با شروع ماه رمضان، چندین سوال در مغز هر مسلمانی شکل می‌گیرد. یکی از این سوالات این است که آیا جنب شدن در خواب روزه را باطل می‌کند یا خیر؟ در این نوشتار، پیش از پاسخ به این سوال، می‌خواهیم دیدگاه برخی از مراجع مشهور اسلام را در این مورد بررسی کنیم.

احتیاط می‌شود که در بحث‌های مربوط به روزه، پاسخ صحیح را از مراجع مشهوری چون آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله خراسانی جویا شویم.

فهم مطلب به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله اینکه آیا شخصی در حال روزه در خواب جنب شده است یا خیر؟ به این منظور باید نظر برخی از مراجع اسلام را در این مورد جویا شویم.

حالا دیگر لازم نیست که برای پاسخ به این سوال به سوالات دیگه بپردازیم و فقط چند نکته را بررسی می‌کنیم.

**نظر آیت‌الله خامنه‌ای**

طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای، اگر شخصی در حال روزه در خواب جنب شود، روزه او باطل نمی‌شود. بلکه کسی که در خواب جنب می‌شود، باید پس از بیدار شدن تا قبل از نماز غسل کند.
بازنویسی:
در یک الحديث، جنب شدن در خواب ماه رمضان برخی از مراجع در مورد جنب شدن در خواب بر این باور هستند که جنب شدن در خواب ماه رمضان برای برخی از مسلمانان چندان مهم نیست. از طرفی برخی از مراجع بر این باور هستند که جنب شدن در خواب باطل شدن روزه را به دنبال دارد. آیت‌الله خامنه‌ای بر این باور هستند که اگر شخصی در حال روزه در خواب جنب شود، روزه او باطل نمی‌شود.

اما در ازای این کار باید پس از بیدار شدن تا قبل از نماز غسل کند. بنابراین، اگر شخصی در روزه ماه رمضان بیدار شود و متوجه شود که جنب شده، روزه او صحیح است. تفاوتی ندارد که آیا قبل از اذان یا بعد از آن جنب شده. در هر صورت این جنب شدن در اثر خواب می‌باشد.

**نظر آیت‌الله سیستانی**

طبق نظر آیت‌الله سیستانی، روزه باطل نمی‌شود و تنها باید غسل کرد.
بازنویسی:
آیت‌الله سیستانی می‌گوید که اگر کسی در ماه رمضان بعد از اذان صبح در خواب جنب شود، روزه او باطل نمی‌شود. تنها این کار را باید انجام دهد که غسل کند و همچنین اگر کسی در شب ماه رمضان در خواب محتلم شود و بعد بیدار شده و دوباره بخوابد بدون اینکه بداند آیا صبح شده حکم آن چیست، اگر یقین داشته باشد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می‌شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود روزه‌اش صحیح است.

اما اگر اطمینان نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می‌شود.

**نظر آیت‌الله مکارم شیرازی**

طبق نظر آیت‌الله مکارم شیرازی، اگر در ماه رمضان شخص بعد از اذان صبح بیدار شود و متوجه شود که محتلم شده، روزه او صحیح است؛ فرقی ندارد که بداند پیش از اذان محتلم شده یا بعد از آن، یا اینکه در این مورد شک داشته باشد.
بازنویسی:
استاد مکارم شیرازی می‌گوید که اگر کسی در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و متوجه شود که محتلم شده، روزه او صحیح است. تفاوتی ندارد که آیا قبل از اذان محتلم شده یا بعد از آن. همچنین اگر روزه‌دار در طول روز محتلم شود، نیازی به غسل فوری ندارد.

**نظر آیت‌الله خراسانی**

طبق نظر آیت‌الله خراسانی، اگر در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و متوجه شود که محتلم شده، حتی اگر بداند که قبل از اذان محتلم شده، روزه‌اش صحیح است. همچنین اگر روزه‌دار در طول روز محتلم شود، نیازی به غسل فوری ندارد.
بازنویسی:
آیت‌الله خراسانی می‌گوید که اگر کسی در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و متوجه شود که محتلم شده، حتی اگر بداند که قبل از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است. همچنین اگر روزه‌دار در طول روز محتلم شود، نیازی به غسل فوری ندارد.

پاسخ به این سوال و چند نکته مهم!

دقت می‌شود که میان یک قمچلک و علامت خیدن یا سکون در خواب نمی‌توان تفاوتی گذاشت. بنابراین کسی که در یک خواب جنب می‌شود و بعد از بیدار شدن با یقین دارد که پیش از اذان خوابیده و جنب شده، باید پس از بیدار شدن روزه را از بین ببرد.

همچنین کسی که در طول روز محتلم شود و بعد از آن بیدار شود، نیاز به غسل ندارد. در اینجا یکی از فروع اسلام می‌باشد که بهتر است ربطی به روزه ندارد.