قرص هماتینیک برای چیست؟ تامین نیاز خانم های باردار

در دوران بارداری، بدن فرد به آهن بسیار بیشتری برای تامین اکسیژن نوزاد نیاز دارد. این تقاضای اضافی خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن را افزایش می‌دهد. در صورت عدم درمان، کم خونی فقر آهن می‌تواند باعث عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و خونریزی پس از زایمان شود.

برخی دیگر از عواملی که خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن در دوران بارداری را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • باردار بودن با چند نوزاد
  • داشتن دو بارداری نزدیک به هم
  • داشتن دوره‌های مکرر تهوع صبحگاهی

گاهی اوقات تشخیص کم خونی فقر آهن برای افراد باردار دشوار است. زیرا بسیاری از علائم رایج آن مانند ضعف، خستگی، تنگی نفس، سرگیجه، سردرد و پوست رنگ پریده مشابه با علائم بارداری هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پیشنهاد می‌کند که افراد باردار مصرف مکمل آهن خوراکی با دوز پایین (حدود 30 میلی‌گرم در روز) را شروع کنند و در اولین ویزیت دوران بارداری خود از نظر کم خونی فقر آهن غربالگری شوند. آنها همچنین افراد مبتلا به کم خونی تایید شده در دوران بارداری را تشویق می‌کنند تا دوز خود را به 60 تا 120 میلی‌گرم در روز افزایش دهند. افراد باردار باید برای تعیین دوز توصیه شده خاص با پزشک خود صحبت کنند.

تامین نیاز خانم های باردار

قرص هماتینیک برای چیست؟ برای افزایش انرژی

آهن ناکافی در رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش انرژ یبدن شما شود. آهن اکسیژن را به ماهیچه‌ها و مغز می‌رساند و برای عملکرد ذهنی و فیزیکی بسیار مهم است. کم‌خونی باعث احساس خستگی، ضعف و بی‌حالی می‌شود. با مصرف قرص هماتینیک و افزایش سطح هموگلوبین، این علائم به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابند. خرید قرص آهن مناسب و مصرف آن موجب رسیدن اکسیژن کافی به سلول‌ها و تامین انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. در نتیجه، شما احساس انرژی بیشتری خواهید داشت.

برای عملکرد ورزشی بهتر

طبق گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون، ورزشکاران استقامتی در معرض خطر کمبود آهن هستند. ورزشکاران استقامتی اغلب آهن را از طریق تجزیه گلبول‌های قرمز خون از دست می‌دهند که همولیز نامیده می‌شود. علاوه بر این، تعادل انرژی منفی در ورزشکاران استقامتی و ورزش‌هایی مانند کشتی، بوکس یا MMA و همچنین فعالیت‌هایی مانند ژیمناستیک، رقص یا اسکیت رایج است. ممکن است ورزشکارانی که قد بلندی دارند نیز به سختی، به انرژی متعادل دست یابند، به خصوص در طول مراحل تمرینی با حجم بالا.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف قرص آهن

چرا آهن برای ورزشکاران مهم است؟

عملکرد اصلی آهن در بدن ساخت هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز است. هموگلوبین اکسیژن را از ریه‌ها در سراسر بدن حمل می‌کند. همچنین میوگلوبین می‌سازد که اکسیژن را به طور خاص برای ماهیچه‌ها تامین می‌کند و آهن نیز در ایجاد برخی هورمون‌ها نقش دارد.

  • تمرینات ورزشی می‌تواند از طرق مختلف منجر به کمبود آهن شود، مانند افزایش تقاضای آهن، افزایش از دست دادن آهن و انسداد جذب آهن به دلیل انفجار هپسیدین. هپسیدین هورمونی است که ترشح آن در اثر التهاب ناشی از ورزش ایجاد می‌شود. یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های آهن برای ورزشکاران نه تنها مهم است، بلکه زمان مصرف آن‌ها نیز اهمیت دارد. محققان دریافتند که آهن صبح‌ها پس از ورزش بهتر جذب می‌شود، قبل از اینکه هپسیدین در بعد از ظهر به اوج خود برسد. متخصصان مصرف مکمل‌ها یا وعده‌های غذایی سرشار از آهن را در صبح، ظرف 30 تا 60 دقیقه پس از اتمام تمرین توصیه می‌کنند.

