عوارض داروی بیهوشی کوتاه مدت

بیشتر عوارض داروی بیهوشی بلافاصله بعد از عمل نمایان می‌شود و مدت زیادی طول نمی‌کشد تا از بین برود. پس از انجام جراحی و از بین رفتن اثر داروهای بیهوشی، به آرامی در اتاق عمل یا اتاق ریکاوری از خواب بیدار خواهید شد. احتمالا ابتدا احساس گیجی خواهید کرد. به غیر از احساس گیجی عوارض‌های زیر را نیز ممکن است احساس کنید.

حالت تهوع و استفراغ

این عارضه جانبی رایج معمولا بلافاصله پس از عمل رخ می‌دهد، اما برخی از افراد ممکن است برای یک یا دو روز همچنان حالت تهوع و استفراغ کنند. داروهای ضد تهوع می‌توانند در از بین بردن این حالت به شما کمک کنند.

خشکی دهان

زمانی که اثر داروی بیهوشی از بین می‌رود و از خواب بیدار می‌شوید ممکن است حس کنید دهانتان خشک شده است. تا زمانی که خیلی حالت تهوع نداشته باشید، نوشیدن آب می‌تواند به رفع خشکی دهان کمک کند.

گلو درد یا گرفتگی صدا

بعد از بیهوشی، حین جراحی برای اینکه در تنفس خود دچار مشکل نشوید، جراح یک شلنگ وارد گلو شما می‌کند تا به تنفس شما کمک کند. بعد از اتمام عمل و برداشتن لوله ممکن است کمی احساس گلو درد کنید.

لرز

یکی از عوارض داروی بیهوشی، کاهش دمای بدن است. این کاهش دما ممکن است باعث شود احساس سرما و لرز کنید. حین عمل جراحی پزشکان و پرستاران مراقب دمای بدن شما هستند تا با مشکل جدی مواجه نوشید و این احساس لرز تا مدت کوتاهی بعد کاهش پیدا می‌کند.

عوارض کوتاه مدت داروی بیهوشی

سردرگمی و سرگیجه

هنگامی که برای اولین بار از بیهوشی بیدار می‌شوید، ممکن است احساس گیجی و خواب آلودگی کنید. این معمولا فقط چند ساعت طول می‌کشد، اما برای برخی از افراد به ویژه افراد مسن سردرگمی می‌تواند روزها یا هفته‌ها ادامه یابد؛ همچنین سرگیجه یکی دیگر از عوارض داروی بیهوشی است. در صورتی که پس از بلند شدن دچار سرگیجه شدید برای کاهش آن باید مایعات زیادی میل کنید.

دردهای عضلانی و مشکلات مثانه

داروهایی که برای شل کردن عضلات در حین جراحی استفاده می‌شوند می‌توانند بعد از عمل باعث ایجاد درد عضلانی شوند؛ همچنین ممکن است پس از بیهوشی عمومی برای مدت کوتاهی در دفع ادرار دچار مشکل شوید.

عوارض جانبی طولانی مدت بیهوشی

بیشتر افراد پس از به هوش آمدن هیچ عارضه بلند مدتی را تجربه نمی‌کنند، اما با این حال برخی افراد به دلایل مختلف ممکن است دچار برخی عوارض‌ها شوند. ایجاد این عوارض‌ها در افراد مسن بیشتر است.

دلیریوم بعد از عمل

برخی از افراد ممکن است پس از جراحی دچار سردرگمی، سرگردانی یا از یاد بردن موارد مختلف از ذهن شوند. این سردرگمی می‌تواند موقتی باشد، اما معمولا پس از حدود یک هفته از بین می‌رود.

اختلال عملکرد شناختی پس از عمل (POCD)

برخی از افراد ممکن است پس از جراحی در حافظ خود با مشکل مواجه شوند و یا انواع دیگر اختلالات شناختی را تجربه کنند. در بسیاری از موارد این عارضه به علت داروی بیهوشی نیست و جزو عوارض خود جراحی است. در برخی شرایط احتمال مواجهه با POCD بیشتر می‌شود. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • سکته
  • بیماری قلبی
  • بیماری ریه
  • بیماری آلزایمر
  • بیماری پارکینسون

عوارض بلند مدت داروی بیهوشی

چه چیزی خطر عوارض داروی بیهوشی را افزایش می‌دهد؟

در بیشتر موارد، بیهوشی عمومی بسیار ایمن است. این خود عمل جراحی است که شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. اما افراد مسن و کسانی که عمل‌های طولانی مدت دارند بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی و پیامدهای بد بیهوشی هستند. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این شرایط می‌تواند موجب افزایش خطر عوارض داروی بیهوشی شود:

  • سابقه واکنش‌های نامطلوب به بیهوشی
  • وقفه تنفسی در خواب
  • تشنج
  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • بیماری ریه
  • بیماری کلیوی
  • آلرژی دارویی

همچنین در صورتی که الکل، سیگار و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید باید به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا امکان بیدار شدن در حین جراحی وجود دارد؟

برخی افراد ممکن است نگران این باشند که اثر داروی بیهوشی آن‌ها زودتر از زمان پایان عمل از بین برود و حین عمل جراحی بیدار شوند. بیدار شدن در حین جراحی خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد به صورتی که برخی پزشکان تخمین زده‌اند که از هر ۱۰۰۰ نفر، ۱ نفر هوشیاری خود را به دست می‌آورد. با اینکه یک نفر ممکن است هوشیاری خود را بدست بیاورد اما قادر به حرکت، صحبت کردن و یا هشدار به پزشک خود نیست. وقتی این اتفاق می‌افتد، فرد معمولا هیچ دردی را احساس نمی‌کند. با این حال، آگاهی از عمل می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و ممکن است باعث مشکلات روانی طولانی‌مدت شود.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی کامل عوارض داروی بیهوشی پرداختیم. داروهای بیهوشی نقش مهمی در موفقیت بسیاری از جراحی‌ها ایفا می‌کنند، اما باید به دقت مورد استفاده قرار گیرند تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود. عوارض داروی بیهوشی در اکثر موارد خفیف و موقتی هستند، اما آگاهی از آن‌ها می‌تواند به کاهش خطرات و بهبود تجربه بیمار کمک کند.

source