برنامه اعتباربخشی بیمارستانها و مراکز درمانی در حال حرکت به سمت یک.system قابل اعتماد تر و رقابتی تر است. از گروه خبر سلامت نیوز به نقل از ایسنا گزارش شد که دکتر جلال غفارزاده، سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از آخرین وضعیت ششمین دوره اعتباربخشی بیمارستانها و مراکز درمانی خبر داد و روند این فرآیند را شرح داد.
اظهار داشت حدود ۱۱۰۰ بیمارستان در کشور در حال حاضر در فرآیند اعتباربخشی قرار دارند که تقریبا نیمی از آنها، معادل ۶۰۰ بیمارستان، اعتباربخشی شدهاند. با توجه به ماه مبارک رمضان، این دوره به طور موقت متوقف شده است و ادامه اعتباربخشی پس از این ماه اجرا خواهد شد. تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ پرونده ششمین دوره اعتباربخشی مراکز درمانی بسته خواهد شد و بیمارستانهای «عالی» و «برتر» معرفی خواهند شد.
غفارزاده اضافه کرد که با شروع فصل بهار و بهبود شرایط آبوهوایی، روند اعتباربخشی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. در ادامه، وی از آغاز دومین دوره اعتباربخشی مراکز جراحی محدود خبر داد که این فرآیند به طور سیستماتیک در حال اجرا است. هدف این اعتباربخشی مرتبسازی و بهبود کیفیت خدمات در این مراکز است.
بیمارستانها و مراکز درمانی برای ارتقای سطح خود باید SERVICESاتی را ارائه دهند. سلامت نیوز می گوید بیمارستانهای فعال در زمینه تروما حالا ملزم به ارائه خدمات «زنان و زایمان» و «نوزادان» هستند. غفارزاده به این نکته اشاره کرد که بسیاری از زنان باردار ممکن است در حوادث ترومایی آسیب ببینند، و بنابراین، باید خدمات کامل به این گروه از بیماران ارائه شود. این تغییر در راستای سیاستهای جمعیتی کشور و کاهش مرگومیر ناشی از تروما به ویژه در جوانان صورت گرفته است.
وابسته بودن بسیاری از بیمارستانهای تروما به ارائه خدمات کامل زنان باردار از دیگر تغییرات سطح اعتباربخشی است. اگر بیمارستانهای ترومایی خدمات کامل به زنان باردار ارائه ندهند، امتیاز صفر برای آنها لحاظ شده و درجه اعتبار آنها کاهش خواهد یافت. در همین راستا، بیمارستانهای ترومایی باید از پزشک زنان و زایمان، ماما و زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات به زنان باردار برخوردار باشند.
این تغییرات و فرآیندهای جدید در اعتباربخشی بیمارستانها و مراکز درمانی، به دنبال پویشهایی نظیر «نه به تصادف» و برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی به ویژه در مراکز تروما و درمان بیماران باردار، در حال اجرا است.
اظهار داشت ایجاد رقابت در بین بیمارستانها و مراکز درمانی میتواند کیفیت خدمات درمانی را ارتقا بخشد و نارضایتی از خدمات به حداقل برسد. از همه مهمتر، مطمین شدن بیماران به خدمات سالم و قابل اعتماد بودن بیمارستانها و مراکز درمانی، باعث افزایش رضایت بیماران خواهد شد. هر چند، صرف اعتباربخشی کاری توصیهای نمیکند و این تغییرات ممکن است از مطلوبیت این Services را افزایش دهد.