24 ساعت اول بعد از جراحی بینی

24 ساعت اول پس از جراحی بینی برای روند بهبودی بسیار مهم است. شما می‌توانید بعد از عمل بینی، با انتخاب غذای مناسب، از عوارض جانبی بیهوشی جلوگیری کنید. غذاهای ملایم با پروتئین و کربوهیدرات‌های متعادل مانند رژیم مدیترانه‌ای، برای کاهش التهاب مفید هستند. نکته کلیدی این است که به مقدار کافی آب بنوشید و هیدراته بمانید و از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از عمل بینی

هفته اول بعد از جراحی بینی

برای هفته اول بعد از جراحی بینی، از غذاهای نرم و جویدنی راحت مثل ماست، جو دوسر، تخم مرغ، پوره سیب زمینی و فرنی استفاده کنید. زیرا این غذاها مغذی بوده و جویدن آن‌ها آسان است.

حفظ آب بدن در هفته اول پس از جراحی نیز بسیار مهم است. مصرف آب خود را افزایش دهید و آب میوه‌های تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین میوه‌هایی مانند توت فرنگی و هندوانه را در این زمان بیشتر مصرف کنید. زیرا دارای محتوای آب و مواد مغذی بالا هستند.

هفته دوم بعد از جراحی بینی

اکثر بیماران در این دوره به زندگی عادی و رژیم غذایی خود باز می‌گردند. با این حال، واکنش بدن هر فردی نسبت به جراحی زیبایی بینی متفاوت است. بنابراین بهتر است به طور کلی از خوردن غذاهای ترد یا سفت خودداری کنید. اگر حتی کمی ‌احساس ناراحتی کردید، به خوردن غذاهای نرم‌تر برگردید.

هفته دوم بعد از جراحی بینی

برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

همانطور که مراحل بهبودی پس از جراحی بینی را طی می‌کنید، یکی از نگرانی‌های رایج کبودی بعد از عمل بینی در اطراف بینی و چشم است. اگرچه درجاتی از کبودی اجتناب ناپذیر است، استراتژی‌های موثری برای به حداقل رساندن شدت و مدت آن وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

بروملین

بعد از جراحی آب آناناس بنوشید. بروملین، آنزیمی ‌است که در آناناس یافت می‌شود و به ‌خاطر خواص ضدالتهابی‌اش معروف است. مصرف مکمل بروملین نیز می‌تواند به کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی کمک کند.

بروملین

آرنیکا مونتانا (تنباکوی کوهی)

آرنیکا مونتانا یک داروی هومیوپاتی است که معمولا برای کاهش کبودی و تورم استفاده می‌شود. این گیاه در اشکال مختلف مانند ژل‌های موضعی و قرص‌های خوراکی موجود است. قبل از استفاده از آرنیکا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما ایمن و بی‌خطر است.

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها نیز می‌توانند به کاهش کبودی بعد از جراحی بینی کمک کنند. غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای می‌توانند با تقویت مویرگ‌ها در تسریع بهبود کبودی موثر باشند. هیدراته ماندن با نوشیدن آب فراوان نیز مهم است؛ زیرا به ریکاوری سریع‌تر و کاهش احتمال کبود شدن کمک می‌کند.

غذاهای ترمیم‌کننده زخم

یکی دیگر از مواد غذایی مهم برای خوردن در دوره نقاهت پس از جراحی بینی، غذاهای ترمیم‌کننده زخم هستند؛ زیرا این غذاها به بهبود سریع زخم کمک می‌کنند. این غذاها شامل غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، ماست، غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج، پرتقال و سبزیجات با برگ‌های تیره مثل اسفناج، غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات و غذاهای سرشار از روی مانند آب پرتقال و غذاهای دریایی هستند.

سخن پایانی

کبودی یک عارضه شایع پس از جراحی بینی شامل تغییر رنگ پوست است که معمولا در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها و بینی ظاهر می‌شود. میزان کبودی جراحی بینی با توجه به عواملی مانند نوع پوست بیمار، تکنیک جراحی، مهارت جراح و پیچیدگی عمل می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. مصرف برخی از مواد غذایی و مکمل‌ها می‌تواند به کاهش این کبودی کمک کند که سعی کردیم در این مقاله آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

source