علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی استان در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها بیان کرد: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند تا با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در جهت کاهش بروز برخی از انواع معلولیت‌ها فعالیت‌های تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران در سطح استان گفت: این برنامه به منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طی اجرای این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش‌گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان مورد سنجش قرار گرفته و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی‌سنجی ارجاع می‌شوند تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۶ هزار و ۸۰۰ نوزاد متولد شده در قالب اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران در سطح استان غربال شده و از این تعداد ۲۰ نوزاد جهت پیگیری بیشتر به مراکز تخصصی شنوایی‌سنجی ارجاع شدند.

دهباشی‌پور در پایان یادآور شد: همچنین برنامه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و شناسایی به موقع مشکلات غربال می‌شوند که در این راستا طی ۶ ماه نخست امسال ۴ هزار کودک مورد سنجش قرار گرفته و از این تعداد ۳۰ کودک برای اطمینان از سلامت به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

source