جمهوریت – از رسانه “دنیای اقتصاد” انتظار میرود بر مبنای رعایت اصول حرفه‌ای گزارشی که با برداشت اشتباه کارشناسی با عنوان “ناکامی دولت در تحقق وعده ۲ میلیون مسکن ارزان” در یکم آبان ماه سال جاری منتشر کرده است فورا اصلاح نماید موارد اشتباه بیان شده در گزارش:

‏۱/این گزارش با پوشش نادرست گزارش مرکز پژوهش های مجلس با عنوان “واکاوی تبعات نوسازی بافت فرسوده از منظر اعیان سازی و ارائه رهنمونهای پیشنهادی” که از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت فرسوده در دولت سیزدهم حمایت کرده با اشتباهی سهوی یا عمدی عددی از یکی از جداول این گزارش را کاملا اشتباه استفاده و با تیتری زرد خلاف واقعیت را منتشر کرده است.

‏۲/گزارش مورد اشاره بصورت اختصاصی به بررسی سیاستهای دولتهای مختلف بعد از انقلاب در ساخت مسکن بافت فرسوده پرداخته و این گزارش بصورت تفضیلی اشاره ای به مجموع تعداد مسکن ساخته شده در روش های مختلف در نهضت ملی مسکن نداشته است.

‏۳/عدد ۲۰ هزار مورد اشاره تنها به تعداد مسکن اتمام رسیده بر روی زمین های اجاره ۹۹ ساله با تسهیلات دولتی است و مسکن ساخته شده با سایر روشها نظیر مسکن روستایی و‌مسکن خودمالکی و…به این سبب که با موضوع گزارش ربطی نداشته بیان نشده است. گزارش به اشتباه این عدد را به عنوان عملکرد کلی بیان کرده که خلاف واقع است.

‏۴/این گزارش صراحتا سیاست های اعمالی در دولت سیزدهم علی الخصوص بسته تشویقی شهرسازی ۱۹ بندی که شورای عالی معماری و شهرسازی در پایان سال ۱۴۰۲ مصوب کرد را نقطه عطفی جدی در حوزه سیاستگذاری ساخت مسکن در بافت فرسوده شهری بیان می کند (تصویر یکم)

‏۵/این گزارش صراحتا بیان میکند”بخشی از نتیجه این رویکرد در دولت سیزدهم، صدور بیش از ۲۸۵ هزار پروانه نوسازی مسکن بوده که این جهش در نوسازی مسکن قابل‌تمجید است و تقریباً عملکرد کمی در این حوزه مطلوب و رضایت بخش ارزیابی می‌شود”(تصویر دوم)

‏۶/ در بخش دیگری از گزارش صراحتا بیان میشود: ”نتیجه این رویکرد دولت سیزدهم بهسازی ۲۰۵۰ کیلومتر معابرخاکی واقع در بافت های ناکارآمد، نوسازی بیش از ۱۰۰ هزار بنای ناپایدار، بهره برداری از ۱۰۲ هزار مسکن تولید شده….بوده که هریک به نوبه خود رکوردی کمیتی بشینه در سیاست نوسازی کشور به شمار میرود”(تصویر سوم)

‏۷/این گزارش در ادامه توجه به سیاست های هویتی و ارائه تسهیلات ویژه جهت ساخت مسکن در بافت فرسوده میپردازد که همگی مواردی درست و کارشناسی است.

‏۸/از ابتدای دولت سیزدهم تاخردادماه سال جاری فرایند نوسازی بیش از ۲۷۷ هزار و ۶۰۵ واحد در بافت‌های فرسوده آغاز شد که از این تعداد، ۸۷ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و به گواه آمارها در سال ۱۴۰۲، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید، شکسته شد.

‏۹/مجددا تاکید میشود تا زمان تحویل دولت سیزدهم به دولت چهاردهم در طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۲ میلیون ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف عملیات ساخت و ۵۶۰ هزار واحد تکمیل و اتمام یافته است.

‏۱۰/ خطای بزرگتر اینگونه از اخبار نشان دادن کشور در بن بستهای لاینحل خودساخته این رسانه هاست که تکرار اینگونه از خطاها قطعا جز سرخوردگی ملی و اجتماعی هیچ خروجی دیگری نخواهد داشت.

‏۱۱/ ماده یک قانون جهش تولید مسکن دولت را مکلف میکند از روشهای مختلف و ارائه تسهیلات گوناگون شرایط را برای ساخت چهارمیلیون مسکن در چهار سال نخست اجرای قانون فراهم نماید این برداشت که دولت تنها از روش ساخت بر روی اراضی دولتی با تسهیلاتی دولتی به این هدف برسد و سایر روشها و محیطها متوقف شود کاملا اشتباه و خلط مبحث است.

‏۱۲/ نظر به تامین گسترده زمین و همچنین پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و ایجاد هماهنگی های میان دستگاهی در دولت سیزدهم امروز شرایط بسیار مناسب تری جهت ساخت مسکن نسبت به سالهای گذشته است که انتظار میرود این موضوع انشالله در دولت چهاردهم سرعتی چندبرابر بگیرد.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=250517

source