به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرقندی در آئین معارفه معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: حوزه بهداشت کشور سبب سربلندی جمهوری‌اسلامی در دنیا شده است، شبکه بهداشتی که در تمام شهرها و روستاهای کشور ایجاد شده، حاصل زحمات تلاش افرادی است که طی سال‌های گذشته در حوزه بهداشت فعالیت کرده‌اند؛ تمام افراد حاضر در شبکه بهداشت کشور از بهورزان تا سایر افراد در موفقیت شبکه بهداشتی کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های متعددی در زمینه بهداشت تعریف شده است، افزود: شاخص‌هایی همچون کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان، کاهش مرگ‌ومیر مادران حین زایمان و گسترش شبکه بهداشتی جزو شاخص‌هایی هستند که سبب موفقیت شبکه بهداشتی می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ماموریت‌هایی علاوه‌بر مأموریت‌های همیشگی به وزارت بهداشت محول شده است، ادامه داد: یکی از ماموریت‌هایی که به وزارت بهداشت محول‌شده، موضوع جوانی جمعیت است، قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده»، ۷۳ ماده دارد که از این تعداد، ۳۰ ماده به وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود، تمام دستگاه‌ها باید به موضوع جوانی جمعیت ورود کنند.

ظفرقندی درباره اهمیت توجه به موضوع جوانی جمعیت گفت: اگرچه از زمان ورود به موضوع جوانی جمعیت گذشته و دیر شده است و اگر به جوانی جمعیت توجه نشود، جمعیت کشور طی ۴۰ سال آینده به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد که اغلب آن سالمند هستند.

وی با بیان اینکه ریاست شورای سالمندی کشور بر عهده رئیس‌جمهور است، افزود: ریاست‌جمهوری باید با تعمیم قوانین به اجرای بهتر قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده کمک کند، مجلس و سازمان برنامه‌وبودجه با تأمین بودجه به موضوع جوانی جمعیت کمک کنند.

وزیر بهداشت درباره مأموریت ویژه محوله دوم وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از دیگر ماموریت‌هایی است که به وزارت بهداشت محول شده است، برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از مسئولیت‌های ملی وزارت بهداشت است که در قالب چهار برنامه پنج ساله مشخص و اجرا شده است، اگرچه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اجرا شده، اما نتایج مطلوبی حاصل نشده است.

ظفرقندی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در برنامه هفتم توسعه آمده است، اضافه کرد: بودجه‌ای در سال جاری برای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در نظر گرفته نشده است، اما باید بودجه‌ای برای برنامه نظام ارجاع و پزشکی در سال آینده در نظر گرفت.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مسائل اقتصادی پزشکان حاضر در طرح پزشکی خانواده گفت: کسب رضایت پزشکانی که در برنامه نظام سلامت خانواده حضور دارند از اهمیت فراوانی برخوردار است و برای کسب رضایت آن‌ها به بودجه نیاز داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شبکه بهداشتی کشور باید تقویت و نوسازی شود، افزود: باید شبکه بهداشتی کشور را از ابتدا تا انتها بازسازی کنیم، با توجه به اینکه موضوع پزشکی خانواده و نظام ارجاع یک بحث ملی است، رئیس‌جمهور و مجلس باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

ظفرقندی با بیان اینکه برخورداری از ساختار منسجم از اهمیت فراوانی برخوردار است، ادامه داد: تا زمانی که ساختار منسجمی نداشته باشیم، تمام اعتبار در اختیار خود را از دست می‌دهیم، سه مؤلفه «نیروی انسانی»، «اقتصاد» و «ساختار» را باید به یکدیگر متصل کنیم، اختلال در هر کدام یک از این مؤلفه‌ها می‌تواند شاخص‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه باید با عشق به مردم خدمت کنیم، اضافه کرد: مردم در مناطق محروم با مشکل مواجه هستند، توجه به مشکلات مردم نباید به حوزه بهداشت محدود شود؛ باید تمام مشکلات در کانون توجه قرار گیرد، خدمت به مردم باید با عشق باشد و نباید خدمت فقط به‌عنوان یک دوره مدیریتی در نظر گرفته شود.

source