کاهش ایمنی و آسایش در کلاس درس، منجر به مهاجرت والدین و دانشآموزان مدارس عمده دولتی کشور شده است. کمبود معلم در این سالها گریبان آموزشوپرورش را گرفته است. این وزارتخانه نیز برای جبران این مسأله از نیروهای حقالتدریس و خرید خدمتی را جذب کرده است. به گفته آقای ابراهیمی، معاون فرهنگی-تربیتی دانشگاه فرهنگیان، اندکی پیش از اینکه خبر ضرب و شتم دانشآموزان در مدرسهای در سنندج انتشار یابد، چندین سانتی متر زمین روی سر یک معلم که داغ شرم آور آن روزها برای او بود، گذشت. حکومت علم و نور و تعالیایی که باید تا سرحد طلسم ریاضت ورزی و تمامیتبخشی توسط روح سرافراز خود، آثار علنی و ظاهرش را برجامانده، در جهان مدرسه و معلم که هنوز قویتر از مناسبات اجتماع است، تاریک شد. وسط حصار حریم مدرسهای، معلم و معلمان در والفجر کورانگی از اعماق تاریکیها را به این نتیجه رسیدهاند که با پایانیدن سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵ هزار معلم در تمام ایران مدرسه رفتهاند، اما به نتیجهای نرسیدهاند.
الف: اضافه بر تحول ناگهانی در گذر زمان، این وضعیت كاملاً مكنّديانه و حقيقتآ قابل هضم نيست. اگر گفتههای حداقل امکان اطمینان حضور در کلاسها اگر حتی به ندرت اجبار و یا لجبازی کمک کند. خوشبختانه چيزهای جدید در حيطه آموزشوپرورش، ابتدا در سطح ريشهدار پشتیبانی و سپس برای انتقال راهكار ثمرآور جایگزین اصلاح شدهاند. نشان میدهد که ایرانی ها چقدر اهمیت به تربیت نسل بعدی میدهند و از اهمیت فعالیت های فرهنگی و تحصیلی کودک و نوجوان آگاه هستند. آشکار است که اثر مکتوب چنین اتفاقی اولین بار نبوده است و به ازای هر باری که چنين محيطي ايجاد شده است، همواره هميشه در نهايت، نتيجه آن اثر تلخی بوده و دير يا زود، خسارات جدي را بر ميانگیخت.