به گزارش روابط عمومی بهزیستی خوزستان ،مهران کریمیان مدیر کل بهزیستی استان،یکی از اهداف اصلی بهزیستی را توانمند سازی  جامعه هدف زیر پوشش برشمرد و گفت: توانمند سازی جنبه های مختلف اجتماعی ،روانی و اقتصادی را در برمی گیرد و مصداق بارز توانمند سازی در زمینه اقتصادی موضوع اشتغال است.

کریمیان افزود:مهمترین مصداق در حوزه توانمند سازی اقتصادی تسهیلگری اشتغال است و با توجه به مواد ۱۰ تا۱۶ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و برنامه های ششم و هفتم  توسعه اقتصادی و سایر قوانین بالا دستی بهزیستی برنامه های مختلفی برای  کمک به تسهیل شرایط اشتغال جامعه هدف و افراد دارای معلولیت زیر پوشش  دارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین  برنامه های در حال اجرای بهزیستی موضوع آماده سازی شغلی افراد تحت پوشش است که طی فرایندی توسط مجموعه همکاران بهزیستی شامل مددکاران ،مشاوران و کارشناسان آموزش دیده و خبره در مراکز غیر دولتی و مثبت زندگی  آماده سازی شغلی مددجویان و افراد دارای معلولیت انجام می شود.

مدیر کل بهزیستی خوزستان تصریح کرد:مددجویان و افراد دارای معلولیت  متقاضی شغل طی یک فرایند آماده سازی شغلی در ابتدا توسط مددکار مشاوره شغلی دریافت  و سپس رغبت سنجی که یک آزمون برای مددجو است انجام می شود و در مرحله بعد براساس خواست و تمایل متقاضی و آزمون رغبت سنجی به مرکز آموزش فنی و حرفه ای برای کسب مهارت معرفی و در کنار این آموزشها، مهارتهای زندگی و مهارتهای شناختی برای آمادگی روحی و روانی به فرد نیز ارائه می شود.

مهران کریمیان  بیان کرد:یکی دیگر از کارهایی که در پایان فرایند آماده سازی شغلی   انجام می دهیم آموزش مدیریت کسب و کار است و این همایش نیز در همین راستا برگزار شده است.

وی افزود: بعد از فرایند آماده سازی شغلی افراد به دو گروه تقسیم می شوند  گروهی که توانایی راه اندازی شغل دارند و حتی به عنوان کارفرما می توانند فعالیت  کنند و گروهی که  توان راه اندازی شغل ندارند و گروه دوم  را به کارفرمایان معرفی می کنیم و همکاران در بهزیستی برای این افراد کاریابی می کنند  و یا به کاریابی ها و مرکز اشتغال حمایتی معرفی می شوند.

کریمیان ادامه داد: برای کارفرماهایی که مددجویان بهزیستی  را مشغول به کار کنند  مشوق هایی در نظر گرفته شده است مثل تسهیلات قرض الحسنه اشتغال و در ازای پرداخت تسهیلات  طی قراردادی با کارفرما طبق قانون کار باید به مددجوی سازمان بهزیستی حقوق پرداخت کنند.

مدیر کل بهزیستی  با اشاره به اینکه  در سال گذشته  بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی برای ۱۴۰۰ نفر از مددجویان  با هدف تثبیت اشتغالشان پرداخت شد،گفت: علاوه بر تسهیلات اقدام دیگر، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به کارفرمایانی است که معلولین و مددجویان  را در کارگاههای خود به کار می گیرند و در موارد محدود نیز  در ازای افراد دارای معلولیت شدید ی که کارفرما مشغول به کار کند یارانه جبران کارایی پرداخت می کنیم .

کریمیان با بیان  اینکه به کسانی که توانایی راه اندازی شغل دارند با معرفی به بانک  تسهیلات  اشتغالزایی کم بهره  و با بازپردا خت طولانی مدت  پرداخت می شود ،افزود: در یک ونیم سال اخیر بیش ۳۸۰۰نفراز جامعه هدف درخوزستان موفق به دریافت تسهیلات اشتغالزایی ازبانکها شدند.

وی در ادامه گفت:یکی دیگر از کارهای خوب سازمان بهزیستی راه اندازی اشتغالهای گروهیست و نمونه بارز آن گروههای همیار زنان سرپرست خانوار است که در حال حاضر حدود ۳۰گروه همیار در استان فعالیت می کنند.

مدیر کل بهزیستی  گفت : به گروههای همیار علاوه بر اعتبار بلاعوض  ، تسهیلات اشتغالزایی کم بهره نیز پرداخت می شود و عمده فعالیتهای گروههای همیار در حوزه صنایع دستی ،مواد غذایی، خیاطی و…است که بعضی از گروههای همیار محصولات خود را  به خارج از کشور نیز صادر می کنند.
کریمیان با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی معلولان برای اولین بار در کشور  گفت:  این آزمون در خرداد  ماه امسال برای اولین بار در استان برگزار شد که از بین ۸۸1 فرد شرکت کننده  ۲۵۷ نفردارای معلولی پذیرفته خواهدشد و جذب در ادارات دولتی استان هستند.
وی در پایان ضمن دعوت از همه کارآفرینان  و صاحبان شرکتها و صنایع  و تمام کسانی که  در زمینه اشتغال و کار آفرینی فعالیت می کنند جهت همکاری با بهزیستی در زمینه آموزش اشتغال و   بکارگیری مددجویان ، خطاب به جامعه هدف بهزیستی گفت: ازآموزشهای فنی وحرفه ای استفاده کنید ومهارت آموزی را جدی بگیرید چرا که انسانی که ماهر است قطعا بیکار نخواهد ماند و انسان موفقی خواهد شد  وشما عزیزان همانگونه که در عرصه های علمی و ورزشی در سطح ملی و بین المللی   خوب درخشیده اند و با کسب مدالهای رنگارنگ موجب به اهتزاز در آمدن پرچم عزیز کشورمان شده ایدباید درعرصه کسب وکار هم تلاش کنید.

گفتنی است در این همایش که با مشارکت و استقبال خوب حاضرین همراه بود  ،مهارتهای انتخاب یک کسب و کار حرفه ای  توسط دکتر رضا شیرانی عضو انجمن علمی کسب و کار ایران و رییس کمیته تحقق شعار سال تشریح و آموزش داده شد.

source