اگزما دست چیست؟

اگزما پوستی یک بیماری التهابی است که مشکلات پوستی مختلفی را می‌تواند برای شما به وجود بیاورد. زمانی که این بیماری دستان شما را درگیر کند به آن اگزمای دست می‌گویند. اگزما دست بیماری نسبتا شایع است و بسیاری از افرادی که دچار اگزما می‌شوند علائم آن را روی دستان خود مشاهده می‌کنند. این بیماری برای هر شخصی در هر سنی ممکن است پیش بیاید. اگزما دست در افرادی که سابقه اگزمای آتوپیک دارند و افرادی که به طور مکرر با آب و مواد شیمیایی در تماس هستند بیشتر دیده می‌شود، این یعنی  آرایشگران، نظافتچی‌ها، سرآشپزها و پزشکان متخصصی که با مواد شیمیایی مختلف سر و کار دارند بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

اگزما دست، بیماری است که هم به صورت حاد و هم به صورت مزمن ایجاد می‌شود. این بیماری مسری نیست، یعنی از فردی به فرد دیگر از طریق تماس پوست با پوست منتقل نمی‌شود. اگزما دست ممکن است در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند؛ همچنین استرس و قرار گرفتن در معرض محرک‌ها و آلرژن‌های خارجی می‌تواند باعث تحریک یا بدتر شدن آن شود.

علائم اگزما دست

اگزما دست، علائم مختلفی دارد و این علائم ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. شکل بروز علائم اگزما دست به عواملی مانند سن، سابقه پزشکی و عوامل مختلف زندگی بستگی دارد. یکی از اصلی‌ترین و اولین علائمی که می‌تواند نشان دهنده اگزما دست باشد، خشک شدن بیش از حد و ایجاد ترک پوستی بر روی دستان شما است. سایر علائم این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

  • خونریزی
  • خارش
  • التهاب
  • تاول‌ها
  • لکه‌های تیره یا تغییر رنگ دست
  • احساس سوزش
  • پوسچول
  • تورم
  • درد
  • خونریزی یا ترشحات ناشی از شکستگی در پوست

عکس اگزمای دست

زمانی که شما دچار این بیماری می‌شوید از طریق زخم‌های دست خود، می‌توانید متوجه بیماری اگزمای دست شوید. این بیماری ممکن است مانند شکل زیر برای شما اتفاق بی‌افتد:

عکس اگزمای دست

علت اگزما دست چیست؟

به طور کلی اگزما به دلیل تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن به وجود میاید. برخی عوامل خارجی وجود دارند که باعث می‌شوند تا سیستم ایمنی بدن بیش از حد واکنش نشان دهد. این واکنش بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد بثورات بر روی پوست مخصوصا دستان شما شود. در ادامه برخی از عواملی که می‌توانند موجب تحریک پوست شوند را بررسی می‌کنیم.

مواد شیمیایی

افرادی که کارشان مستلزم قرار گرفتن مداوم در معرض آب، حلال‌ها، مواد شوینده، سایر مواد شیمیایی، گرما، سرما یا اصطکاک است، بیشتر در معرض اگزما روی دست‌های خود هستند. به عنوان مثال این بیماری در آرایشگران، نظافتچی ها، کارگران ساختمانی، آشپزها و افرادی که در تولیدی‌ها کار می‌کنند، شایع‌تر است.

آب

شستن و خشک کردن مکرر دست‌ها ممکن است خطر ابتلا به اگزمای دست را افزایش دهد. شستشوی بیش از حد دست‌ها باعث می‌شود چربی طبیعی پوست کاهش پیدا کند و دستان شما دچار خشکی شود. شستشوی مداوم با آب داغ می‌تواند منجر به افزایش خشکی دست و ایجاد اگزما شود. بنابراین برای شست شوی دستان خود از آب ولرم و شوینده مناسب استفاده کنید.

