شعار سال: همانگونه که دنباله گیری اخبار نشان می دهد این نخستین سالی نیست که مسمومیت الکلی در کشور به شکل گستره رخ می‌دهد. سال گذشته بود که یک نماینده مجلس اعلام کرد میزان مصرف الکل در ایران حتی از کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است،‌ بیشتر است. باید اشاره کرد که به دلیل تولید و مصرف غیرقانونی الکل در ایران نمی‌توان به چنین ادعایی تکیه کرد، اما نکته مورد توجه آن است که تنها در شش ماه نخست سال گذشته، هفت درصد از کل مسمومیت‌هایی که منجر به فوت شده، بر اثر مسمومیت با الکل بوده که ۵/۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. سال گذشته میزان مسمومیت الکی و مرگ و میر ناشی از آن به حدی بالا رفت که حدود ۱۱ نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی دستگیر و به اعدام محکوم شدند.

موج‌های مسمومیت الکلی هر از چندگاهی در ایران خیز برمی‌دارند و سلامتی و جان افراد را در خطر قرار می‌دهند. در سال ۱۳۹۷ نیز یک موج جدی مسمومیت الکلی در ایران شکل گرفت. به گفته حریرچی، سخنگوی وقت وزارت بهداشت ، در چند هفته حدود ۹۶۰ نفر دچار مسمومیت الکلی شدند. مسمومیت با الکل در ایران به دلیل ممنوعیت شرعی و قانونی مصرف مشروبات الکلی و عدم نظارت دولت و مراجع بهداشتی بر محصولات الکلی زیرزمینی و خانگی تولیدی یا واردات غیرقانونی محصولات بی کیفیت، بالاست. در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ مورد مسمومیت منجر به مرگ در ایران رخ داده که حدود ۶۰ درصد از این موارد مسمومیت به‌علت سوءمصرف مواد مخدر یا الکل بوده و در آن سال ۶۴۴ نفر نیز مستقیما به دنبال مصرف الکل جان خود را از دست دادند که نشان از گسترش دامنه مصرف این مواد دارد. دی‌ماه سال ۱۴۰۰، معاون وقت وزیر کشور شیوع مصرف الکل در ایران را «بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال» اعلام کرد و گفت: «سالانه بیش از ۵ میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند.» طبق گزارش یک روزنامه، مصرف سالانه مشروبات الکلی در ایران، به رقم عجیب ۵۱۱ میلیون لیتر در سال می‌رسد. تقریبا نیمی از این مقدار (۵۱ درصد) را مشروبات دست‌ساز تقلبی، ۲۸ درصد آن را تولید خودی و خانگی و اندکی بیش از ۲۰ درصد را واردات قاچاق این کالا تشکیل می‌دهد.

افزایش امار مصدومان و فوتی های مسمومیت الکلی در مازندران، گیلان و هرمزگان

۱۶۰ مسموم با الکل تقلبی در مازندران : فوت ۱۳ نفر از مصدومان و ادامه بستری  شدن ۹۰ نفر از مراجعین
رسول ظفرمند مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش تعداد افرادی که به دلیل مسمومیت الکل تقلبی به مراکز درمانی و به بیمارستان‌های چالوس (چالوس ۹۱ نفر شامل ۱۹ زن و ۷۲ مرد که هفت زن و مرد فوت کردند و ۱۴ نفر با وضع عمومی مناسب ترخیص شدند)، نوشهر (۱۵ نفر شامل یک زن و ۱۴ مرد به بیمارستان نوشهر مراجعه کردند که از این تعداد یک نفر فوت نموده و یک نفر دچار مرگ مغزی شده و کاندید اهدای عضو است. از ۱۵ نفر مراجعه نموده، یک نفر به آمل و یک نفر به بیمارستان رازی قائم شهر اعزام شدند و ۲ نفر هم بستری و بقیه ترخیص شدند)، آمل (۴۷ نفر شامل سه زن و ۴۴ مرد که ۲۴ نفر ترخیص گردیده و شش نفر فوت شدند) و قائمشهر (۶ نفر مراجعه نموده و یک نفر ترخیص و پنج نفر بستری هستند) مراجعه و بستری شدند خبر داد و گفت، ۱۶۰ نفر به بیمارستان‌های مازندران مراجعه کردند. وی با اظهار این که شش نفر در آمل و هفت نفر در چالوس براثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان باختند، گفت، از این تعداد دو نفر زن و مابقی مرد هستند.

افزایش امار مصدومان و فوتی های مسمومیت الکلی در مازندران، گیلان و هرمزگان

علوم پزشکی گیلان: مسمومیت ۳۱ نفر و جان‌باختن ۹ نفر در اثر مصرف مشروبات الکلی، حال برخی از بستری شدگان وخیم است
محمدتقی آشوبی رئیس علوم پزشکی گیلان از افزایش شمار مسمومیت با مشروبات الکلی (اتانول و متانول) در رشت خبر داد و اظهار کرد که تاکنون ۳۱ نفر با علائم ضعف، بی‌حالی و تاری دید، اضطراب و بی‌قراری به مراکز بیمارستانی رشت مراجعه و بستری شده‌اند. علیرغم تلاش همه جانبه کادر درمان و متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت، تاکنون ۹ تن از این مراجعان جان خود را از دست داده‌اند. وی افزود که ۹ تن از این بیماران بستری با حال عمومی خوب، ترخیص شده‌اند. چهار بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تحت درمان هستند. ۵ بیمار در بخش مسمومیت و ۶ تن دیگر در بخش داخلی مرکز آموزشی درمانی رازی رشت بستری گردیده اند.

افزایش امار مصدومان و فوتی های مسمومیت الکلی در مازندران، گیلان و هرمزگان

طبق روال قانونی و معمول ، دادستان در این مورد ورود نموده و فروشندگان به زودی دستگیر شده و تعدادی از آنها زندانی و برخی از آنها اعدام خواهند شد. سوال اینجاست که آیا تکرار چرخه تولید الکل تقلبی- مسمومیت – مصدومیت و مرگ- دستگیری و زندانی و اعدام کردن عاملین (رویکرد کیفری- پزشکی)، وافی و کافی به مقصود است؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون

source