برای عملکرد ورزشی بهتر

  • ورزشکارانی که به دنبال شرایط اکسیژن کم برای افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون خود جهت افزایش عملکرد استقامتی هستند، در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن آهن قرار دارند.

قرص هماتینیک برای چیست؟ برای بهبود عملکرد مغز

آهن برای عملکرد صحیح نورون‌ها و انتقال پیام‌های عصبی ضروری است. کمبود آهن می‌تواند باعث کاهش تمرکز، اختلال در حافظه و مشکلات یادگیری شود. مصرف قرص هماتینیک به بهبود عملکرد مغز و افزایش توانایی‌های شناختی کمک می‌کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که کمبود آهن می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد. مصرف قرص هماتینیک می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و کاهش علائم افسردگی کمک کند.

 برای تقویت سیستم ایمنی

آهن برای عملکرد صحیح سلول‌های ایمنی ضروری است. کمبود آهن باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها می‌شود. مصرف قرص هماتینیک به تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند.

قرص هماتینیک برای چیست؟ برای رشد و نمو

آهن و اسید فولیک برای رشد و تقسیم سلولی ضروری هستند. این مواد مغذی به ویژه برای رشد کودکان و نوجوانان بسیار مهم هستند. فولیک اسید موجود در قرص هماتینیک برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین نیز بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: قرص آهن رو با چی نخوریم؟

قرص هماتینیک برای پوست صورت، مو و ناخن

آهن به تولید کلاژن کمک می‌کند که برای حفظ سلامت و جوانی پوست ضروری است. مصرف قرص هماتینیک می‌تواند به بهبود ظاهر پوست، کاهش چین و چروک و افزایش درخشندگی پوست کمک کند. علاوه بر این، کمبود آهن یکی از علل شایع ریزش مو است. مصرف قرص هماتینیک برای ریزش مو می‌تواند به تقویت فولیکول‌های مو و کاهش ریزش آن‌ها کمک کند. آهن برای سلامت ناخن‌ها نیز ضروری است. کمبود آهن می‌تواند باعث شکنندگی و تغییر رنگ ناخن‌ها شود.

قرص هماتینیک برای پوست صورت، مو و ناخن

قرص هماتینیک در پریودی

قاعدگی می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه آهن در بدن شود و این مسئله مخصوصا در افرادی که کم‌خونی دارند می‌تواند آزاردهنده‌تر باشد. مصرف قرص هماتینیک در دوران قاعدگی می‌تواند برای جبران کمبود آهن از دست رفته و پیشگیری از کم‌خونی  مفید باشد.

بیشتر بخوانید: آیا قرص آهن باعث چاقی صورت و بدن می شود؟

قرص هماتینیک برای چیست؟ برای بعد از سقط جنین

سقط جنین اتفاقی است که احتمال دارد طی آن فرد خون زیادی را از دست بدهد، برای همین ضروری است که برای بازگرداندن ذخایر آهن و جایگزین شدن گلبول‌های قرمز، از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

سخن پایانی

قرص هماتینیک برای چیست؟ مکمل های آهن که بدون نسخه و با نسخه در دسترس هستند، عمدتا برای درمان یا پیشگیری از کم خونی فقر آهن استفاده می‌شوند. قرص هماتینیک، یک مکمل غذایی موثر برای درمان و پیشگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از دوز مناسب و نحوه مصرف آن مطمئن شوید. برای حفظ سلامتی خود، به تغذیه مناسب و مصرف مکمل‌های ضروری توجه کنید.

source