درمان قرمزی چشم

با توجه به علت قرمزی چشم، روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید برای رفع قرمزی چشم استفاده کنید. برخی از این روش‌ها، روش‌های دارویی هستند و نیاز به مراجعه به پزشک دارند و برخی دیگر درمان‌های خانگی هستند. در این بخش به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

قطره چشم

یکی از بهترین روش‌هایی که برای درمان قرمزی چشم وجود دارد، استفاده از قطره‌های چشمی است. قطره‌های مختلفی برای چشم وجود دارد که برخی از آن‌ها بدون نسخه هستند. شما می‌توانید با خرید قطره اشک مصنوعی و استفاده از آن چشم‌های خود را شست شو دهید و با افزایش میزان اشک، از خشکی بیش از حد چشم‌ها جلوگیری کنید. قطره‌های اشک مصنوعی معمولا محلول‌های نمکی هستند. این قطره‌ها بدون خواص پزشکی اضافی، به طور خاص قرمزی را تسکین می‌دهند.

عینک

عوامل مختلفی مانند ضعیفی چشم، تنبلی چشم و… می‌تواند به مرور زمان باعث خشکی چشم‌ها شود. خشکی چشم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث قرمز شدن چشم‌ها شود. در این شرایط برای درمان قرمزی چشم خود باید از عینک مناسب چشم خود استفاده کنید. عینک با کمک به تقویت چشم‌ها باعث می‌شود تا از خشکی چشم و فشار آمدن به چشم جلوگیری شود. برای انتخاب بهترین نوع عینک برای چشم‌هایتان ابتدا باید به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک با معاینه کامل شما متوجه می‌شود که آیا عینک نیاز دارید یا خیر و در صورتی که نیاز به عینک دارید چه عینک با چه شماره‌ای باید تهیه کنید.

درمان فوری قرمزی چشم

آنتی هیستامین‌ها

زمانی که شما به چیز خاصی حساسیت داشته باشید ممکن است با علائمی همچون خارش، عطسه و یا قرمزی چشم مواجه شوید. در این شرایط آنتی هیستامین‌ها ممکن است کمک کنند. انواع طبیعی آنتی هیستامین‌ها مانند ویتامین C، کوئرستین و بروملین وجود دارد که در غذاهایی مانند میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. همچنین شما می‌توانید از قرص‌های آنتی هیستامین برای درمان آلرژی و درمان قرمزی چشم خود استفاده کنید.

تغییر لنز

برخی افراد برای داشتن دید بهتر و واضح‌تر از لنز استفاده می‌کنند. زمانی که لنزهای مناسب نداشته باشید و به صورت صحیح از آن استفاده نکنید دچار مشکلاتی نظیر قرمزی چشم می‌شوید. در صورتی که شما از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید دقت داشته باشید که بهداشت لنزها را رعایت کنید و لنز را از آلودگی‌های محیطی دور کنید. همچنین دقت داشته باشید که از لنز مناسب چشم‌های خود استفاده کنید و در صورت نامناسب بودن لنز، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

درمان خانگی قرمزی چشم

به غیر از روش‌های بررسی شده، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که ساده‌تر هستند و شما به راحتی می‌توانید در خانه خودتان برای درمان و رفع قرمزی چشم از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه روش‌های درمان خانگی قرمزی چشم را بررسی می‌کنیم.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یکی از روش‌هایی است که می‌تواند قرمزی چشم را کاهش دهد. در صورتی که قرمزی چشم به دلیل وجود یک بیماری مانند چشم صورتی ایجاد شده باشد، علائم دیگری از جمله خارش چشم و درد نیز ایجاد می‌کند. کمپرس سرد می‌تواند برای این علائم نیز مفید باشد و وضعیت چشم را بهبود دهد. کمپرس سرد را هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی چشم خود بگذارید. به منظور جلوگیری از سرمازدگی، اجازه ندهید کمپرس مستقیما با پوست یا چشم تماس داشته باشد و در صورت بروز هرگونه ناراحتی آن را بردارید.

کمپرس گرم

مانند کمپرس سرد، کمپرس گرم نیز می‌تواند در درمان قرمزی چشم و سایر علائمی که با قرمزی چشم همراه است مفید باشد. برخی افراد کمپرس گرم را موثرتر از کمپرس سرد می‌دانند. این نوع کمپرس مخصوصا زمانی که قرمزی چشم به دلیل عفونت چشم باشد می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. دقیقا مانند کمپرس سرد، حین استفاده از کمپرس گرم باید مراقب باشید که پوست و چشمان خود را برای مدت طولانی در معرض دمای شدید قرار ندهید.

