علت خارش چشم

قبل از درمان خارش چشم باید از علت آن آگاه باشید. با اطلاع از علت دقیق خارش چشم می‌توانید راحت‌تر و با سرعت بیشتری این مشکل را رفع کنید. در ادامه به بررسی دقیق دلایل خارش چشم می‌پردازیم.

1. آلرژی فصلی

در صورتی که هر سال در زمان مشخصی دچار این مشکل می‌شوید ممکن است آلرژی یا حساسیت فصلی باعث خارش چشم‌ها باشد. در برخی از فصول گیاهان خاصی رشد می‌کنند که گرده آن‌ها می‌تواند موجب بروز حساسیت شود. برای اطمینان از اینکه خارش چشم به دلیل حساسیت است یا خیر باید سایر علائم خود را نیز بررسی کنید. به طور معمول انواع حساسیت با علائم دیگری مانند خارش گلو، عطسه و احتقان بینی همراه است.

2. حساسیت‌های دائمی

بر خلاف آلرژی‌های فصلی که در زمان مشخصی از سال رخ می‌دهد و در همین دوران شما دچار خارش چشم می‌شوید، حساسیت‌های دائمی مختص به زمان خاصی نیستند و همیشه شما دچار این حساسیت هستید. مواردی مانند کپک، گرد و غبار و موی حیوانات خانگی از جمله شایع‌ترین آلرژی‌های چشمی دائمی هستند. همچنین ممکن است به محصولات خاصی در خانه خود حساسیت داشته باشید. به عنوان مثال محلول لنز تماسی که استفاده می‌کنید ممکن است چشم شما را تحریک کند و دچار خارش شود. همچنین صابون یا شامپویی که استفاده می‌کنید ممکن است شما را با این مشکل مواجه کند. در این شرایط ماده حساسیت‌زا را پیدا کرده و از تماس با آن خودداری کنید.

3. محرک‌های موجود در هوا

در هوا ذرات و آلاینده‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها ممکن است باعث تحریک چشم شود. برخی از افراد به دود، اگزوز گازوئیل یا حتی برخی عطرها حساس هستند. داشتن تماس با این مواد می‌تواند باعث خارش چشم شود. اجتناب از قرار گرفتن در معرض این عوامل تحریک کننده ساده‌ترین راه حل برای رفع این مشکل است.

4. عفونت چشم

عفونت چشم یکی از بیماری‌های چشمی است. چشم‌ها در برابر عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی بسیار آسیب‌پذیر هستند و در صورت دچار شدن چشم به این ویروس ها، باکتری‌ها و یا قارچ‌ها می‌تواند باعث بروز عفونت چشمی شود. عفونت چشم یکی از دلایلی است که می‌تواند موجب بروز خارش چشم شود. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های چشم، ورم ملتحمه است که به آن چشم صورتی نیز می‌گویند زیرا قسمت سفید چشم به رنگ صورتی در میاید.

بیماری عفونت چشم بسیار مسری است و به غیر از خارش باعث خارج شدن ترشحات از چشم نیز می‌شود. یکی دیگر از عفونت‌های احتمالی چشم، یووئیت یا التهاب عنبیه نامیده می‌شود. یووئیت می‌تواند باعث درد چشم و حساسیت شدید به نور شود. هر دو نوع عفونت باید توسط پزشک ارزیابی و درمان شوند. ممکن است پزشک از آنتی بیوتیک‌ها و یا استروئیدها برای درمان ورم ملتحمه استفاده کند.

علت خارش چشم

5. خشکی چشم

چشم‌ها دارای غددی هستند که در طول روز با تولید به اندازه اشک از خشک شدن چشم‌ها جلوگیری می‌کنند. به دلایل مختلفی ممکن است این غدد با مشکل مواجه شوند و در نتیجه اشک کافی تولید نشود. این می‌تواند باعث خشکی چشم شود. یکی از عمده‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث خشکی چشم شود افزایش سن است. همچنین در برخی موارد استفاده از برخی دارو‌ها می‌تواند در غدد چشمی اختلال ایجاد کند و به همین دلیل چشم‌ها خشک شود. برخی از این دارو‌ها عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای کاهش فشار خون
  • قرص‌های ضد بارداری
  • ضد احتقان‌ها

خشکی چشم روش‌های درمان مختلفی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خارش چشم خود را نیز رفع کنید. در صورتی که خارش چشم به دلیل مصرف داروهای گفته شده باشد باید با پزشک خود درباره تغییر دارو صحبت کنید.

