شکوه سادات فرزانه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: آلزایمر نوعی بیماری زوال مغزی بوده که میانگین بروز این بیماری از سن ۶۵ سال تا ۷۴ سال است، البته امکان اتفاق افتادن این بیماری در افراد جوان‌تر نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه معمولا ۶۰ تا ۷۰ درصد علل دمانس مربوط به آلزایمراست، افزود: ممکن است علل دیگری برای دمانس وجود داشته باشد اما آلزایمر شایع‌ترین علل آن است.

فرزانه گفت: علت این بیماری تقریبا نا شناخته است اما عوامل مختلفی برای آن وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن افزایش سن است، از طرفی ژنتیک نقش مهمی در این بیماری دارد و معمولا در اقوام درجه یک که تقریبا ۴۰ درصد بوده ممکن است اتفاق بیفتد یا در دو قلوهای تک تخمکی امکان ابتلای آن‌ها به آلزایمر وجود دارد  یعنی اگر یکی از آن‌ها به بیماری مبتلا شود امکان ابتلای دیگری وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از افرادی که دچار سندروم داون هستند ممکن است دچار آلزایمر شوند، حتی سابقه ضربه به سر احتمال ابتلا به این بیمای در افراد وجود دارد.

این روانپزشک تاکید کرد: خواب نامنظم و مشکلات خواب خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد، همچنین افسردگی، اضطراب، بیماری هایی همچون دیابت، فشارخون، چاقی و کم تحرکی، سبک زندگی نامنظم، استفاده از دخانیات و الکل احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

فرزانه با بیان اینکه آلزایمر در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است، تصریح کرد: علائمی که معمولا در شروع آلزایمر اتفاق می‌افتد فراموشی‌های بسیار کم است یعنی حافظه کوتاه‌مدت کم کم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و معمولا تصور می‌شود فرد دچار افسردگی شده و نسبت به این‌گونه علائم بی‌توجه هستند.

وی بیان کرد: در ابتدا فرد و سپس افراد درجه یک خانواده متوجه بیماری می‌شوند، علائمی همچون فراموش کردن گفت و گوهای خانوادگی، فراموشی رویدادهای اخیر یا پختن غذا، فراموش کردن محل اشیاء، فراموش کردن مکان زندگی، تاریخ و صحبت کردن روزانه نشان‌دهنده بروز این بیماری است.

این روانپزشک پرسیدن سوالات تکراری و صرف زمان بیشتر برای انجام کارهای عادی روزمره را از دیگر علائم نشان‌دهنده ابتلا به بیماری آلزایمر بیان کرد و گفت: با شدت گرفتن بیماری، افراد نمی‌توانند ارتباط مناسبی با اطرافیان برقرار کنند، حتی به تدریج با شدت گرفتن بیماری گم شدن در مکان‌های عمومی، پرخاشگری، بدبینی، توهم، هذیان، کاهش وزن، عفونت‌های پوستی و در مراحل انتهایی بی اختیاری ادرار و مدفوع را به همراه دارد و کم‌کم با تشدید علائم منجر به فوت فرد می‌شود.

فرزانه با تاکید بر اینکه درمان دارویی تقریبا در کنترل سیر بیماری و کند کردن سرعت پیشروی آن موثر است، تصریح کرد: دارویی برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد اما داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود سرعت پیشروی این بیماری را کند می‌کند، البته مکمل‌هایی برای تقویت حافظه وجود دارد، اما آنچه مهم بوده این است که بدون مشورت پزشک به هیچ عنوان دارو مصرف نشود.

وی بیان کرد: دوری از اضطراب‌های محیطی، داشتن خواب با کیفیت، رژیم غذایی صحیح و پرفیبر، استفاده از میوه‌جات و سبزیجات تازه، ماهی، آجیل، ادویه‌جات، روغن زیتون، آنتی اکسیدان‌ها، مصرف مایعات فراوان، گوش دادن به رادیو، خواندن روزنامه، حل جدول، چینش پازل و طبیعت‌گردی می‌توانند در پیشگیری از آلزایمر نقش داشته باشند.

فرزانه افزود: ثابت شده سالمندانی که در منزل هستند نسبت به سالمندانی که به مسافرت می‌روند و بیش‌تر وقت خود را بیرون از منزل سپری می‌کنند بیشتر در معرض آلزایمر قرار دارند.

این روانپزشک اضافه کرد: انجام ورزش‌های هوازی و پیاده‌روی، ترک سیگار و الکل در پیشگیری از آلزایمر مفید است.

فرزانه توصیه کرد: حتی‌الامکان افراد از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیط زیست و آلودگی‌های هوا خودداری و استفاده از فست فودها نیز کاهش یابد، در حقیقت با سبک زندگی سالم می‌توان تا حدودی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد.

source