نیاسین

بسیاری از غذاها به طور طبیعی حاوی نیاسین هستند که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود. دو شکل اصلی نیاسین در مکمل‌ها یا داروها نیکوتین آمید و نیکوتینیک اسید هستند.

نیاسین به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند که برای رشد و عملکرد صحیح سلول‌ها در بدن اهمیت دارد. این ویتامین در دوزهای تجویزی، از بهترین قرص ها برای کاهش تری گلیسیرید است و اثرات مفید متعددی از جمله کاهش تری گلیسیرید دارد.

بیشتر بخوانید: برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

نیاسین ممکن است برای کاهش خطر سکته قلبی و مغزی در افراد مبتلا به آترواسکلروز تجویز شود. آترواسکلروز زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌های فرد به دلیل وجود پلاک در دیواره‌های آن‌ها باریک می‌شوند که جریان یافتن خون را در آن‌ها دشوار می‌کند.

با این حال، نیاسین می‌تواند با سایر داروها و مکمل‌ها تداخل داشته باشد و در دوزهای بالاتر عوارض جانبی ایجاد کند. به این ترتیب، این مکمل بایستی طبق دستور پزشک مصرف شود.

فیبرات‌ها

یکی دیگر از بهترین قرص ها برای کاهش تری گلیسیرید فیبرات‌ها هستند که از تولید لیپوپروتئین‌های غنی از تری گلیسیرید در کبد جلوگیری کرده و در کاهش سطح تری گلیسیرید خون (تا 50٪) موثر هستند. آن‌ها همچنین سطح کلسترول HDL را افزایش و سطح کلسترول LDL را تا حدودی کاهش می‌دهند. پزشکان این دارو را برای درمان افراد با سطح چربی خون بالاتر از حد معمول در کنار تغییرات رژیم غذایی تجویز می‌کنند.

نام‌های عمومی ‌فیبرات‌ها عبارت‌اند از:

شایع‌ترین عارضه جانبی فیبرات‌ها این است که عمدتا در صورت استفاده با استاتین‌ها می‌توانند باعث مسمومیت عضلانی شوند.

بهترین قرص ها برای کاهش تری گلیسیرید

مکمل امگا 3

مکمل‌های غذایی و غذاهایی مانند ماهی و بذر کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. قرص امگا 3 برای بدن چندین فایده مانند کاهش سطح تری گلیسیرید خون دارد. البته، مکمل‌های امگا 3 ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. پزشکان ممکن است اسیدهای چرب امگا 3 غلیظ را به عنوان دارویی برای درمان تری گلیسیرید بالا تجویز کنند. این دارو با مکمل‌های غذایی امگا 3 متفاوت است.

استاتین‌ها، از بهترین قرص ها برای کاهش تری گلیسیرید

استاتین‌ها اصلی‌ترین درمان کلسترول هستند. این داروهای خوراکی از عملکرد آنزیمی ‌به نام HMG-CoA ردوکتاز جلوگیری کرده و از این طریق توانایی کبد برای ساخت کلسترول را کاهش می‌دهند.

کلسترول در بدن علاوه بر تامین از طریق رژیم غذایی، توسط خود بدن نیز تولید می‌شود. بنابراین، مهار این آنزیم باعث کاهش مقدار کلسترول از طریق فرآیندی غیر از محدودیت‌های غذایی می‌شود. استاتین‌ها همچنین در کاهش التهاب و ترومبوز عروق و بهبود عملکرد کلی آن‌ها موثر هستند.

این دسته از داروها معمولا به خوبی تحمل می‌شوند. البته ممکن است با مصرف آن‌ها عوارض جانبی را تجربه کنید. قابل توجه‌ترین این عوارض، درد یا ضعف عضلانی است که در 0.3% تا 33% از بیمارانی که این داروها را مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد.

استاتین‌های موجود در حال حاضر عبارت‌اند از:

  • کرستور (روزوواستاتین)
  • Lescol XL (فلوواستاتین)
  • لیپیتور (آتورواستاتین)
  • لیوالو (پیتاواستاتین)
  • آلتوپرو (لوواستاتین)
  • پراواکول (پراواستاتین)
  • زوکور (سیمواستاتین)

تری گلیسیرید

مهارکننده‌های PCSK9

مهارکننده‌های PCSK9 انواع جدیدتری از داروهای کاهنده کلسترول نسبت به استاتین‌ها هستند. PCSK9 در کاهش کلسترول بد موثراند.

مهارکننده‌های PCSK9 به صورت تزریقی تجویز می‌شوند و وقتی با سایر داروهای کاهنده چربی مانند استاتین‌ها ترکیب ‌شوند، می‌توانند کلسترول LDL را به سطوح کمبود برسانند. این داروها اغلب برای کسانی تجویز می‌شوند که دارای کلسترول خون یا کلسترول LDL هستند و علیرغم درمان با استاتین‌ها به طور قابل توجهی بالا باقی مانده است.

مهارکننده‌های PCSK9 موجود عبارت‌اند از:

  • Leqvio (inclisiran)
  • پرلوئنت (الیروکوماب)
  • رپاتا (اولوکوماب)

سخن پایانی

در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، بهترین قرص ها برای کاهش تری گلیسیرید را به شما معرفی کردیم. انواع مختلفی از داروهای تجویزی برای درمان کلسترول و کاهش سطح تری گلیسیرید در بازار دارویی موجود است. استاتین‌ها خط اول درمان برای کاهش کلسترول هستند. این داروها با کاهش توانایی کبد در ساخت کلسترول عمل می‌کنند. گزینه‌های دیگر شامل دسته جدیدی از داروها به نام مهارکننده‌های PCSK9 و فیبرات‌ها هستند.

source