می توان گفت که قهوه اگر نگوییم پرطرفدارترین حتما یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در جهان است که در مورد تاثیر آن بر سلامت قلب یافته های ضد و نقیضی منتشر شده است، برخی قهوه را برای قلب مفید و ضروری و برخی مضر می دانند و تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

 

نواندیش: می توان گفت که قهوه اگر نگوییم پرطرفدارترین حتما یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در جهان است که در مورد تاثیر آن بر سلامت قلب یافته های ضد و نقیضی منتشر شده است، برخی قهوه را برای قلب مفید و ضروری و برخی مضر می دانند و تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

 

یافته های ضد و نقیض در مورد تاثیر یک نوشیدنی پرطرفدار بر سلامت قلب!

 

به گزارش زهرا حسین زاده از سرویس ترجمه نواندیش، مدیکال نیوز در مورد تاثیر قهوه بر سلامت قلب نوشت: میلیون ها نفر از مردم هر روزه در جهان قهوه می نوشند برخی برای افزایش هوشیاری و کاهش خستگی ترجیح می دهند نوشیدنی کافئین دار محبوب را در صبح مصرف کنند، در حالی که برخی دیگر آن را برای چندین فواید سلامتی دیگر مصرف می کنند.

 

با توجه به اینکه از هر 7 مرگ در سراسر جهان 1 مورد ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است، فواید بالقوه قهوه برای محافظت از قلب، آن را به موضوعی هیجان انگیز برای تحقیقات تبدیل کرده است.

 

جدیدترین مطالعه در مورد این موضوع که 9 اکتبر در Rheumatology منتشر شد، نشان داد که کافئین موجود در منابعی مانند قهوه، چای و کاکائو ممکن است به بهبود سلامت عروق خونی کمک کند. چیزی که این مطالعه را به ویژه جالب کرد این بود که تحقیقات بر بیماران مبتلا به لوپوس، یک بیماری خود ایمنی که با افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری قلبی عروقی مرتبط است صورت پذیرفت و نتایج مثبتی به همراه داشت. 

 

اما همه شواهد تا کنون چه می گویند؟ آیا قهوه می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد یا مصرف بیش از حد آن مضر است؟

 

این بررسی اجمالی بر اساس گزارش‌های منظم و عمیق امروزی درباره مطالعات مربوط به سلامت قلب، با هدف ارائه تصویری از بخش‌های کلیدی تحقیقات در مورد اثرات کافئین بر قلب و سلامت کلی با نظرات کارشناسان در مورد این یافته‌ها است. 

 

بر اساس مطالعه‌ای که در سپتامبر در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی انجمن غدد درون ریز منتشر شد، مصرف قهوه و کافئین در حد اعتدال به طور منظم می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب و سکته کمک کند. مقداری که محققان دریافتند که بیشترین اثرات محافظتی را دارد حدود 200 تا 300 میلی گرم در روز یا تقریباً 2 تا 3 فنجان قهوه بود.

 

در سوی مقابل اما مطالعه‌ای که هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است اما اخیراً در ACC Asia 2024 در هند در ماه اوت ارائه شده است، نشان می‌دهد افرادی که به طور مزمن مقادیر زیادی کافئین حداقل پنج روز در هفته مصرف می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند.

 

با این اوصاف می توان با قطعیت گفت که مطالعات تا امروز حکایت از آن دارد که مصرف قهوه در حد اعتدال می تواند به سلامت قلب کمک کند.

source