علت قرمزی چشم

در بیشتر موارد قرمزی چشم خطرناک نیست و به همین دلیل شما می‌توانید با درمان‌های خانگی این مشکل را رفع کنید. این اتفاق دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. شناخت علائم برای انتخاب بهتین روش درمانی اهمیت زیادی دارد. در ادامه به بررسی مهمترین عواملی که می‌توانند باعث قرمزی چشم شوند می‌پردازیم.

آسیب دیدن چشم

یکی از شایعترین دلیلی که باعث قرمزی چشم‌ها می‌شود، آسیب دیدن چشم‌ها است. در طول روز موارد مختلفی وجود دارد که در صورت‌ عدم محافظت از چشم می‌تواند به چشم‌های شما آسیب برساند و باعث آسیب دیدن چشم‌ها شود. برخی از عواملی که در طول روزمره ممکن است باعث آسیب به چشم‌ها شود شامل وارد شدن اجسام خارجی مانند گرده غبار به داخل چشم، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آسیب فیزیکی، مانند ضربه یا تصادف می‌شود.

آلرژی

زمانی که شما به یک گل یا چیزی حساسیت داشته باشید، دچار آلرژی می‌شوید. یکی از علائم آلرژی قرمز شدن چشم‌ها است. خارش، احساس سوزش، عطسه و خارش بینی از دیگر علائم آلرژی هستند. در صورتی که قبل از قرمزی چشم خود با چیزی در تماس بودید که به آن حساسیت دارید، آلرژی دلیل این قرمزی است. برخی از محرک‌های رایج آلرژی شامل گرده گل، کنه‌های گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و محرک‌هایی مانند دود سیگار یا آلودگی هوا می‌شود.

استفاده از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی، اگر به درستی استفاده نشوند، می‌توانند منجر به قرمزی چشم شوند. قرمزی چشم معمولا ناشی از تحریک یا خشکی چشم است که به دلیل عوامل متعددی از جمله استفاده بیش از حد لنزها، رعایت نکردن بهداشت مناسب یا استفاده از لنزهای تماسی ناسازگار با چشم رخ می‌دهد. لنزهای تماسی ممکن است به رطوبت طبیعی سطح چشم آسیب برسانند و باعث کاهش تولید اشک یا ایجاد خراش در قرنیه شوند.

علاوه بر این، تجمع آلودگی بر روی لنزها می‌تواند موجب التهاب و تحریک سطح چشم شود که این عوامل همگی به قرمزی و ناراحتی در چشم منجر می‌شوند. برای جلوگیری از این عارضه، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده از لنز و محدود کردن مدت زمان استفاده از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید و دچار قرمزی چشم شده اید، لنزهای خود را برای چند ساعت بردارید. اگر علائم شما ادامه یافت یا بدتر شد، به چشم پزشک مراجعه کنید.

قرمزی شدید چشم

خشکی چشم

غددی در چشم‌ها وجود دارد که مسئول تولید اشک هستند. اشک در چشم‌ها از خشکی بیش از حد جلوگیری می‌کنند. زمانی که این غدد با مشکل مواجه شوند تولید اشک چشم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه شما با مشکل خشکی چشم مواجه می‌شوید. خشکی چشم می‌تواند باعث شود چشمان شما قرمز شود. این مشکل چشمی بسیار شایع است. این عارضه بیشتر در زنان، افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند رخ می‌دهد. در صورتی که قرمزی چشم به دلیل خشکی چشم باشد شاهد علائم دیگری از جمله احساس سوزش، حساسیت به نور و تاری دید خواهید بود.

ورم ملتحمه

ملتحمه، غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده است. زمانی که این بخش از چشم دچار التهاب شود به آن ورم ملتحمه گفته می‌شود. به این حالت چشم صورتی نیز می‌گویند. التهاب ملتحمه باعث می‌شود سفیدی چشم شما صورتی یا قرمز به نظر برسد. برخی از علائم دیگری که ممکن است با ورم ملتحمه رخ دهد شامل خارش، احساس سوزش و ترشح مخاط یا چرک می‌شود.

التهاب ملتحمه به دلایل مختلفی مانند عفونت‌های ویروسی (مانند عفونت‌های ناشی از آدنوویروس ها، سرخک یا COVID-19)، عفونت‌های باکتریایی، آلرژی و محرک‌های محیطی مانند دود یا دودهای شیمیایی به وجود میاید و باعث قرمز شدن چشم‌ها می‌شود.

بلفاریت

زمانی که پلک‌های شما ملتهب شود، شما دچار بلفاریت شده اید. بیماری بلفاریت باعث می‌شود پلک‌ها یا چشم‌های شما قرمز و متورم شود. در صورتی که میخواهید مطمئن شوید که قرمزی چشم‌های شما به دلیل بلفاریت است می‌توانید سایر علائم این بیماری از جمله احساس سوزش، خارش، پوسته پوسته شدن پلک‌ها در صبح و حساسیت به نور را نیز بررسی کنید. همچنین ممکن است بلفاریت علائم جدی‌تری ایجاد کند، به خصوص اگر کنترل نشود. این موارد می‌تواند شامل مواردی مانند ریزش مژه یا تاری دید باشد.

علت قرمزی چشم

بیماری یووئیت

یووه یا Uvea به ناحیه‌ای گفته می‌شود که بین سفیدی چشم و شبکیه چشم شما قرار دارد. زمانی که التهابی در این ناحیه که قسمت میانی چشم شما است رخ دهد به آن، بیماری یووئیت گفته می‌شود. التهاب ناشی از یووئیت می‌تواند منجر به قرمزی چشم شود. سایر علائمی که ممکن است در کنار قرمز شدن چشم به دلیل بیماری یووئیت رخ دهد شامل تاری دید، درد چشم و حساسیت به نور می‌شود.

