به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمدرضا شالبافان در مطلبی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: در روزهای نخست پس از زلزله، تمرکز اصلی بر مدیریت آسیبهای محیطی و جسمی است، اما پس از ساماندهی اولیه، موجی از مشکلات روانی و اختلالات روانپزشکی آغاز میشود که اگر برای آن آماده نباشیم، آسیبهایی بیشتر از خود حادثه به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یکی از شایعترین پیامدهای روانی این حوادث است. افرادی که این اختلال را تجربه میکنند، با بازگشت مکرر خاطرات ناخوشایند حادثه، کابوسهای شبانه، احساس ناامنی و اضطراب شدید مواجه میشوند. این اختلال اگر به موقع درمان نشود، میتواند به افسردگی، انزوای اجتماعی و کاهش کیفیت زندگی منجر شود.
شالبافان با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت روان امدادگران و نیروهای خط مقدم گفت: پزشکان، پرستاران، نیروهای امداد و نجات، آتشنشانان، پلیس و سایر کسانی که در خط مقدم امدادرسانی هستند، با صحنههای استرسزا و تکاندهندهای مواجه میشوند، این افراد علاوه بر فشار کاری سنگین، با پیامدهای روانی شدیدی روبهرو هستند که گاه نادیده گرفته میشود.
وی افزود: بسیاری از امدادگران پس از عملیات با مشکلاتی مانند استرس مزمن، فرسودگی شغلی و حتی اختلال استرس پس از سانحه مواجه میشوند. توجه به سلامت روان این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برنامههای حمایتی و خدمات مشاورهای ویژهای برای آنان طراحی شود.
شالبافان با اشاره به نقش تابآوری در کاهش آسیبهای روانی بلایا گفت: تابآوری به معنای توانایی افراد و جوامع در سازگاری با شرایط بحرانی و بازگشت به حالت عادی است. آموزش مهارتهای تابآوری و مدیریت استرس میتواند به افراد کمک کند تا بهتر با پیامدهای زلزله و سایر بلایا کنار بیایند.
وی ادامه داد: ارتقای سواد سلامت روان از طریق آموزشهای عمومی، بهویژه در مدارس و دانشگاهها، میتواند تأثیر بسزایی در آمادگی افراد برای مواجهه با بلایا داشته باشد، همچنین نهادهای آموزشی میتوانند با ارائه برنامههایی درباره مدیریت استرس، کمکهای اولیه روانشناختی و مهارتهای مقابلهای، تابآوری جامعه را افزایش دهند.
سرپرست دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: افزایش سواد سلامت، بهویژه در زمینه آمادگی برای بلایا، موجب میشود افراد احساس کنترل بیشتری در شرایط بحرانی داشته باشند و بتوانند تصمیمات درستی بگیرند، این امر نهتنها به حفظ سلامت فردی کمک میکند، بلکه به ایجاد جوامعی مقاومتر و پایدارتر در برابر بلایای طبیعی منجر میشود.
سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مدارس و دانشگاهها به عنوان نهادهای آموزشی میتوانند در ارتقای آگاهی عمومی در خصوص پیشگیری از بلایای طبیعی و کاهش اثرات آنها نقش مهمی ایفا کنند، این نهادها علاوه بر آموزش مباحث علمی و مهارتهای زندگی، میتوانند به عنوان یک ابزار تأثیرگذار برای انتقال مفاهیم سلامت روانی و ایمنی در برابر بحرانها عمل کنند.
شالبافان گفت: مدارس و دانشگاهها میتوانند با آموزشهای هدفمند و برنامهریزیشده، دانشآموزان و دانشجویان را با اهمیت آمادگی برای بلایای طبیعی، مدیریت استرس، و سلامت روانی آشنا کنند، این آموزشها نه تنها به افراد در زمان بحران کمک میکند، بلکه آنها را به عنوان سفیران آگاهی به خانوادهها و جامعه معرفی میکند.
وی افزود: آموزشهای مدرسهای و دانشگاهی میتواند شامل مهارتهای پیشگیری از آسیبهای روانی پس از بلایای طبیعی، استراتژیهای مدیریت اضطراب و نحوه واکنش به بحرانها باشد، به این ترتیب افراد نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از لحاظ روانی نیز برای مقابله با حوادث آماده خواهند شد.
سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم توسعه خدمات سلامت روان در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳ هزار روانشناس در مراکز جامع سلامت کشور به ارائه خدمات روانشناختی میپردازند، اما با توجه به گستره جغرافیایی کشور و تعداد افراد نیازمند این خدمات، لازم است دسترسی به مشاورههای روانی و خدمات سلامت روان در همه مناطق کشور گسترش یابد.
وی ادامه داد: وجود تیمهای روانشناختی در مناطق زلزلهزده، به شناسایی سریعتر افراد آسیبدیده روانی و ارائه کمکهای بهموقع منجر میشود، این خدمات میتوانند از گسترش اختلالات روانی و پیامدهای بلندمدت آن جلوگیری کنند.
شالبافان تاکید کرد: با وجود تلاشهای صورتگرفته برای کاهش اثرات بلایای طبیعی، همچنان توجه به پیامدهای روانی این حوادث، بهویژه در بازماندگان و امدادگران، ضروری است، موج اختلالات روانی پس از بحرانها میتواند مخربتر از خود حادثه باشد، به همین دلیل، تدوین برنامههای پیشگیرانه، آموزش عمومی و توسعه خدمات سلامت روان از اولویتهای وزارت بهداشت است.