به گزارش سلامت نیوز حمید اکبری، مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با شبکه سلامت سیما به بررسی راهکارهای مختلف برای تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه سلامت پرداخت. وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1400 برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، اظهار داشت که این افزایش ظرفیت باید با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب همراه باشد، در غیر این صورت کیفیت آموزش کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد که وزارت بهداشت به موجب این مصوبه ملزم به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال شده بود و این تکلیف در مدت سه سال به اجرا درآمد. اکبری تأکید کرد که دیگر ضرورتی برای ادامه این افزایش ظرفیت تا سال ۱۴۰۴ وجود ندارد. طبق آمار پیش از این مصوبه، وزارت بهداشت به پذیرش هفت هزار دانشجو در سال پرداخته بود، که طبق تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این عدد تا پایان چهار سال به حدود ۱۶ هزار دانشجو می‌رسید.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سابقه آموزش پزشکی در کشور گفت که پس از استقلال وزارت بهداشت در سال ۱۳۶۴، تعداد دانشکده‌های پزشکی از ۷ یا ۸ دانشکده به ۶۰ دانشکده افزایش یافته است. این رشد به همراه افزایش جمعیت کشور از ۴۰ میلیون نفر به ۸۵ میلیون نفر باعث شد تا نیاز به تربیت پزشک بیشتر شود.

اکبری افزود: “امروزه وزارت بهداشت موفق به تربیت پزشک متخصص در کشور شده و نیازی به پزشکان خارجی نداریم. اما برای حفظ کیفیت آموزش، نیاز به زیرساخت‌های مناسب داریم. به عنوان مثال، برای راه‌اندازی هر تخت بیمارستانی به حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان نیاز است که این هزینه باید برای پذیرش دانشجویان نیز در نظر گرفته شود.”

وی همچنین از سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرجع معرفی ۵۰ راهبرد برای جبران کمبود پزشک یاد کرد و تأکید کرد که افزایش ظرفیت پذیرش تنها یکی از این راهبردهاست. اکبری در ادامه گفت: “با وجود ۱۶۰ هزار پزشک در کشور، کمبود پزشک وجود ندارد، اما در توزیع این نیروها به ویژه در مناطق محروم مشکل داریم.”

وی همچنین بر لزوم تأمین زیرساخت‌های رفاهی برای پزشکان تأکید کرد و افزود که در صورت عدم فراهم کردن شرایط مناسب برای پزشکان، جذب آنها به مناطق محروم امکان‌پذیر نخواهد بود و ناترازی در نظام سلامت کشور ایجاد می‌شود.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان، با اشاره به اعتبار آموزش پزشکی ایران در منطقه، هشدار داد که در صورت عدم توجه به کیفیت آموزش، کشور ممکن است با آسیب‌هایی در این حوزه مواجه شود.

source