بیماری اسکلریت

بیماری اسکلریت یکی از بیماری‌های چشمی است که می‌تواند علت قرمز شدن چشم نیز باشد. اسکلریت زمانی رخ می‌دهد که سفیدی چشم شما که صلبیه نامیده می‌شود دچار التهاب شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سفیدی چشم شما ممکن است قرمز و متورم شود.

خونریزی تحت ملتحمه

خونریزی تحت ملتحمه یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود چشم‌های شما قرمز شود. گاهی ممکن است یکی از رگ‌های خونی که در چشم وجود دارد آسیب ببیند و خونریزی کند. به این اتفاق خونریزی تحت ملتحمه یا خونریزی پرده ملتحمه گفته می‌شود که باعث قرمز شدن چشم می‌شود.

این مشکل  در برخی موارد خوش خیم است و در عرض ۱ تا ۲ هفته خود به خود از بین می‌رود. با این حال زمانی که قرمزی چشم شما به دلیل خونریزی تحت ملتحمه است و بینایی شما کاهش پیدا کرده باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. مالش بیش از حد چشم ها، سرفه یا عطسه شدید، استفراغ کردن، ضربه دیدن چشم، مصرف برخی از داروها و دیابت یا فشار خون بالا می‌تواند علت این اتفاق باشند.

گل مژه

گل مژه انسداد غده میبومین در چشم است که باعث التهاب می‌شود. این می‌تواند بیرون یا داخل پلک بالایی یا پایینی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از دلایل قرمز شدن چشم می‌تواند بیماری گل مژه باشد.

گلوکوم با زاویه بسته

گلوکوم که به آن آب سیاه چشم نیز گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که می‌تواند عوارض و خطرهای زیادی داشته باشد. این بیماری انواع مختلفی دارد که گلوکوم با زاویه بسته یکی از انواع این بیماری است. در این نوع از گلوکوم چشم‌های شما ممکن است قرمز شود. این نوع گلوکوم جزو موارد اورژانسی است و اگر فورا به دنبال درمان نباشید می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

آسیب دیدن چشم

زخم قرنیه

زخم قرنیه، زخمی است که قسمت خارجی چشم شما را که قرنیه نامیده می‌شود، درگیر می‌کند. این بیماری کراتیت نیز نامیده می‌شود. این بیماری می‌تواند موجب قرمز شدن چشم‌ها شود. در کنار این قرمزی این بیماری موجب درد شدید چشم، ترشح چرک، تاری دید، حساسیت به نور و تورم پلک نیز می‌شود.

معمولا باکتری‌ها، ویروس‌ها (به ویژه ویروس هرپس سیمپلکس و ویروس واریسلا-زوستر)، قارچ‌ها، آکانتامبا (نوعی عفونت انگلی)، خشکی چشم، خوابیدن با لنزهای تماسی، دوش گرفتن یا شنا کردن با لنزهای تماسی، آسیب به قرنیه، مانند خراش، بریدگی یا سوختگی باعث این بیماری می‌شود.

سایر علت‌های قرمزی چشم

علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا، برخی از علل دیگر قرمزی چشم عبارتند از:

  1. فوتوکراتیت (قرار گرفتن چشم در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) )
  2. روزاسه چشمی
  3. استفاده از الکل
  4. تریکیازیس (رشد مژه‌ها به سمت قرنیه)
  5. سلولیت
  6. اندوفتالمیت (نوعی عفونت داخل چشمی)
  7. رتینوبلاستوما (نوعی سرطان که چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد)
  8. انکوسرکیازیس (یک عفونت انگلی ناشی از کرم گرد)

عوارض قرمز شدن چشم

بیشتر عواملی که در این مطلب بررسی شد و می‌توانند باعث قرمزی چشم شوند، عوارض جدی در پی نخواهند داشت. با این حال گاهی برخی از این عوامل به غیر از قرمزی چشم می‌توانند باعث بروز عوارض خطرناکی شوند. به عنوان مثال آب سیاه چشم و عفونت چشم به غیر از قرمزی چشم در موارد شدید‌تر می‌تواند باعث از دست دادن بینایی شود. همچنین برخی دیگر از عوامل قرمزی چشم می‌توانند باعث کاهش بینایی و تاری دید شوند.

عوارض قرمزی چشم

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

همانطور که گفته شد بیشتر دلایل قرمزی چشم عوارض خاصی ندارند و در نتیجه نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند. در این شرایط شما می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان قرمزی چشم استفاده کنید. برخی از شرایطی که باید به دکتر مراجعه کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • علائم شما بیش از ۱ هفته طول بکشد.
  • تغییراتی را در بینایی خود احساس کنید.
  • در چشم خود احساس درد کنید.
  • چشمتان به نور حساس شود.
  • از یک یا هر دو چشمات ترشحاتی خارج شود.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی دقیق تمامی علت‌های قرمزی چشم پرداخته شد. قرمزی چشم دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. هر زمان که در چشمان خود احساس قرمزی کردید قبل از اقدام برای درمان آن باید علت دقیق این مشکل را پیدا کنید. با پیدا کردن علت دقیق قرمزی چشم، موثرتر می‌توانید این مشکل را حل کنید. شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در خصوص قرمزی چشم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

source