به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت،،محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در یک مطالعه جدید ارتباط بین سطوح خونی مواد شیمیایی PFAS و اختلال در خواب را بررسی کردند. PFAS (پلی‌فلوروالکیل) به عنوان “مواد شیمیایی ابدی” شناخته می‌شوند، زیرا می‌توانند برای چندین دهه در محیط باقی بمانند و در بسیاری از محصولات مصرفی، از ظروف نچسب تا شامپو، یافت می‌شوند.

این مطالعه شامل ۱۴۱ فرد ۱۹ تا ۲۴ ساله بود که به عنوان بخشی از یک تحقیق سلامتی بزرگ‌تر، نمونه‌های خونی از آن‌ها گرفته شده و مدت و کیفیت خوابشان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که چهار نوع از هفت نوع PFAS (PFDA، PFHxS، PFOA و PFOS) با کیفیت خواب مرتبط هستند.

شرکت‌کنندگانی که بالاترین سطوح خونی PFDA، PFHxS و PFOA را داشتند، به طور متوسط هر شب حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه کمتر از افرادی که سطوح کمتری داشتند، می‌خوابیدند. همچنین سطوح بالای PFOS با مشکلاتی نظیر بیدار شدن در شب و احساس خستگی در طول روز مرتبط بود.

شیون لی، یکی از نویسندگان این تحقیق، تأکید کرد: «کیفیت خواب موضوعی است که تقریباً همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تأثیر PFAS بر خواب می‌تواند پیامدهای زیادی داشته باشد.»

بدخوابی طولانی‌مدت می‌تواند به مشکلات عصبی، رفتاری، دیابت نوع ۲ و بیماری آلزایمر مرتبط باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که از بین بیش از ۶۰۰ ژن مورد بررسی، هفت ژن تحت تأثیر PFAS قرار دارند که بر خواب تأثیر می‌گذارند.

یکی از این ژن‌ها که به تولید هورمون کورتیزول کمک می‌کند، نقش مهمی در تنظیم ریتم خواب و بیداری دارد. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود و عدم تعادل در آن می‌تواند بر خواب تأثیر منفی بگذارد.

این تحقیق نشان‌دهنده نیاز به توجه بیشتر به تأثیر مواد شیمیایی PFAS بر سلامت خواب است. در حالی که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، نتایج اولیه نشان می‌دهد که کاهش مواجهه با این مواد شیمیایی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

source