استرس

استرس یکی از عوامل مهم اگزمای دست است که به غیر از این بیماری، می‌تواند باعث به وجود آمدن بیماری‌های مختلف شود. زمانی که یک شخص دچار استرس می‌شود، بدن دو هورمون به نام‌های کورتیزول و اپی نفرین تولید می‌کند. این دو هورمون، سیستم ایمنی را سرکوب کرده و باعث التهاب پوست می‌شوند. گاهی اوقات سطوح بالای استرس می‌تواند باعث ایجاد اگزمای دیشیدروتیک در فرد شود. این نوع اگزما می‌تواند موجب تاول‌هایی شود که با خارش شدید همراه هستند.

دمای سرد و کم آبی بدن

هوای خشک و تغییرات ناگهانی دما در زمستان می‌تواند پوست را کم آب و خشک کند و باعث تشدید اگزما شود. بنابراین در صورتی که می‌خواهید از خانه بیرون بروید باید لباس مناسب بپوشید و یا موقع وارد شدن به خانه لباس‌های خود را کم کنید.

درمان اگزما دست

به طور کلی هیچ روشی برای درمان اگزما مزمن دست وجود ندارد، اما با برخی راهکارها ممکن است بتوانید تا حدودی علائم این بیماری را کاهش دهید تا در انجام کارهای روزمره شما اختلالی ایجاد نشود. یکی از مهمترین راهکارها برای کنترل این بیماری پیدا کردن محرک‌ها یا آلرژن‌های این بیماری است. بعد از پیدا کردن عواملی که می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود باید از آن‌ها اجتناب کنید و این عوامل را از بین ببرید.

درمان اگزما دست

برخی از داروها وجود دارند که می‌توانند علائم این بیماری را کاهش دهند. این داروها باید طبق نظر پزشک تجویز شود و از مصرف خودسرانه آن باید اجتناب کنید. برخی از داروهایی که می‌توانند به درمان اگزمای دست کمک کنند عبارتند از:

  • مهار کننده‌های کلسی‌نورین: این دسته از داروها جزو دسته داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند تا به کاهش التهاب و خارش کمک کنند. مهار کننده‌های کلسی‌نورین بر خلاف کورتیکواستروئیدهای موضعی، باعث نازک شدن پوست یا عوارض جانبی مشابه نمی‌شوند.
  • قرص‌های آنتی هیستامین: برخی از افراد از آنتی هیستامین‌های آرام بخش برای کمک به کاهش خارش استفاده می‌کنند. این داروها می‌توانند باعث خواب آلودگی نیز شوند، بنابراین برای اگزما پزشک ممکن است مصرف آن‌ها را فقط قبل از خواب توصیه کند.
  • آنتی بیوتیک‌های موضعی: آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند زخم و عفونت‌های باکتریایی که به دلیل اگزمای دست ایجاد شدند را درمان کنند. برخی آنتی بیوتیک‌های بدون نسخه می‌توانند باعث اگزما شوند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده از این داروها ابتدا با پزشک مشورت کنید.
  • UV درمانی: در روش UV درمانی پزشک با تاباندن نور یو وی به پوست مشکلات پوستی مانند اگزما و بیماری پسوریازیس را درمان میکند. UV درمانی به کاهش خارش و التهاب اگزمای دست ​​در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند.

بهترین پماد برای اگزما دست

برخی از پمادها و کرم‌ها وجود دارند که با توجه به ترکیباتی که دارند می‌توانند زخم‌های ناشی از اگزمای دست را کاهش دهند. این کرم‌ها به غیر از اگزمای دست فواید دیگری نیز دارند که با توجه به نوع نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی بهترین پمادها برای اگزما دست می‌پردازیم.