6. خستگی چشم

زمانی که شما از چشم‌های خود بیش از حد استفاده کنید دچار خستگی می‌شوید. به عنوان مثال نگاه کردن برای مدت طولانی به صفحه مانیتور کامپیوتر، رانندگی طولانی مدت در روز یا شب و نداشن خواب منظم و بیدار ماندن در شب می‌تواند موجب خستگی چشم‌ها در نتیجه داشتن خارش چشم شود. همچنین برای برخی از افراد، گرمای داخل خانه یا تهویه مطبوع می‌تواند منجر به خستگی، خارش و تحریک چشم شود.

7. اگزما

برخی از افرادی که اگزما پوستی دارند ممکن است دچار خارش چشم نیز شوند. اگر بثورات اگزمای شما نزدیک چشم باشد این اتفاق می‌افتد. اگزما نوعی بثورات پوستی یا درماتیت است.

8. استفاده از لنز تماسی

برخی افراد برای داشتن دید بهتر از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند. لنز‌ها در کنار فواید بسیاری که دارند باید به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرند، در غیر اینصورت شما را با مشکلات مختلفی ممکن است مواجه کنند. به عنوان مثال در صورت طولانی نگه داشتن لنز در چشم یا تعویض نکردن آن باعث تحریک چشم می‌شود. این تحریکات می‌تواند موجب قرمزی و خارش چشم‌ها شود. در صورتی که از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که شب باید این لنز‌ها را از چشمان خود خارج کنید و سپس بخوابید.

خارش چشم نشانه چیست

9. بلفاریت

خارش و قرمزی چشم ممکن است ناشی از التهاب پلک‌ها باشد که به آن بیماری بلفاریت نیز گفته می‌شود. بیماری بلفاریت زمانی اتفاق می‌افتد که غدد چربی کوچک در زیر مژه‌های شما مسدود شوند. علائم بلفاریت به غیر از خارش چشم شامل آبریزش چشم و تورم می‌شود. گاهی اوقات فقط تمیز نگه داشتن پلک‌ها برای رفع علائم بلفاریت می‌تواند کافی است.

بلفاریت معمولا باعث از دست دادن بینایی نمی‌شود، اما می‌تواند یک مشکل مزمن باشد که منجر به ورم ملتحمه و سایر عوارض شود. بنابراین در صورتی که متوجه شدید خارش چشم‌ها به دلیل بلفاریت است به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای شما آنتی بیوتیک و یا دارو ضد التهاب تجویز شود.

10. استفاده از لوازم آرایشی

لوازم آرایشی از دیگر عللی هستند که می‌توانند موجب خارش چشم‌ها شود. لوازم‌های آرایشی مختلفی در بازار وجود دارد که برخی از آن‌ها با مواد مناسب ساخته نشده و به همین دلیل ممکن است برای چشم و سایر نواحی پوست شما مضر باشد. به همین دلیل شما برای خرید لوازم آزایش می‌توانید به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید تا محصولات معتبر تهیه کنید. همچنین مهم است که در پایان روز و قبل از خواب آرایش صورت خود را پاک کنید و از ماندن آرایش بر روی صورت حین خواب جلوگیری کنید تا دچار خارش چشم و یا قرمزی چشم نشوید.

درمان خانگی خارش چشم

گاهی خارش چشم به دلیل بیماری‌هایی مانند بلفاریت است که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط در صورتی که به پزشک مراجعه نکنید ممکن است با عوارض جدی‌تری مواجه شوید و چشم شما آسیب بیشتری ببیند. گاهی خارش چشم دلیل خطرناکی ندارد و با رعایت و انجام برخی روش‌ها در خانه خودتان می‌توانید این مشکل را درمان کنید. در ادامه برخی از روش‌های درمان خانگی خارش چشم را بررسی خواهم کرد.

