کنترل بارداری هورمونی

استفاده از کنترل بارداری هورمونی مطمئن‌ترین راه برای کنترل چرخه قاعدگی است که شامل قرص‌های ضد بارداری، چسب‌ها، تزریق‌ها و دستگاه‌های قابل کاشت است. قرص رایج‌ترین روشی است که افراد می‌توانند قاعدگی خود را با آن دستکاری کنند. اگر می‌خواهید عادت ماهانه سریع‌تر رخ دهد، مصرف قرص‌های حاوی هورمون را متوقف کنید. البته قبل از دستکاری دوره قاعدگی خود با کنترل بارداری هورمونی با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش کردن

ورزش ملایم ممکن است عضلات را شل کند و به باز شدن سریع‌تر قاعدگی کمک کند. برخی از افراد به دلیل تمرینات ورزشی شدید پریودهای نامنظم دارند. ورزش در حد متعادل می‌تواند به بازیابی هورمون‌های مورد نیاز برای بازگرداندن چرخه قاعدگی منظم کمک کند.

بیشتر بخوانید: چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است؟

مصرف ویتامین C

ویتامین C (اسید اسکوربیک) یک ویتامین محلول در آب است که برای سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن شما حیاتی است. یک مطالعه نشان می‌دهد که ترکیب مکمل‌های اگزالواستات و ویتامین C می‌تواند به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی(PMS)، اضطراب، استرس و افسردگی کمک کند. غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند عبارتند از پرتقال، گریپ فروت، کیوی، طالبی و توت فرنگی، کلم بروکسل و کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز و گوجه فرنگی.

  • مقدار توصیه شده ویتامین C برای افراد غیر باردار یا غیر شیرده 75 میلی‌گرم در روز است. می‌توانید برای تسریع باز شدن قاعدگی خرید قرص ویتامین C را نیز از داروخانه‌ها انجام دهید.
  • تئوری‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ویتامین C اضافی می‌تواند به دلیل اثرات مشابه پروژسترون باعث ایجاد دوره قاعدگی شود. سطح پروژسترون پس از تخمک گذاری افزایش می‌یابد. اگر لقاح اتفاق نیفتد، سطح پروژسترون و استروژن کاهش می‌یابد و باعث شروع دوره قاعدگی می‌شود.

vitamin-c

آرامش داشتن و مدیریت استرس

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سطوح بالای استرس با بی‌نظمی قاعدگی ارتباط دارد. یافتن راه‌هایی برای آرامش و کاهش استرس، به‌ویژه اگر پریود شما به دلیل استرس دیر شده یا عقب افتاده است، می‌تواند کمک کننده باشد. استرس می‌تواند با ایجاد اختلال در سطح کورتیزول و اندورفین و اختلال در هورمون‌هایی که قاعدگی شما را تنظیم می‌کنند، پریود شما را به تاخیر بیندازد. تکنیک‌های مدیریت استرس عبارتند از:

  • کاهش حجم کاری، مخصوصا کار در اواخر شب
  • یوگا
  • تمرینات تنفس عمیق
  • مدیتیشن
  • حمام‌های آب گرم
  • گذراندن وقت با دوستان و خانواده
  • داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی

بیشتر بخوانید: برای پریود شدن چی بخوریم

داشتن رابطه جنسی و به ارگاسم رسیدن

باور کنید یا نه، رابطه جنسی و ارگاسم نیز می‌تواند به پریود شدن شما کمک کند. ترکیبی از هورمون‌های تولید شده در طول فعالیت جنسی و انقباضات رحمی در حین ارگاسم ممکن است به گشاد شدن دهانه رحم کمک کند و به رحم اجازه می‌دهد که پوشش داخلی خود را از بین ببرد.

Have-Sex

داشتن رژیم غذایی مناسب و وزن سالم

تغییرات در وزن بدن افراد می‌تواند بر قاعدگی آنها تاثیر بگذارد. وزن کم بدن می‌تواند باعث پریودهای نامنظم شود یا حتی ممکن است باعث توقف کامل پریود شود. این مسئله به این دلیل است که بدن برای تولید هورمون‌های مربوط به قاعدگی به مقداری چربی نیاز دارد. داشتن وزن بالا یا تجربه تغییر ناگهانی وزن نیز می‌تواند باعث چرخه‌های قاعدگی نامنظم شود.

  • برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که تعدادی از غذاها می‌توانند پریودشان را به تاخیر بیاندازند یا تسریع کنند و بر شدت جریان و مدت آن تاثیر بگذارند. این امر ممکن است به دلیل محتوای نسبی چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی در غذاها باشد. محدودیت شدید کالری یا ورزش بیش از حد می‌تواند بر هورمون‌های تولید مثل تاثیر بگذارد و بر تخمک گذاری نیز اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش برای پریود شدن

سخن پایانی

از طریق طب سنتی تا مدرن، زنان روش‌های زیادی را برای باز شدن سریع قاعدگی امتحان کرده‌اند. تنها روش قابل اعتماد برای کنترل قاعدگی استفاده از کنترل بارداری هورمونی است. با این حال، افراد ممکن است بتوانند با استفاده از رژیم غذایی، ورزش و روش‌های تمدد اعصاب، قاعدگی خود را کمی سریع‌تر کنند.

source