**استفاده از فیلترشکن‌ها و خطرات آن برای هوش اجتماعی، هیجانی و فضایی کودکان**

استفاده از فیلترشکن‌ها به یکی ازใหญترین چالش های برای والدین و سرپرستان جوانان تبدیل شده است. این پدیده نه تنها دسترسی به محتوای فیلترشده را ممکن می‌سازد، بلکه با بسیاری از اختلالات مخربی چون کاهش تعاملات اجتماعی واقعی، افزایش تأثیرپذیری از الگوهای اجتماعی ناسالم، کاهش مهارت‌های تصمیم‌گیری گروهی، افزایش اضطراب و استرس، کاهش خودکنترلی هیجانی و وابستگی به فضای مجازی در کودکان همراه است.

**تأثیر فیلترشکن‌ها بر هوش اجتماعی کودکان**

استفاده گسترده از اینترنت در بین کودکان و نوجوانان در حال افزایش است و فیلترینگ گسترده باعث شده تا بسیاری از آن‌ها برای دور زدن محدودیت‌ها از فیلترشکن استفاده کنند. این پدیده، نه تنها دسترسی به محتوای فیلترشده را امکان‌پذیر می‌سازد، بلکه اثرات منفی عمیقی بر هوش اجتماعی کودکان دارد. هوش اجتماعی به توانایی ایجاد ارتباطات موثر، همکاری و درک احساسات دیگران اشاره دارد.

**تأثیر فیلترشکن‌ها بر هوش هیجانی کودکان**

استفاده از فیلترشکن‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سطح هوش هیجانی کودکان شود. این اختلالات شامل افزایش اضطراب و استرس، کاهش خودکنترلی هیجانی و وابستگی به فضای مجازی هستند. استفاده مفرط از فناوری‌هایی که به طور خودکار مسیرها را تنظیم می‌کنند، می‌تواند به کاهش توانایی تحلیل فضایی کودکان و محدود کردن خلاقیت در حل مسائل دیجیتال برسد.

**راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با اثرات منفی استفاده از فیلترشکن**

سرپرستان باید از روش‌های جایگزین به منظور کاهش اثرات منفی استفاده از فیلترشکن استفاده کنند. ایجاد یک نظام نظارت هوشمند به جای فیلترینگ گسترده می‌تواند وابستگی کودکان به فیلترشکن‌ها را کاهش دهد. آموزش سواد دیجیتال در مدارس و تقویت جایگزین‌های فرهنگی و آموزشی می‌تواند گرایش کودکان به اینترنت بدون محدودیت را کاهش دهد. نظارت والدین بر رفتار دیجیتال کودکان به حصول یقین در مورد احتمال ترک انحلال خطر نکردن از فیلترشکن به هر مناسب و یا نمی خراسن مهم ترین همراه و بهترین پدر و مادر توانست تحمل اینترنتی معلمان را کاهش دهد.

**شکاف در اطلاعات**

استفاده از فیلترشکن‌ها به یک پدیده رایج در میان کودکان تبدیل شده است. در حال حاضر، والدین و سرپرستان باید از اطلاعات حاصل از فناوری و زیر سیستم های پرینت بر اساس سرکار خوب را مهم ترین اطلاعات را طبق سفت سپس پیش برند استفاده کنند.

درباره شرط طولانی
افزایش دقت اطلاعاتی به افزایش احتیاط کودکان کمک می کند.