قانونگذاران معنا و مصادیق مختلفشان کشف شود. بر اساس دادههای آماری سال 1403، 37 درصد از حوادث ناشی از عدم توجه به جاده رخ داده است که میتوان گفتعلت اصلی آن استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی است. همچنین 13 درصد از حوادث ناشی از تغییر مسیر ناگهانی است، 12 درصد به علت توانایی کمتر در کنترل وسیله نقلیه و 7 درصد به دلیل عدم رعایت فاصله طولی و 5 درصد به دلیل رانندگی با دنده عقب است.
چنین حوادثی خصوصاً رخ میدهد که خود راننده در موقعیت اشتباه قرار میگیرد و با فعالیت نادرست، جان مخاطبان راننده را به خطر میاندازد. این مسئله مربوط به قضاوت است، تفکر و تصمیمگیری نادرست. جرایم مغایر قانون است.
وی به این نکته اشاره کرد که در روندهای موجود، سالمندانی که تمایل ندارند به قوانین پیادهرو توجه کنند یا عدم اطمینان به قوانین در ساعات کمنور، از جمله دلایل ناکارآمدی قوانین و مقررات موجود میباشند. به این معنی که استفاده از پلهای هوایی، لباسهای روشن و گذرگاههای پیادهرو نتیجه بهتر را خواهید داشت.
همچنین سرانجام جوانبخت در این مصاحبه میگوید: “تصمیم درست وصحیح رانندگی، فراتر از yalnızca پشت فرمان بودن است. این تصمیم درست، جامعیت دارد. کسیکه اگر با احتیاط بهشت میرود بسیار با حرص در جهنم سوزده مطمئناً اسباب شگفتی کشیده میشود.”