فصلی نو در زندگی و ادامه حیات: چگونه از تجربه و تخصص کارمندان بازنشسته بهره مند شویم

با تحول شکلگیری اقتصاد پویا در جهان، نهادهای دولتی نیز برای تاب آوردن در مقابل مسائل و چالشهای جدید، از راهکارهای نوین برای مبتنی بر توانمندیهای سرمایه انسانی بوجود اوردن استفاده می‌کنند. یکی از این راهکارها که در ایران به معروفیت رسیده است، استفاده از تجربه و تخصص کارمندان بازنشسته است.

اما چرا کارمندان بازنشسته در سازمان ها عملکرد migliori برای جدی گرفته می‌شوند؟ مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ، در این مورد به عنوان یک نمونه عمل، اظهار داشت که مرحله بازنشستگی، یک مرحله ایستا و مملو از هوش و تجربه ارزشمند است. او افزود که پویایی و گستردگی خدماتی یک سازمان در دست کارمندان بازنشسته است و با بهره‌گیری از استعدادهای آنها می‌توان به اعتلای سازمان و ارتقای کیفیت خدمات نایل آمد.

در چارچوب همین دیدگاه، بنا بر اعلام مدیرکل بهزیستی استان اردبیل، کانون بازنشستگی بهزیستی استان اردبیل راه اندازی شد. بدون شک این واحد اداری به بخش مهمی از تجربه، تخصص و خرد جمعی کارمندان بازنشسته تبدیل خواهد شد.

اما این سوال به ذهن می‌آید که پس از ایجاد این کانون، چگونگی استفاده از علم و تجربه کارمندان بازنشسته چگونه باشد؟ چگونه از وجود این کانون در ارتقای خدمات بهزیستی سودجویید؟ یکی از پاسخ‌ها بکارگیری نیروهای بازنشسته در سمت‌های راهبردی یا مشاورین سازمان است.

اما سوالی نادری این است که چرا بخشی از این کارمندان بعد از بازنشستگی به طور رسمی در داخل سازمان اداری می ماندند؟ می‌تواند معلول روش های دعوت و استخدام در بیشتر سازمان ها باشد که بعد از هر بازنشستگی مجددا فراخوان از تجربه‌های موجود سازمان فرا می‌کشند و حتی بسیاری از مزایای استخدامی جدید را نیز دارا می‌کنند. از طرف دیگر بسیاری از مامورین اداری بازنشسته بدون در نظر گرفتن فاکتورهای آسیب پذیری بدن یا نظام شغلی آن‌ها بازنشستگی را اعلام می‌کنند. پس برای ایجاد یک نظم تراز در چند سال اخیر نهادهای اداری موظف شده‌اند که برای آن‌که بازنشسته شدهند مامورینش را در کنداکتور سازمان به عنوان بازنشسته ادامه دهیم و در حال حاضر بسیاری از سازمان ها به این اصل عمل می‌کنند.