حمیده محدث افزود: رویکرد توانمندسازی مراکز روزانه حمایتی آموزشی کودک کار و خیابان، خانواده محور است و از طریق توانمندسازی کودک و اعضای خانواده او انجام می‌گیرد. اگر کودک ایرانی باشد می‌توان از ظرفیت‌های موجود خیلی راحت‌ استفاده کرد، به‌طور مثال در راستای برقراری مستمری ماهیانه، حرفه‌آموزی، درمان، تحصیل و…  کودک به‌راحتی اقدام نمود. اما زمانی که کودک از اتباع باشد فرآیند توانمندسازی کودک و خانواده بسیار دشوار می‌شود. در وهله اول با یکسری محدودیت‌های قانونی خصوصا برای کودکانی که فاقد شناسنامه هستند در راستای تحت پوشش قرار دادن و برقراری مستمری و… مواجه هستیم و از سوی دیگر سایر سازمان‌ها پای کار نیستند واز حمایت ارگان‌های دیگر محروم هستیم. از طرفی همانطور که گفته شد توانمندسازی به‌صورت خانواده محور و برپایه فرهنگ انجام می‌گیرد. اختلافات و تمایزات فرهنگی اتباع باعث می‌شود که بسیاری از روش‌ها و شیوه‌های به‌کار گرفته شده برای این گروه موثر واقع نشود زیرا توانمندسازی باید در بستر فرهنگی انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف بهزیستی نگهداری طولانی مدت کودک کار وخیابان در مراکز شبانه‌روزی نیست. بهزیستی در تلاش است تا از طریق توانمندسازی، بازپیوند کودک با خانواده انجام گیرد و کودک در محیط خانواده رشد کند و حضور یابد. بنابراین بهزیستی پس از ترخیص کودک کار از مراکز شبانه‌روزی، پرونده او را به مراکز حمایتی آموزشی روزانه انتقال می‌دهد. در نتیجه علیرغم حضور کودک در محیط خانواده از حمایت‌های بهزیستی برخوردار خواهد شد. به‌منظور ارائه خدمات تخصصی‌تر و گسترش  این خدمات و توانمندسازی خانواده‌های این کودکان، امروز سومین مرکز حمایتی آموزشی کودک کار و خیابان در مشهد افتتاح می‌گردد.

 معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف تاسیس سومین مرکز حمایتی آموزشی کودک کار و خیابان رسیدگی و پیگیری وضعیت کودکان کار اتباع می‌باشد. بعد از هم‌اندیشی و همفکری‌های متعدد تصمیم گرفته شد تا از طرفیتهای موجود جهت رسیدگی به وضعیت کودکان کار اتباع استفاده نمائیم. به‌همین منظور از پتانسیل جمعیت حمایت از بهبود یافتگان society recovery) support ) که در اصطلاح srs   نامیده می‌شود، بهره‌مند شدیم. این گروه سال‌هاست که در محلات حاشیه شهر به ارائه خدمات متعدد و متنوع به اتباع می‌پردازند به همین دلیل با نیازها، فرهنگ، چالش‌ها و… این قشر آگاهی دارند و بر اصول توانمندسازی آنها آگاه هستند. در نتیجه امتیاز راه اندازی یک مرکز حمایتی آموزشی ویژه کودکان کار اتباع برای این جمعیت صادر گردید تا زیر نظر بهزیستی و دادگستری به ارائه خدمات توانمندسازی به کودکان کار و خیابان اتباع و خانواده‌های آنان بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون آیین نامه اجرایی ماده ۶قانون حمایت از اطفال و نوجوانان باید به کودکان فارغ از رنگ، ملیت، نژاد و… ارائه خدمت نمود. بنابراین افتتاحیه این مرکز روزانه جدید در حاشیه شهر که محل اقامت اتباع است، نقش موثری در توانمندسازی کودک افغان و خانواده آنها خواهد داشت و اولین مرکزی است که در کشور با این رویکرد افتتاح می‌گردد.

 

source