گرم نگه داشتن شکم و کمر

از کیسه آب گرم یا یک حوله داغ استفاده کنید. گرما باعث تقویت گردش خون، آرام کردن رحم و ماهیچه‌های اطراف آن و تسکین درد و گرفتگی می‌شود.

ماساژ برای کاهش درد پریودی

ماساژ شکم و کمر می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد پریودی کمک کند. شما می‌توانید هنگام ماساژ برای کاهش درد پریودی، از روغن ماساژ، لوسیون بدن یا ترکیب یکی از روغن‌های اسطوخودوس، روغن گل رز، روغن زنجبیل یا روغن نعناع فلفلی با یک روغن حامل استفاده کنید.

مسکن برای درد پریودی

اگر راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان درد پریودی اثربخش نبود، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند مفنامیک اسید یا ایبوپروفن استفاده کنید. این داروها می‌توانند التهاب و درد قاعدگی را تسکین دهند.

دمنوش برای کاهش درد پریودی

برای درمان درد پریودی سعی کنید دمنوش‌های گیاهی گرم و آرامبخش بنوشید. برخی از دمنوش‌های گیاهی با خواص ضدالتهابی خود، می‌توانند باعث کاهش نفخ و التهاب شده و با ترکیبات ضد اسپاسم، گرفتگی عضلانی رحم را تسکین دهند. به علاوه، این دمنوش‌های گیاهی  فواید دیگری مانند تسکین استرس و کمک به بهبود بی‌خوابی نیز دارند.

دمنوش برای کاهش درد پریودی

برای برطرف کردن نفخ: دمنوش دارچین، لیمو و قاصدک

برای کاهش درد پریودی: دمنوش بابونه، آویشن و اولنگ

برای کاهش درد پریودی و نفخ: دمنوش زنجبیل، نعناع و چای سبز

بهترین قرص برای کاهش درد پریود

علاوه بر داروهای مسکن برای درد پریودی، شما می‌توانید مکمل‌های غذایی را نیز امتحان کنید. طبق نتایج برخی از مطالعات، مکمل امگا 3 و قرص منیزیم ممکن است باعث کاهش درد پریودی شوند.

همچنین مصرف مکمل‌های گیاهی مانند مکمل گل مغربی و قرص قاعدگی می‌تواند به درمان درد پریودی کمک کند.

دوش آب گرم

آب گرم می‌تواند با بهبود گردش خون به شل شدن عضلات و کاهش درد پریودی کمک کند.

خوراکی های کاهش درد پریودی

برای تسکین درد پریودی، غذاهایی با خاصیت ضد التهابی مصرف کنید. این غذاها می‌توانند به افزایش جریان خون و کاهش گرفتگی عضلات رحم کمک کنند. توت، گوجه فرنگی، آناناس، ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زنجبیل یا سیر، سبزیجات برگ سبز، بادام، گردو و ماهی‌های چرب مانند سالمون می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

علاوه بر این، یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند به بهبود هضم و کاهش ناراحتی‌های شکمی‌ کمک کند.

تمرینات ورزشی ملایم

ممکن است که هنگام احساس گرفتگی و درد قاعدگی، تمایلی به ورزش کردن نداشته باشید؛ اما باید بدانید که ورزش‌های ملایم به تسکین درد کمک می‌کنند. ورزش شدید ممکن است برای درمان درد پریودی مفید نباشد، اما انجام حرکات کششی ملایم، یوگا یا پیاده روی می‌تواند موثر باشد. ورزش همچنین باعث ترشح اندورفین می‌شود که یک مسکن طبیعی است.

یوگا می‌تواند درد عادت ماهانه دخترانه را کاهش دهد و انعطاف پذیری و عضلات شکم را تقویت کند. حتی فعالیت بدنی خفیف، مانند پیاده روی، سلامت کلی بدن را تقویت می‌کند و خلق و خو را بهبود دهد.

تمرینات ورزشی ملایم

اجتناب از برخی غذاها

پرهیز از غذاهایی که باعث نفخ و احتباس آب می‌شوند، می‌تواند به کاهش درد پریودی کمک کند. غذاهای چرب، الکل، نوشابه‌های گازدار، کافئین و غذاهای شور برخی از این غذاها هستند. کاهش یا حذف این غذاها در دوره قاعدگی می‌تواند در بهبود گرفتگی و تنش موثر باشد.

کاهش استرس برای درمان درد پریودی

کاهش سطح استرس برای کاهش درد پریودی ضروری است. شما می‌توانید از حرکات یوگا، تکنیک‌های تنفس عمیق، مدیتیشن یا هر روش دیگری برای کاهش استرس و اضطراب در این دوره کمک بگیرید.

خواب کافی برای کاهش درد پریودی

خواب کافی قبل و در طول دوره قاعدگی اهمیت دارد. استراحت کافی می‌تواند به افزایش توانایی شما برای مقابله با درد و مدیریت ناراحتی کمک کند.

نوشیدن آب کافی

حتما شما هم احساس کرده‌اید که چند روز قبل از شروع قاعدگی و حتی در طول آن، معده یا سایر قسمت‌های بدنتان متورم شده یا وزن اضافه کرده‌اید. این تورم و افزایش وزن، به دلیل نفخ یا احتباس آب اتفاق میفتد. نفخ یکی از علائم رایج پریود است که می‌تواند باعث ناراحتی و تشدید درد قاعدگی شود.

کم آبی یکی از دلایل شایع گرفتگی عضلات است. نوشیدن آب کافی در طول روز می‌تواند به کاهش نفخ در دوره قاعدگی و درد ناشی از آن کمک کند. سعی کنید یک بطری آب همراه خود داشته باشید و چندین بار در طول روز آن را پر کنید. مقدار آبی که هر فرد در طول روز نیاز دارد، متفاوت است؛ اما نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود.

سخن پایانی

بیش از نیمی ‌از زنانی که پریود را تجربه می‌کنند، از درد قاعدگی رنج می‌برند. سطوح درد در زنان متفاوت است و برخی از آن‌ها ممکن است تحمل بیشتری نسبت به آن داشته باشند. علاوه بر این، شدت گرفتگی عضلات می‌تواند در هر دوره متفاوت باشد؛ زیرا سطح هورمون استروژن و پروژسترون در نوسان است. در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، راه‌های کاهش درد پریودی را برای شما شرح دادیم. اگر این روش‌ها را امتحان کردید اما همچنان درد و خونریزی بسیار شدید دارید، باید به پزشک مراجعه نمایید.

source