فواید ترکیبات نارنگی

فواید نارنگی برای سلامتی به دلیل ارزش غذایی و ویتامین‌هایی است که در ترکیبات آن یافت می‌شود. ارزش غذایی یک نارنگی کوچک که حدود ۷۶ گرم وزن دارد به صورت جدول زیر است:

کالری

40

چربی

0.2 گرم

سدیم

1.5 میلی گرم

کربوهیدرات

10.1 گرم

فیبر

1.3 گرم

شکر

8 گرم

پروتئین

0.6 گرم

ویتامین C

26.7 میلی گرم

کربوهیدرات‌ها

بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در نارنگی از قندهای طبیعی به دست می‌آیند. این قند‌های طبیعی شامل فروکتوز، گلوکز و ساکارز می‌شود. یک نارنگی کوچک حدودا ۵ درصد فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. فیبر موجود در نارنگی، مانند بسیاری از مرکبات، محلول است و برای کند کردن هضم مواد غذایی مفید است. فیبر محلول همچنین به تثبیت گلوکز خون و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند.

چربی‌ها

میوه نارنگی جزو آن دسته از میوه‌جات است که چربی بسیار کمی دارند و برای افرادی که می‌خواهد از طریق مواد خواکی چربی جذب نکنند بسیار مفید است. نارنگی حاوی مقادیر ناچیزی چربی غیراشباع و اشباع هستند.

پروتئین

در میوه نارنگی پروتئین بسیار کمی وجود دارد. همچنین در این میوه مقدار کمی از اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری وجود دارد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

یک نارنگی کوچک، ۳۴ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. همچنین این میوه حاوی ویتامین A است و می‌تواند ۱۰ درصد از میزان مورد نیاز بدن شما به این ویتامین را تامین کند. نارنگی در ترکیبات خود مقادیر کمی تیامین، ویتامین B۶ و فولات نیز دارد. نارنگی حاوی مقادیر کمی مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است.

فواید نارنگی برای سلامتی بدن

با توجه به ارزش غذایی و ترکیبات نارنگی که بالاتر بررسی شد، این میوه برای سلامتی و بخش‌های مختلف بدن خواص گوناگونی دارد. در ادامه به بررسی خواص این میوه خوشمزه می‌پردازیم.

کاهش التهاب

مرکبات سرشار از ویتامین C مانند نارنگی، یک آنتی اکسیدان قوی هستند. این نوع ویتامین در بدن به صورت خودکار ساخته نمی‌شود بنابراین شما باید این ویتامین را از طریق میوه‌جات و مواد غذایی که حاوی ویتامین ث هستند دریافت کنید. چندین بیماری مختلف از جمله آرتریت روماتوئید، سرطان، بیماری‌های التهابی روده، بیماری‌های عصبی، مشکلات قلبی عروقی، دیابت و روند پیری، با التهاب مزمن مرتبط هستند که نارنگی می‌تواند برای جلوگیری از این بیماری‌ها مفید باشد.

خواص نارنگی

خواص آنتی اکسیدانی

به غیر از خواص ضد التهابی میوه نارنگی دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز است. این میوه می‌تواند به طور موثری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌ها با خنثی کردن اثرات مخرب استرس اکسیداتیو، که در اثر تجمع رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود، از بدن شما محافظت می‌کنند. این مولکول‌های مضر در مواجه شدن با بیماری‌های مختلف مانند بیماری قلبی، آرتریت و سرطان نقش دارند.

دیابت

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این میوه باعث شده تا نارنگی برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند مفید باشد. مصرف میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند نارنگی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های التهابی کمک کند.

بهبود سلامت چشم

نارنگی سرشار از ویتامین C و ویتامین A است. هر دو این ویتامین‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت چشم دارند. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که موجب بهبود عملکرد شبکیه و قرنیه می‌شود. افرادی که دچار کمبود ویتامین A هستند، ممکن است به بیماری به نام گزروفتالمیا (ناتوانی دید در نور کم) مبتلا شوند. خوردن میوه‌جات و غذاهای غنی از ویتامین A  مانند نارنگی می‌تواند به جلوگیری از کمبود این ویتامین کمک کند.

