قرص زینک برای چی خوبه؟ درمان و پیشگیری از کمبود زینک

قرص‌های زینک اغلب برای کمک به درمان و پیشگیری از کمبود زینک استفاده می‌شوند. این ماده معدنی به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که بدن شما قادر به تولید آن به تنهایی نیست. افرادی که رژیم‌های غذایی محدود، اختلال در جذب مواد مغذی یا برخی بیماری‌ها را دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به کمبود آن باشند.

  • علائم کمبود روی شامل کاهش ایمنی، ریزش مو، کم اشتهایی، اسهال و کندی بهبود زخم است. اکثر موارد کمبود روی به راحتی با مکمل‌ها و اصلاحات رژیم غذایی برطرف شده و منجر به بهبود سریع علائم ناشی از کمبود می‌شود. به عنوان مثال، اسهال ممکن است تنها در عرض 24 ساعت بهبود یابد، در حالی که ضایعات پوستی معمولا طی 1 تا 2 هفته پس از شروع مصرف مکمل‌ها بهبود می‌یابند.

بیشتر بخوانید: زمان و نحوه مصرف قرص زینک برای ریزش مو

قرص زینک برای چی خوبه؟ بهبود عملکرد سیستم ایمنی

بسیاری از داروهای بدون نسخه (OTC) و داروهای طبیعی دارای زینک هستند که به دلیل توانایی آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب است. بنابراین، اگر در اولین ظاهر شدن علائم بیماری استفاده شود، به طور بالقوه می‌تواند به درمان انواع خاصی از عفونت کمک کند. یک بررسی از 7 مطالعه نشان داد که قرص‌های زینک حاوی 80 تا 92 میلی‌گرم روی ممکن است طول مدت سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهند.

  • روی همچنین می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده، التهاب را کاهش داده و در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت از بدن محافظت می‌کند. برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف زینک حتی می‌تواند از علائم جلوگیری کند و طول مدت برخی از عفونت‌های دستگاه تنفسی را کوتاه کند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

کمک به مدیریت قند خون

قرص زینک به دلیل نقشی که در مدیریت قند خون و ترشح انسولین دارد به خوبی شناخته شده است. انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال قند از جریان خون به بافت‌ها را بر عهده دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روی ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک کند. سطوح پایین روی می‌تواند با اختلال در سطح قند خون و دیابت نوع 2 مرتبط باشد. علاوه بر این، قرص زینک با کاهش مقاومت به انسولین، توانایی بدن شما را برای استفاده موثر از انسولین جهت حفظ سطح قند خون طبیعی بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

قرص زینک برای چی خوبه؟ مبارزه با آکنه

مکمل‌های زینک اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان بیماری‌های رایج پوستی مانند آکنه استفاده می‌شوند. ثابت شده است که نوعی زینک به نام زینک سولفات برای کاهش علائم آکنه خفیف تا متوسط ​​مفید است. قرص زینک می‌تواند میزان متوسط ​​برآمدگی‌های التهابی ناشی از آکنه را کاهش دهند. خرید قرص‌ زینک و مصرف آن اغلب بر سایر روش‌های درمانی ترجیح داده می‌شود، زیرا قرص زینک برای جوش صورت موثر است و علاوه بر ارزان بودن، با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه است.

مبارزه با آکنه

کمک به بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی یک بیماری جدی است که تقریبا 33٪ از مرگ و میرها را در سرتاسر جهان تشکیل می‌دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زینک ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. حتی ممکن است سطح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد.

  • بررسی 24 مطالعه نشان داد که قرص‌های زینک باعث کاهش سطح کلسترول تام، LDL و تری گلیسیرید خون می‌شود. به این ترتیب، آنها به طور بالقوه می‌توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند. تجزیه و تحلیل دیگری نشان داد که مکمل‌های روی می‌توانند سطح فشار خون سیستولیک را که بالاترین میزان فشار خون است، کاهش دهند.

قرص زینک برای چی خوبه؟ کند کردن دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع چشم و یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در سراسر جهان است. قرص‌های زینک اغلب برای کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و کمک به محافظت در برابر از دست دادن بینایی و کوری استفاده می‌شوند.

  • یک مطالعه در سال 2014 بر روی 72 فرد مبتلا به این بیماری نشان داد که مصرف روزانه 50 میلی‌گرم سولفات روی به مدت 3 ماه، پیشرفت بیماری را کند می‌کند و جریان مواد مغذی را در شبکیه برای محافظت در برابر بیماری بهبود می‌بخشد.

کند کردن دژنراسیون ماکولا

بهبود علائم در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی یا افرادی که جراحی چاقی انجام داده‌اند

کمبود روی در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده(IBD)  یا کسانی که جراحی چاقی از جمله برداشتن قسمتی از دستگاه گوارش انجام داده‌اند، شایع است. در بیماران مبتلا به کمبود روی، خطر علائم مرتبط با IBD از جمله کم خونی، خونریزی و فیستول شکمی افزایش می‌یابد و این بیماران بیشتر به بستری شدن در بیمارستان یا جراحی نیاز دارند. استفاده از مکمل زینک می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.

  • تقریبا 50٪ از افراد مبتلا به بیماری سلیاک که به تازگی بیماری آن‌ها تشخیص داده شده است در معرض خطر بالای کمبود زینک هستند. عوامل بالقوه این خطر ممکن است شامل سوء جذب زینک و التهاب مخاطی باشد. این کمبودها گاهی حتی زمانی که افراد مبتلا به بیماری سلیاک از غذاهای حاوی گلوتن اجتناب می‌کنند، ادامه می‌یابد.

قرص زینک برای چی خوبه؟ تامین نیاز گیاهخواران

فراهمی زیستی زینک از رژیم‌های گیاه‌خواری کمتر از رژیم‌های غیر گیاه‌خواری است، زیرا گیاه‌خواران معمولا مقادیر زیادی حبوبات و غلات کامل می‌خورند که حاوی فیتات‌ هستند. این ترکیبات به روی متصل شده و جذب آن را مهار می‌کنند. علاوه بر این، میزان زینک در رژیم غذایی آن‌ها کمتر است و سطح سرمی زینک کمتری دارند.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بررسی کردیم که قرص زینک برای چی خوبه؟ زینک یک ماده معدنی ضروری است که نقش کلیدی را در جنبه‌های مختلف سلامتی شما ایفا می‌کند. مصرف روزانه 15 تا 30 میلی‌گرم زینک ممکن است باعث بهبود ایمنی، سطح قند خون و سلامت چشم، قلب و پوست شود. با این حال، مهم است که از حد بالای 40 میلی‌گرم روی در روز تجاوز نکنید، زیرا مصرف مقادیر زیاد آن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و علائم مشابه آنفولانزا، کاهش جذب مس و کاهش اثر بخشی آنتی بیوتیک‌های خاص شود.

source