استفاده از قطره چشم

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان خارش چشم استفاده از قطره‌های چشمی مانند اشک مصنوعی است. خرید قطره اشک مصنوعی و استفاده از آن می‌تواند از خشکی بیش از حد چشم‌ها جلوگیری کند و با  شست شوی چشم‌ها از آلوده شدن آن جلوگیری کند.

درمان خانگی خارش چشم

استراحت دادن به چشم‌ها

همانطور که گفته شد زمانی که چشم‌های شما دچار خستگی می‌شود باید به چشم‌های خود استراحت دهید تا سوزش، خارش و یا خشکی آن از بین برود. این یعنی در صورتی که برای مدت طولانی به مانیتور کامپیوتر نگاه کردید، برای چند دقیقه چشمان خود را به طور کامل ببندید. باید دقت داشته باشید که در زمان استراحت از گوشی استفاده نکنید و چشمان خود را ببندید. همچنین در صورتی که برای مدت طولانی در حال رانندگی بودید می‌توانید برای چند دقیقه گوشه‌ای ماشین را نگه دارید و به چشمان خود استراحت دهید.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰

خستگی چشم یکی از عللی است که می‌تواند موجب خارش چشم شود. به غیر از بستن چشم‌ها شما می‌توانید از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ برای استراحت دادن چشم‌ها استفاده کنید. برای استراحت دادن به چشم‌ها با این روش بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، گوشی و… شما باید ۲۰ ثانیه به شیئی که در فاصله ۲۰ فوتی یا ۶ متری است نگاه کنید. با این کار خستگی چشمان شما رفع می‌شود.

دوری از مواد حساسیت‌زا

همانطور که بررسی شد تماس با مواد حساسیت‌ زا یکی از مهمترین عللی است که می‌تواند شما را با مشکل خارش چشم مواجه کند. به همین دلایل ابتدا ماده‌ای که به آن حساسیت دارید را پیدا کنید و بعد، از آن ماده دوری کنید تا دچار خارش چشم نشوید.

گذاشتن پارچه مرطوب بر روی چشم‌ها

در صورتی که خارش چشم به دلیل آلودگی‌ها و ذرات معلق در هوا است می‌توانید از پارچه مرطوب برای رفع مشکل خود استفاده کنید. برای استفاده از این روش یک پارچه تمیز را بردارید. سپس آن را مرطوب کرده و روی چشمان خود قرار دهید. دقت داشته باشید که پارچه‌ای که از آن استفاده می‌کنید باید کاملا تمیز باشد، در غیر اینصورت شما را با مشکلات دیگری ممکن است مواجه کند.

درمان خارش چشم

رفع فوری خارش چشم  با استفاده از کمپرس گرم و سرد

یکی از سریعترین روش‌هایی که افراد می‌توانند برای رفع فوری خارش چشم استفاده کنند استفاده از کمپرس گرم و سرد است. کمپرس گرم روی چشم ممکن است به تسکین خارش ناشی از آلرژی کمک کند. اگر احساس خارش در چشم‌ها با تورم و احساس گرما همراه شد، کمپرس سرد روی چشم‌ها ممکن است به کاهش خارش کمک کند.

تمیز نگه داشتن ناحیه چشم

آلودگی، مواد شیمیایی و استفاده از لوازم آرایش همگی می‌توانند باعث خارش چشم شوند. برای شست شوی چشم‌ها از یک دستمال تمیز و آب و یا ژل‌های مخصوص می‌توانید استفاده کنید. در صورتی که در طول روز آرایش کردید قبل از شستشوی صورت خود، آرایش صورت را به صورت کامل پاک کنید و بعد از آن صورت خود را بشویید.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی کامل علت‌های خارش چشم پرداخته شد. خارش چشم مشکلی است که اگرچه به خودی خود خطرناک نیست، اما می‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. آگاهی از علت‌های خارش و استفاده از روش‌های درمان خانگی می‌تواند به تسکین این وضعیت کمک کند. در صورتی که خارش چشم شدید است و یا در بینایی شما مشکل ایجاد می‌کند باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و دقیق‌تر معاینه شوید.

source