ویتامین A و ویتامین C همچنین دو تا از ویتامین هایی هستند که از بیماری دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کنند. دژنراسیون ماکولا، بیماری است که با بالا رفتن سن ممکن است با آن مواجه شوید و موجب کاهش بینایی شود؛ بنابراین با مصرف منظم نارنگی می‌توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید تا بینایی شما کاهش پیدا نکند. ویتامین C همچنین می‌تواند در پیشگیری از آب مروارید نقش داشته باشد.

خواص نارنگی برای سرماخوردگی

سیستم ایمنی یکی از بخش‌های مهم بدن برای مباره با ویروس‌ها و بیماری‌های مختلف است. نارنگی حاوی ویتامین سی است. ویتامین سی یکی از ویتامین‌های مهم برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود. این ویتامین با تأثیر بر سلول‌های T، نوعی گلبول سفید که از بدن شما محافظت می‌کند موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

خواص نارنگی برای سرماخوردگی

فواید نارنگی برای بهبود سلامت قلب

آنتی اکسیدان‌های موجود در نارنگی مانند ویتامین C و نوبیلتین می‌توانند موجب بهبود سلامت قلب شوند. ویتامین C با کاهش فشار خون و تجمع پلاکت‌ها، بهبود عملکرد رگ‌های خونی و کاهش سطح‌تری گلیسیرید خون و کلسترول بد LDL، موجب کاهش خطر بیماری قلبی می‌شود.

بهبود سلامت مغز

ویتامین C و نوبیلتین، ممکن است از شما در برابر اختلالات مزمن مغز مانند اسکیزوفرنی، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون محافظت کنند.

کاهش وزن

نارنگی در ترکیبات خود حاوی فیبر است. مصرف فیبر به صورت روزانه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. فیبر موجود در نارنگی فیبر نامحلول مانند سلولز و لیگنین است. این نوع فیبر با کاهش سرعت انتقال غذا از طریق دستگاه گوارش، احساس سیری را در طول روز افزایش می‌دهد.

خواص ضد سرطانی

آنتی اکسیدان‌های موجود در نارنگی خاصیت مبارزه با سرطان را دارند. ویتامین C موجود در نارنگی می‌تواند از رشد و گسترش تومور جلوگیری کند و باعث بهبود زخم پس از جراحی شود. این ویتامین اثربخشی شیمی درمانی را افزایش می‌دهد و عوارض آن را تا جای ممکن کاهش می‌دهد.

خواص نارنگی برای پوست صورت

کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های پوست است که باعث جوانسازی پوست می‌شود. این پروتئین از ایجاد چین و چروک بر روی پوست نیز پیشگیری می‌کند. با بالا رفتن سن و کاهش تولید کلاژن، ممکن است با مرور زمان علائم پیری مانند چین و چروک را بر روی پوست خود مشاهده کنید. ویتامین C موجود در نارنگی می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. تولید این ماده مغذی در پوست باعث جلوگیری از علائم پیری، جوان ماندن پوست و بهبود زخم‌ها می‌شود. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C ممکن است با کند کردن آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به پوست، علائم پیری را کاهش دهد.

خواص نارنگی برای پوست صورت

عوارض نارنگی

به طور کلی میوه نارنگی عوارض خاصی ندارد و تمامی افراد به راحتی می‌توانند از این میوه استفاده کنند. با این حال برخی افراد (که بسیار نادر است) ممکن است به این میوه حساسیت و آلرژی داشته باشند. افراد مبتلا به آلرژی به مرکبات مانند نارنگی ممکن است هنگام لمس پوست یا داخل نارنگی دچار گزگز، خارش، قرمزی، تورم یا حتی سوزش شوند. برخی نیز ممکن است هنگام مصرف نارنگی دچار مشکلات گوارشی و یا تنفسی شوند.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی فواید نارنگی پرداخته شد. نارنگی به دلیل داشتن ویتامین سی و خواص آنتی اکسیدانی بر روی بخش‌های مختلف بدن می‌تواند تاثیر بگذارد و برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مناسب است.

source