درمان خانگی قرمزی چشم

شستن چشم‌ها

یکی از شایع‌ترین عللی که باعث قرمزی چشم‌ها می‌شود آلودگی‌هایی است که در طول روز ممکن است وارد چشم‌ها شود. در صورتی که قرمزی چشم به دلیل آلودگی هاست، سریعترین روش درمان آن، شست شوی چشم‌ها است. برای انجام این کار، باید چشمان خود را ببندید. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب یا حوله کاغذی، کثیفی‌های اطراف چشم را به آرامی به سمت گوشه بیرونی چشم بکشید. این کار را تا زمانی که چشم تمیز شود تکرار کنید.

لمس نکردن صورت با دست‌ها

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در طول روز چند بار چشم‌های شما را قرمز کند دست زدن مکرر به چشم‌ها با دست های آلوده است. در این شرایط چشم به صورت خودکار شروع به بهبودی می‌کند اما با دست زدن مجدد، چشم‌ها قرمز می‌شود و بهبودی کامل نمی‌شود. بنابراین اگر عادت دارید به صورت مکرر دست‌های خود را به چشم‌هایتان بمالید و این کار دلیل این مشکل است برای درمان قرمزی چشم کافیست دست‌های خود را به چشم‌هایتان نمالید.

اجتناب از مواد حساسیت‌زا

عطسه، خارش بینی و قرمزی چشم یکی از بزرگ‌ترین علائمی است که نشان می‌دهد شما به چیز خاصی حساسیت دارید. افراد مختلف می‌توانند آلرژی‌های متفاوتی داشته باشند. در این شرایط برای درمان قرمزی چشم کافیست در کنار مصرف آنتی هیستامین‌ها از عوامل حساسیت‌زا اجتناب کنید تا دچار آلرژی نشوید.

شیر و عسل

یکی از درمان‌های پرکابرد برای رفع قرمزی چشم و درمان برخی از بیماری‌ها مانند چشم صورتی استفاده از شیر و عسل است. برای درمان قرمزی چشم با این روش می‌توانید مقدار مساوی عسل را با شیر مخلوط کرده و مانند قطره‌های چشمی استفاده کنید. خواص تسکین دهنده شیر، همراه با خواص ضد میکروبی عسل، به درمان قرمزی چشم و کاهش خارش آن کمک می‌کند.

بهترین درمان قرمزی چشم

درمان قرمزی چشم با چای

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای قرمز شدن چشم ها، استفاده از چای کیسه‌ای به عنوان کمپرس است. چای سیاه دارای خواص تسکین دهنده‌ای است که می‌تواند به تسکین قرمزی، درد و خارش کمک کند. پس از تمیز کردن هر گونه ترشح از چشم، کیسه‌های چای سیاه سرد را روی پلک آسیب دیده بمالید. هنگام استفاده از چای کیسه‌ای دقت داشته باشید که چشم‌های خود را باز نکنید، زیرا ممکن است باعث تحریک بیشتر چشم شود.

پیشگیری از قرمزی چشم

بعد از درمان قرمزی چشم یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام داد مراقبت از چشم‌ها و پیشگیری از قرمزی مجدد چشم‌ها است. بیشتر موارد قرمزی چشم را می‌توان با رعایت بهداشت مناسب و پرهیز از محرک‌هایی که باعث قرمزی چشم می‌شود، پیشگیری کرد. برای جلوگیری از قرمزی چشم تنها کافیست نکات زیر را رعایت کنید:

  • دست‌های خود را مرتب بشویید، به خصوص اگر در کنار کسی هستید که عفونت چشمی دارد.
  • روزانه آرایش خود را پاک کنید و اجازه ندهید آرایش روی صورت شما برای ساعت طولانی باقی بماند.
  • از لوازم آراش خوب و با کیفیت استفاده کنید.
  • در طول شب از لنزهای تماسی استفاده نکنید.
  • لنزهای تماسی خود را به طور منظم تمیز کنید.
  • از فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث خستگی چشم شود خودداری کنید.
  • از تماس با موادی که باعث تحریک چشم شما می‌شود خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی بهترین روش‌های درمان قرمزی چشم پرداخته شد. برای درمان قرمزی چشم، روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به علت آن می‌توانید بهترین این روش‌ها را انتخاب کنید. شما چه روش‌های دیگری برای درمان قرمزی چشم می‌شناسید؟ شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در خصوص نحوه درمان قرمزی چشم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

source