پماد درماتین باریج

درماتین باریج یک محصول موثر در درمان پسوریازیس و اگزما است که با کاهش آسیب‌های لایه محافظ پوست به بهبود علائم این بیماری‌ها کمک می‌کند. این محصول با داشتن عصاره گیاهی سدر، خواص ضدعفونی و ضدباکتریایی داشته و در بهبود زخم‌های ناشی از عفونت‌های پوستی و التهاب‌های حاصل از گرما نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین، این پماد از آن جهت که زخم‌های جلدی را سریع‌تر بهبود می‌بخشد، به عنوان یک درمان کمکی در عفونت‌های پوستی شناخته می‌شود.

یکی دیگر از مزایای این محصول، کمک به درمان انواع درماتیت و کاهش التهابات پوستی است. با استفاده منظم از درماتین باریج، علائم مرتبط با اگزما مانند خشکی، خارش و التهاب کاهش یافته و روند درمان زخم‌های ناشی از این بیماری‌ها تسریع می‌شود. علاوه بر این، این محصول می‌تواند در کاهش عفونت‌ها و تقویت بازسازی پوست آسیب‌دیده موثر واقع شود و به دلیل خواص آنتی باکتریال خود از شدت عفونت‌ها می‌کاهد.

پماد درماتین باریج

پماد درماتین باریج

پماد اگزمای اگزو فارما

پماد اگزمای اگزو فارما یک محصول مناسب برای تسکین تحریکات و التهابات پوستی است که به طور خاص برای افرادی که از خشکی پوست و اگزما رنج می‌برند طراحی شده است. این پماد خاصیت مرطوب‌کننده‌ای قوی و تاثیر سریع دارد که با فراهم کردن رطوبت عمیق به پوست، به تسکین علائم اگزما و بازسازی لایه‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته این محصول، عدم استفاده از الکل، پارابن و عطر در ترکیبات آن است، که آن را مناسب برای انواع پوست، حتی پوست‌های حساس، می‌کند.

پماد اگزمای اگزو فارما

درمان خانگی اگزمای دست

برخی راهکارها نیز وجود دارند که در خانه، شما می‌توانید به راحتی برای درمان اگزما و کاهش علائم آن استفاده کنید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد تا حدودی می‌تواند التهاب‌های ناشی از اگزما دست را کاهش داده و خارش آن را نیز کم کند.
  • ژل آلوئه ورا: خرید ژل آلوئه ورا یکی دیگر از درمان‌های خانگی اگزمای دست است. آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و از این طریق می‌تواند به التیام زخم‌های اگزمای دست کمک کند.
  • مرطوب کردن منظم پوست: این کار خشکی پوست دست را از بین می‌برد و می‌تواند از عفونت جلوگیری کند.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که می‌تواند به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند.
  • روغن آفتابگردان: این روغن دارای خواص ضد التهابی و ترمیم کننده زخم است. همچنین شما می‌توانید از این روغن به عنوان مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنید.

درمان خانگی اگزما دست

پیشگیری از اگزما دست

با رعایت برخی از موارد و مراقبت از دست تا حد زیادی می‌توان از اگزمای دست جلوگیری کرد. برخی از راهکارهای مناسب برای پیشگیری از اگزما دست عبارت است از:

  • اجتناب از مواد آلرژی‌زا و محرک
  • پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف
  • استفاده از صابون‌ها و مواد شوینده ملایم بدون عطر
  • برداشتن حلقه و انگشتر هنگام شستن دست‌ها
  • استفاده از وازلین برای مرطوب کردن و محافظت از پوست
  • استفاده از مرطوب کننده بعد از شستن دست‌ها
  • حمام کردن و دوش گرفتن در آب گرم و ولرم به جای آب داغ
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • داشتن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای ضد التهاب مانند سبزیجات، ماهی، لوبیا و سبزیجات برگ دار

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی کامل اگزما دست پرداخته شد. اگزما دست یک بیماری پوستی مزمن است که می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. با این حال، با مراقبت مناسب از پوست و استفاده از روش‌های درمانی مؤثر می‌توان علائم آن را کنترل و بهبود بخشید.

source