سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که بیشتر زنان را درگیر می‌کند. این سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی سینه‌ها تکثیر شده و تبدیل به تومور می‌شوند. حدود 80 درصد موارد سرطان سینه تهاجمی هستند، به این معنی که تومور ممکن است از سینه به سایر نقاط بدن شما سرایت کند. سرطان سینه معمولا زنان 50 ساله و سنین بالاتر را مبتلا می‌کند، اما می تواند افرادی را که کمتر از 50 سال سن دارند نیز تحت تاثیر قرار دهد. مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

انواع سرطان سینه

پزشکان انواع و زیرشاخه‌های سرطان را تعیین می‌کنند تا بتوانند درمان را به گونه‌ای تنظیم کنند که تا حد امکان با کمترین عوارض جانبی ممکن مؤثر باشد. انواع رایج سرطان سینه عبارتند از:

  • کارسینوم مجرای مهاجم: این سرطان از مجاری شیر شما شروع می‌شود و به بافت سینه مجاور گسترش می‌یابد. این حالت شایع‌ترین نوع سرطان سینه است.
  • سرطان سینه لوبولار: این سرطان سینه از غدد تولید کننده شیر (لوبول‌ها) در سینه شما شروع می‌شود و اغلب به بافت سینه مجاور گسترش می‌یابد. این حالت دومین سرطان شایع پستان است.
  • کارسینوم مجرای درجا: این سرطان پستان از مجاری شیر شما شروع می‌شود. تفاوت آن با مجرای مهاجم این است که فراتر از مجاری شیر شما گسترش نمی‌یابد.

انواع سرطان سینه

مراحل سرطان پستان

کادر درمان برای برنامه‌ریزی درمان بیماران، این سرطان را مرحله بندی می‌کنند. همچنین مرحله‌بندی سرطان به آن‌ها کمک می‌کند تا پیش آگهی یا آنچه را که می‌توانید پس از درمان انتظار داشته باشید، تعیین کنند. مرحله بندی سرطان سینه به عواملی مانند نوع سرطان سینه، اندازه و محل تومور و اینکه آیا سرطان به سایر نواحی بدن شما سرایت کرده است یا خیر بستگی دارد. این مراحل عبارتند از:

  • گرید 0: در این مرحله سرطان غیر تهاجمی است، به این معنی که از مجاری پستان به سایر قسمت‌های سینه شما سرایت نکرده است.
  • گرید 1: سلول‌های سرطانی در بافت سینه مجاور وجود دارد.
  • گرید 2: سلول‌های سرطانی یک تومور تشکیل داده‌اند. این تومور یا کوچکتر از 2 سانتی‌متر است و به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است یا بیشتر از 5 سانتی‌متر عرض دارد، اما به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش نیافته است. تومورها در این مرحله می‌توانند بین 2 تا 5 سانتی‌متر عرض داشته باشند و ممکن است غدد لنفاوی مجاور را تحت تاثیر قرار دهند یا چنین عرضی نداشته باشند.
  • گرید 3: سرطان سینه در بافت و غدد لنفاوی مجاور وجود دارد. مرحله 3 معمولا به عنوان سرطان پستان پیشرفته محلی شناخته می‌شود.
  • گرید 4: سرطان از سینه به نواحی مانند استخوان، کبد، ریه یا مغز گسترش یافته است.

بیشتر بخوانید: شایع ترین سن شروع سرطان سینه

چه چیزی باعث سرطان سینه می شود

چه چیزی باعث سرطان سینه می شود؟

کارشناسان می‌دانند که سرطان سینه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پستان جهش یافته و به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند که در این حالت تقسیم و تکثیر شده و تومور ایجاد می‌کنند. آنها مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این تغییر می‌شود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که چندین عامل خطر وجود دارد که ممکن است شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. این موارد عبارتند از:

  • سن: داشتن 55 سال یا بیشتر.
  • جنس: زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  • سابقه خانوادگی: اگر والدین، خواهر و برادر، فرزندان یا سایر بستگان نزدیک شما سرطان سینه داشته باشند، در خطر ابتلا به این بیماری هستید.
  • ژنتیک: تا 15 درصد از افراد مبتلا به سرطان سینه به این بیماری مبتلا می‌شوند زیرا دارای جهش‌های ژنتیکی هستند.
  • سیگار کشیدن: مصرف تنباکو با انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه مرتبط است.
  • استفاده از نوشیدنی‌های حاوی الکل: تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.
  • ابتلا به چاقی و اضافه وزن زیاد
  • قرار گرفتن در معرض پرتو: اگر قبلا پرتودرمانی به ویژه در ناحیه سر، گردن یا قفسه سینه خود داشته اید، احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر است.
  • درمان جایگزینی هورمونی: افرادی که از درمان جایگزینی هورمونی استفاده می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای این بیماری هستند.

عوارض سرطان پستان چیست؟

مهم‌ترین عارضه سرطان سینه متاستاتیک است یعنی سرطان سینه به سایر نواحی بدن شما از جمله مغز، استخوان‌ها، کبد و ریه‌ها گسترش می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد که از هر 3 زن که در مراحل اولیه سرطان هستند، 1 نفر بعدا به سرطان سینه متاستاتیک مبتلا می‌شود.

بیشتر بخوانید: درباره تفاوت سرطان سینه بدخیم و خوش خیم چه می دانید؟

سرطان سینه چگونه درمان می شود؟

جراحی اولین درمان سرطان سینه است، اما ممکن است متخصصان از درمان‌های دیگری نیز استفاده کنند. جراحی‌های سرطان سینه عبارتند از ماستکتومی، لامپکتومی و بازسازی سینه. ممکن است این جراحی‌ها با سایر درمان‌ها مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و… ترکیب شوند.

سرطان سینه چگونه درمان می شود

آیا سرطان سینه قابل پیشگیری است؟

ممکن است نتوانید از سرطان سینه پیشگیری کنید. اما شما می‌توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. خودآزمایی منظم و ماموگرافی می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کند. هیچ راه مطمئنی برای کاهش خطر سرطان سینه وجود ندارد، اما انجمن سرطان آمریکا (ACS) موارد زیر را به همه افراد توصیه می‌کند:

  • به وزن سالم برسید و آن را نگه دارید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: برخی مطالعات نشان می‌دهند که رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه‌ها، غذاهای لبنی غنی از کلسیم و پروتئین بدون چربی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. پرهیز از گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده نیز ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد.
  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید: مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی منظم خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.
  • از نوشیدنی‌های حاوی الکل اجتناب کنید: تحقیقات نشان می‌دهد که بین سرطان سینه و الکل ارتباط وجود دارد.
  • غربالگری شوید: ماموگرافی اغلب تومورها را زمانی که خیلی کوچک هستند تشخیص می‌دهد.
  • به طور منظم خودآزمایی کنید: معاینه منظم سینه‌ها به حفظ سلامت سینه کمک کرده و به شما این امکان را می‌دهد که تومورهای سینه را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: 5 روش برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، به شما چیستی سرطان سینه و هر آنچه که باید درمورد سرطان پستان می‌دانستید را گفتیم. این سرطان یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از زنان و مردان با آن مواجه می‌شوند. آگاهی، پیشگیری و تشخیص زودهنگام همواره اهمیت ویژه‌ای دارند. در حالی که درمان‌های متعددی برای مبارزه با این بیماری وجود دارد، حمایت اجتماعی و روحی نیز نقش بسزایی در بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آنها ایفا می‌کند.

source